گوشیهای هوشمنداستفن بیکر (Stephen Baker)، آنالیزور بخش سخت افزاری نشریه‌ وال استریت ژورنال در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده، درباره‌ میزان فروش گوشیهای تلفن همراه در خریدهای زمستانی کاربران اظهار نظر کرده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به فاجعه‌ انفجار باتریهای گالکسی نوت ۷ سامسونگ، اپل کار بسیار راحتی را برای حذف سامسونگ از گردونه‌ی رقابت‌های زمستانی داشته باشد، اما آقای بیکر عقیده دارد که نبود امکانات متقاعد کننده و اساسی در آیفون ۷، دلیل اصلی این بوده است که خریداران گلکسی نوت ۷ باز هم به سامسونگ وفادار مانده‌اند.

بر اساس همین گزارش در واقع اکثر خریدارانی که گوشی خود را به سامسونگ تحویل داده‌اند، باز هم تصمیم گرفته‌اند که یکی دیگر از اسمارت فون‌های پرچمدار این برند کره‌ای را دریافت کنند و نبود یک فاکتور «شگفت انگیز» در آیفون ۷ که معمولا در محصولات اپل دیده می‌شد، دلیل اصلی عدم توانایی اپل برای جذب این دسته از کاربران بوده است. به گفته‌ استفن بیکر، سامسونگ بعد از بحران گلکسی نوت ۷ موفق شده است که بیشتر برندهای اندرویدی را از اطراف خریداران شکست‌خورده‌ این محصول کنار براند و با حذف اپل در انتها، باز هم آنها را به خرید یکی دیگر از محصولات خود قانع کند.

یکی دیگر از آنالیزورهای این حوزه، چتان شارما (Chetan Sharma)، نظر استفن بیکر را تایید و در ادامه عنوان می‌کند که نبود «قابلیت‌های ویژه و متقاعد‌کننده به میزان کافی» در آیفون ۷، دلیل اصلی وفادار ماندن کاربران به سامسونگ بوده و آنها حتی در زمانی که اسمارت فون‌‌هایشان هر لحظه امکان منفجر شدن داشته است، راضی نشده‌اند که با تغییر اکوسیستم، به سراغ پرچمداران اپل بروند.

اپل با دارا بودن پلتفرم‌های نرم افزاری، محصولات سخت افزاری، اپلیکیشن‌های متنوع و محتوای گسترده در فروشگاه‌های نرم افزاری، قوی‌ترین اکوسیستم را دارد. آن دسته از کاربران آیفون که به دنبال یک ارتقا میگردند، باز هم همراه اپل خواهند ماند. اما در سالی که سامسونگ قاعده‌ی بازی را واگذار کرد و انفجار گلکسی نوت ۷ ضربه‌ای اساسی در این حوزه بود، باز هم اپل دارای اسمارت فونی با قابلیت‌های متقاعدکننده‌ی کافی نبود تا بتواند این دسته از کاربران سامسونگ را به سمت خود جذب کند.

سامسونگ و اپل هر دو در سال ۲۰۱۶ بازنده بوده‌اند

در مجموع دو آنالیزور وال استریت ژورنال معتقدند که هیچ‌کدام از این دو برند نتوانسته‌اند سال ۲۰۱۶ را به تصرف خود دربیاورند. در واقع زمان‌بندی انفجار گلکسی نوت ۷ برای سامسونگ نمی‌توانست از این بدتر باشد و اپل نیز نمی‌توانست فرصتی از این بهتر را به دست بیاورد. هر دو کمپانی اشتباهاتی داشته‌اند که برای یکی از آنها، مشکلات فنی و شکست کامل یک محصول بوده است و برای دیگری نیز، عدم استفاده‌ی مناسب از این فرصت و عرضه‌ی یک اسمارت فون جذاب‌تر از آیفون 7، اشتباه بزرگ سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

نسترن قائم رحمتی دانشجوی رشته مترجمی خبر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

انتهای پیام/ عکس از click.ir