دکوراسیون مدرسهتعطیلات تابستانی رو به پایان است و زمان باز شدن مدارس نزدیک ! دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید و یا برای رفتن به مدرسه جدید لحظه شماری می کنند ولی جذاب تر و بااهمیت تر از این ها کلاس اولی هایی هستند که دنیایی جدید و متفاوت را قرار است تجربه کنند.دنیایی که خانه دوم نامیده می شود باید برای دانش آموزان از ابتدایی گرفته تا سطوح مختلف و بالاتر باید فضایی دلنشین و آرامش بخش باشد زیرا در سایه آرامش افراد به لحاظ روحی در مقابل فعالیت ها و درگیری های روزانه تاب می آورند،

به همین علت است که دکوراسیون و طراحی اهمیت به سزایی پیدا می کند. براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از"هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه".

فضا و دکوراسیون طراحی شده نسبت به سن و جنسیت در اتاق می تواند در روحیه افراد بسیار تاثیر گذارد و باعث انگیزه و شادابی در افراد شود. به همین جهت چند نکته ریز که پدر و مادر و یا حتی در مدرسه می توانند برای دکور و ایجاد فضای مناسب استفاده کنند اشاره می شود:

رنگ و نقاشی یا کاغذ دیواری :هررنگ می تواند در جای خود تاثیر خاصی داشته باشد ولی در اتاق فرزند یا کلاس رنگ هایی مانند آبی و سبز می تواند آرامش تعادل و...را به همراه داشته باشد.

آکواریوم: از آنجایی که علاقه به طبیعت زیر آب ریشه در فطرت انسانها دارد، بنابراین همیشه آکواریوم در خانه، محل کار، فروشگاه، بیمارستان و... می‌تواند به عنوان منشا آرامش، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب نماید و حتی گذر زمان را دلنشین‌تر سازد. تماشای جنب و جوش و بازی‌های بی پایان ماهی‌ها می‌تواند اثر بسیار مطلوبی بر تقویت ذهن، آرامش اعصاب وکاهش استرس در زندگی پر تنش کنونی داشته باشد. تحقیقات بسیار در مورد حیوانات خانگی نشان از تاثیرات شگرف آنها بر آرامش صاحبانشان دارد که در این میان ماهی بالاترین رتبه و جایگاه را دارا می‌باشد.

گل و گل آرایی و نورپردازی زیبا به عنوان جزیی از نمای مدرسه و مکانهای عمومی.

در پژوهش رومينا خليل زاده اقدمي - دانشجوی كارشناسي ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب و ندا ضيابخش - عضو هيات علمي گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن به این نکته اشاره شده است که: " در طراحی بسیاری از فضاهای آموزشی، به جنبه های روحی و روان شناختی دانش آموزان کمتر توجه می شود. به نظر روان شناسان محیط، قرارگاه آموزشی باید به گونه ای طراحی شود که یادگیری در آن آسان خوشایند باشد. نیاز روز افزون کشور ما به گسترش فضاهای آموزشی همگام با افزایش جمعیت سبب ساخت فضاهایی با کیفیت آموزشی پایین شده و اغلب این فضاها با ویژگی های روان شناختی کودکان و نوجوانان سازگار نیستند. یک فضای آموزشی مناسب و استاندارد می تواند بر یادگیری و همچنین خلق وخو های دانش آموزان تاثیر گذار باشد".

سجاد صفرزاده

انتهای پیام/ عکس تزیینی از: phow.ir