آندره گالستیان: در بحث‌های مربوط به بهبود و ارتقا کارايی، اثربخشی و رقابت‌پذيری و همچنين بهبود ضريب انتفاع و افزايش بهره‌وری وب‌سايت‌ها، بحث بهينه‌سازی موتورهای جست و جو و یا SEO همان  (Search Engine Optimization) از جايگاه ويژه‌ای برخوردار است.

به صورت کلی می‌توان بيان نمود که وب‌سايت‌هايی که دارای بالاترين مکان و بيشترين تکرار در جست و جوهای مرتبط هستند، تعداد بازديد به مراتب بيشتری را از طريق موتورهای جست و جو به دست می‌آورند. طبيعی است که با افزايش تعداد بازديدکنندگان، اهداف راه‌اندازی وب‌سايت، سريعتر، بهتر و موثرتر، محقق خواهد شد.

بحث SEO (سئو) ناظر به انواع جست و جو از جمله متنی، تصويری، ويديویی، خبری و مکانی است. اين بحث از اواسط دهه 1990 ميلادی، زمانی که موتورهای جست و جوی ابتدايی، شروع به فهرست کردن وب اوليه نمودند و مديران وب‌سايت‌ها، به فکر بهينه نمودن وب‌سايت‌ها برای موتورهای جستجو افتادند و در اين زمينه، اقداماتی را انجام دادند، شروع شد. با توجه به اصول SEO مجموعه اقدامات و عواملی را که باعث ارتقا و بهبود رتبه‌بندی يک وب‌سايت می‌شوند، عبارتند از:

1ـ در نشانی وب (URL) که در ويکی‌پديا از آن با عنوان "مکان يکنواخت منبع" نيز ياد شده است (Uniform Resource Locator)، دقت نماييد تا نشانی، ساده‌تر و به دور از پيچيدگی و علاوه بر آن، هماهنگ با زمينه فعاليت باشد. پس بهتر است از نشانی‌های دارای علائم زياد يا پيچيده، پرهيز کنيد.

2ـ در همان ابتدای امر، يک تحليل‌گر مناسب برای وب‌سايت خود به کار بگيريد تا بتوانيد آمار و ارقام دقيق و موثقی از وب‌سايت، به صورت 24 ساعت در روز و با احتساب تمام ايام هفته، به دست آوريد. اين امر باعث خواهد شد تا بتوانيد پيشرفت کار را به صورت موثری، تحت نظارت داشته باشيد. در اين زمينه Google Analytics مثال خوبی است. اين ابزار که در نوامبر 2005 راه‌اندازی شد و درحال حاضر، پرکاربردترين ابزار آناليز وب‌سايت در سطح جهان است، به شما اجازه مانيتور و رصد دقيق وب‌سايت خود را به صورت رايگان می‌دهد و می‌تواند نقاط قوت و ضعف آن را برای شما، آشکار سازد. Google Analytics می‌تواند اطلاعات بسيار مفيدی به تفکيک مناطق جغرافيايی (شهر و کشور)، سن و جنس، زبان، نوع مرورگر وب، نوع سيستم عامل، نوع دستگاه، ISP و همچنين مواردی از قبيل ميانگين صفحات مرور شده، ميانگين زمان سپری شده و بسياری موارد مهم ديگر را به شما ارائه نمايد. در اين ابزار، حتی می‌توانيد نمودارها و جداول سفارشی (Customized) بسازيد و به صورت سفارشی، اطلاعات درخواستی را مشاهده نماييد. با استفاده از ابزارهايی همانند کنسول جست و جوی گوگل (Google Search Console) که تا قبل از 20 ماه می 2015 با نام Google Webmaster Tools شناخته می‌شد نيز می‌توانيد وضعيت فهرست‌برداری وب‌سايت توسط موتورهای جست و جو را مشاهده نمائيد و با استفاده از امکانات و اطلاعات ارائه شده توسط اين ابزارها، بهينه‌سازی وب‌سايت را با سرعت و سهولت بيشتری به انجام رسانيد. استفاده از کنسول جست و جوی گوگل نيز رايگان است.

3ـ برای وب‌سايت خود، نقشه سايت (Site Map) در نظر بگيريد و در وب‌سايت، بگنجانيد. بسياری از کلمات کليدی قابل فهرست‌برداری توسط موتورهای جست و جو، در صفحه مربوط به نقشه سايت، قرار می‌گيرند.

4ـ برای صفحات وب‌سايت خود، عناوين مرتبط و مفهوم، در نظر بگيريد. انتخاب عناوين مناسب برای صفحات، اهميت به سزايی در ارتقای رتبه وب‌سايت دارد.

5ـ برای صفحات وب‌سايت خود فراداده (Metadata) مناسب قرار دهيد. در بسياری از وب‌سايت‌ها، مشاهده می‌شود که به بحث فراداده مناسب برای صفحات، کمتر پرداخته می‌شود و اين در حالی است که اساس کاربرد فراداده، کاوش، کشف، بازيابی، دسترسی، ارزيابی و انتخاب منابع الکترونيکی است. فراداده موثر، به صورت مستقيم، باعث بهبود رتبه‌بندی وب‌سايت شما نخواهد شد، اما به صورت غيرمستقيم، باعث افزايش کليک بر روی لينک وب‌سايت شما در نتايج جست و جوی موتورهای جست و جو و به طور طبيعی، باعث ارتقای رتبه‌بندی وب‌سايت مربوطه خواهد شد.

6ـ لازم است تا قسمت‌های گوناگون وب‌سايت، زيبا و جذاب باشند. برای اين منظور، وقت بگذاريد و هزينه‌های لازم را انجام دهيد. هر چقدر وب‌سايت، زيباتر و جذاب‌تر باشد، می‌تواند مخاطب بيشتری جذب کند و همچنين احتمال مراجعه‌های بعدی يک بازديدکننده را افزايش دهد. دقت نماييد که يک وب‌سايت زيبا و جذاب، لزوما به معنای وب‌سايتی سنگين با سرعت بارگذاری پايين نیست. هيچگاه سرعت بارگذاری را فدای زيبايی و جذابيت وب‌سايت ننماييد، بلکه همواره بين اين دو، تعادلی منطقی برقرار نماييد. در اين زمينه، موارد درج شده در رديف 10 را به صورت جدی، رعايت فرماييد. در صورتی که Bounce Rate در وب‌سايت شما بالاست، يکی از علل آن می‌تواند جذاب نبودن وب‌سايت از ديد مخاطبان باشد. بالا بودن اين شاخص مهم، حاکی از آن است که بازديدکنندگان زيادی پس از ورود به وب‌سايت و مشاهده يک صفحه از آن، مورد جذاب يا هر گونه دليل ديگری برای بازديد از ساير صفحات نيافته‌اند. هر چقدر اين نسبت بالاتر باشد، به اين معنی است که بازديدکنندگان بيشتری پس از ورود به وب‌سايت، بی درنگ از آن خارج شده‌اند.

7ـ محتوای وب‌سايت را به صورت مفهوم، واضح، به دور از پيچيدگی‌های غير ضروری و تا حد امکان، منحصر به فرد در نظر بگيريد. محتوای پربار و منحصر به فرد، در ارتقای رتبه وب‌سايت و سهولت يافت‌شدن آن توسط موتورهای جست و جو، نقش موثری دارد.

8ـ در وب‌سايت، از امکانات چند رسانه‌ای از جمله امکانات صوتی و تصويری استفاده نماييد، اما در استفاده از اين امکانات، زياده روی نکنيد. در صورتی که زمينه فعاليت وب‌سايت به گونه‌ای است که امکان داشتن آلبوم تصاوير يا بخش کليپ‌های ويديویی، امکان‌پذير است، اين قسمت‌ها را در وب‌سايت، ايجاد کنيد.

9ـ از کلمات کليدی (Keyword) مفيد، موثر و مرتبط در وب‌سايت خود استفاده کنيد. برای اين منظور، انجام تحقيقات لازم برای دانستن کلمات کليدی مورد استفاده مخاطبان برای يافتن موارد مدنظر خود در حيطه فعاليت وب‌سايت، اهميت ويژه‌ای دارد. سعی کنيد از کلمات کليدی نامرتبط يا منسوخ، قديمی يا اشتباه، مطرود يا نامفهوم، تا حد امکان، کمتر استفاده شود. کلمات کليدی را در حد معقول به کار بريد و از استعمال نابه جا يا نامربوط کلمات کليدی و يا تکرار بيش از حد آنها به منظور ارتقای بيشتر جايگاه وب‌سايت، جدا پرهيز کنيد.

10ـ وب‌سايت خود را تا حد امکان، سبک طراحی کنيد تا بارگذاری آن با سرعت و سهولت بيشتری انجام پذيرد. سرعت دسترسی به اينترنت در سطح جهان طی سال‌های اخير به صورت محسوسی افزايش پيدا کرده است، با اين وجود، کماکان مهم است که از پيچيدگی‌های فنی غيرضروری در طراحی وب‌سايت پرهيز شود و از قرار گرفتن موارد پرحجمی که وجودشان ضرورتی ندارد خودداری گردد، به گونه‌ای که بارگذاری وب‌سايت، تا حد ممکن، سريع باشد.

11ـ در وب‌سايت خود بخش اخبار قرار دهيد تا آخرين اطلاعات را از طريق آن، به مخاطبان ارائه نماييد. بخش اخبار را همواره به‌روز نگه داريد. دقت کنيد که در بخش اخبار، مطالب بايد موجز و مفيد و مختصر باشند و ترجيحا برای هر مطلب، يک تصوير نيز در نظر بگيريد.

12ـ اگر امکانات Blog در وب‌سايت خود فراهم کنيد تا همواره بحث‌های مرتبط با حيطه فعاليت شما، در جريان باشد و اطلاعات به‌روز و مفيد در آن درج شود، برای بهبود رتبه سايت، بسيار موثر خواهد بود. برای اين منظور، ترجيحا از نشانی به صورت yourdomain.com/blog و اگر ميسر نبود، از نشانی به صورت blog.yourdomain.com استفاده نماييد. در صورتی که در بلاگ‌های مرتبط، فعاليت مستمر داشته باشيد و Comment بگذاريد، طبيعتا باعث افزايش بازديد از وب‌سايت شما خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، سعی کنيد با ساير بلاگ‌ها، تبادل لينک داشته باشيد، که آن هم به افزايش بازديد از وب‌سايت و ارتقا جايگاه آن، کمک موثری می‌نمايد.

13ـ امکان خريد آنلاين کالاها يا خدماتی که ارائه می‌نماييد را فراهم کنيد. برای اين منظور، يک فروشگاه اينترنتی در وب‌سايت خود در نظر بگيريد. دقت نماييد که فرآيند خريد بايد آسان و به دور از پيچيدگی‌های غير ضروری باشد. امکان ايجاد سبد کالاها و يا خدمات را نيز فراهم نماييد. ارائه تخفيف‌های دوره‌ای، فصلی، مناسبتی يا تخفيف‌های ويژه، راهکار مناسبی است. ارائه تخفيف‌های پلکانی بر اساس حجم مالی خريد، از ديگر راهکارها است. طبيعی است افرادی که به لحاظ مالی، حجم خريد بيشتری دارند، می‌توانند از تخفيف‌های بيشتری نيز استفاده نمايند.

14ـ خبرنامه (Newsletter) ابزار بسيار سودمند و کارآمدی است. با توجه به ماهيت و نوع فعاليت خود، به صورت روزانه، هفتگی، دو هفته يکبار يا ماهانه، اقدام به ارسال خبرنامه نماييد و امکان ايجاد اشتراک برای خبرنامه يا لغو آن را در وب‌سايت قرار دهيد. دقت نماييد که در خبرنامه‌های ارسال شده، لينک‌هايی به صفحات مختلف وب‌سايت، گنجانده شود و تصاوير درج شده در خبرنامه نيز از وب‌سايت بارگذاری شود.

15ـ برای وب‌سايت خود، نسخه موبايل نيز در نظر بگيريد. واقعيت آن است که در حال حاضر و به صورت روزافزون، افراد بيشتری به جست و جو در اينترنت از طريق تلفن همراه خود می‌پردازند و وب‌سايت‌هايی موفق هستند که نسخه مناسب موبايل نيز داشته باشند. سرمايه‌گذاری برای ايجاد نسخه موبايل کارآمد، از رموز موفقيت وب‌سايت‌ها در جهان کنونی است.

16ـ ساختار وب‌سايت بايد منطقی و منسجم باشد. از ايجاد قسمت‌های موازی در وب‌سايت پرهيز نماييد و چيدمان اجزا وب‌سايت را به گونه‌ای در نظر بگيريد که باعث سردرگمی مخاطبان نشود.

17ـ استفاده از پروتکل HTTPS علاوه بر ايجاد بستری امن برای تبادل اطلاعات با کاربران، اطمينان خاطری برای آنان به منظور استفاده بيشتر از خدمات ارائه شده، به‌ويژه خدمات خريد آنلاين، ايجاد می‌نمايد و طبيعتا در ارتقا رتبه وب‌سايت، موثر خواهد بود.

18ـ به تبادل بنر (Banner) با ساير وب‌سايت‌ها بپردازيد. به ويژه سعی کنيد با وب‌سايت‌هايی که دارای رتبه قابل قبولی هستند، تبادل بنر داشته باشيد. چيدمان بنرها در وب‌سايت، به گونه‌ای باشد که با وجود زيبا و خوانا بودن، فضای بيش از حدی را اشغال نکنند و باعث نارضايتی مخاطبان نشوند.

19ـ لازم است تا کل محتويات وب‌سايت، پاک و فاقد ويروس يا هر گونه بدافزار باشد. لينک‌ها و بنرها بايد به سايت‌های معتبر ختم شوند و پايش مستمر وب‌سايت، از اين لحاظ، بسيار حائز اهميت است.

20ـ در صورت نياز، به ارائه آگهی در موتورهای جست و جوی شناخته شده و مطرح، مانند Google اقدام کنيد. ارائه آگهی باعث افزايش تعداد بازديد می‌شود که نتيجه آن، ارتقای جايگاه وب‌سايت خواهد بود.

21ـ در صورتی که در مناطق مختلف جغرافيايی يا در کشورهای گوناگون فعاليت می‌نماييد که در آنها تنوع زبان وجود دارد، بهتر است وب‌سايت، کليه زبان‌های مورد استفاده مخاطبان را پوشش دهد. در چنين شرايطی، يک وب‌سايت که به چند زبان طراحی شده باشد، بازديدکننده بيشتری جذب خواهد نمود و ميزان رضايتمندی بالاتری را از جانب مخاطبان کسب خواهد کرد.

22ـ امکان جست و جو در درون وب‌سايت را فراهم نماييد تا مخاطبان، با سرعت و سهولت بيشتری بتوانند مطالب مورد نظر خود را يافته و مورد استفاده قرار دهند.

23ـ در صورت ارائه کالا يا خدمات، امکان مقايسه کالاهای گوناگون يا خدمات مختلف را در وب‌سايت ايجاد کنيد. انجام چنين کاری، باعث تمايز وب‌سايت خواهد شد و ابزار موثری در بهبود جايگاه آن است.

24ـ در صورت امکان، باشگاه مخاطبان يا مشتريان راه‌اندازی کنيد. افرادی که عضو باشگاه هستند می‌توانند از امکاناتی مانند تخفيف‌های بيشتر استفاده نمايند. تخفيف‌های مربوطه بايد هوشمندانه باشند، مثلا بر اساس حجم مالی خريد در بازه‌های زمانی مشخص، تعريف شوند يا از نوع تخفيف‌هايی باشند که برای تولد يا سالگرد ازدواج در نظر گرفته می‌شوند.

تعريف نوع خدماتی که به اعضای باشگاه، به صورت ويژه عرضه می‌گردد، ارتباط مستقيمی با نوع فعاليت وب‌سايت و ماهيت خدمات يا کالاهای عرضه شده توسط آن دارد.

25ـ از شبکه‌های اجتماعی استفاده نماييد و در آنها، برای خود، صفحات مناسبی تدارک ببينيد. حضور در شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر ايجاد امکانات گوناگون برای شناساندن وب‌سايت و طبيعتا افزايش بازديد، باعث خواهد شد تا بنرهای مربوطه را نيز بتوانيد در وب‌سايت خود قرار دهيد که اين نيز، برای ارتقا رتبه وب‌سايت، موثر خواهد بود. دقت نماييد که صفحات ايجاد شده در شبکه‌های اجتماعی را پويا نگه داريد و همواره، اطلاعات و اخبار جديد در آنها قرار دهيد.

در پايان، ذکر اين نکته نيز ضروری است که در موارد فوق، فرض بر آن بوده که هدف از ايجاد وب‌سايت، امور توليدی يا بازرگانی و ارائه کالاها يا خدمات به منظور کسب درآمد است. به عبارت ديگر، بحث کسب و کار و انتفاع در آنها مطرح است. طبيعی است که اگر هدف از ايجاد وب‌سايت، هدفی ديگر يا اموری غير انتفاعی باشد، برخی از موارد ذکر شده، مانند بحث تخفيف‌ها، مدنظر نخواهند بود.

جدول تناوبی عوامل موفقيت SEO

منبع: computernews

انتهای پیام/