ن والقلم و ما یسطرون

خبرنگار باید آنچه را که خود با چشمانش می بیند؛ بنویسد و تصویری را ترسیم نماید.

فقط یک واژه نیست بلکه شخصیتی جریان ساز است و رسالتی تاریخی برعهده دارد. قلم تیزتر از شمشیر است، خبرنگار با بیان گفتاری و نوشتاری خود اثری بر جای می گذارد و تاریخ را به رشته تحریر در می آورد. خبرنگار وظیفه تهیه و جمع آوری، تنظیم و تدوین اخبار و انتقال آن ها از طریق وسایل ارتباط جمعی به مخاطبان را برعهده دارد.

آیا خبرنگار برون گرا موفق تر است یا خبرنگار درون گرا؟

ابتدا به بررسی خصوصیات و ویژگی های افراد درون گرا و برون گرا می پردازیم:

ویژگی ها و خصوصیات افراد درون گرا

افراد درون گرا از اینکه با خودشان باشند، انرژی می گیرند و ترجیح می دهند در خلوت خودشان این انرژی را مصرف کنند.

علاقه ندارند که کانون توجه باشند و توی جمع دیده شوند و ارتباطات جدید بگیرند.

این افراد اول فکر می کنند، بعد عمل. ارزیابی ذهنی دارند و موضوعات را در ذهنشان ارزیابی می کنند تا اینکه آن را بلند بیان کنند.

خصوصی عمل می کنند و ما نمی توانیم اطلاعات شخصی از آن ها بگیریم.

در یک جمع بیشتر گوش می دهند تا اینکه حرف بزنند.

خیلی به عمق موضوعات توجه می کنند و سعی می کنند یک موضوع را با عمق بیشتری مطالعه و بررسی کنند.

چند دوست محدود دارند و رابطه عمیق با آن ها ایجاد می کنند.

ویژگی ها و خصوصیات افراد برون گرا

افراد برون گرا انرژی شان را از محیط و اطرافیان می گیرند و از اینکه با دیگران باشند، انرژی می گیرند.

دوست دارند که کانون توجه باشند و توی جمع دیده شوند و ارتباطات جدید بگیرند.

این افراد اول عمل می کنند، بعد فکر. وقتی از آن ها سؤال کنیم، به سرعت جواب می دهند و در حین جواب دادن، جواب هایشان بارها تغییر پیدا می کند و بهتر می شود.

افراد برون گرا با صدای بلند فکر می کنند و آنچه در ذهنشان است را بروز می دهند.

مسائل شخصی را بیان می کنند.

این افراد بیشتر حرف می زنند و کمتر گوش می کنند و گوش کردن مؤثر را بلد نیستند. دوست دارند در یک مهمانی میدان را در دست بگیرند و حرف بزنند.

پهنا را به عمق ترجیح می دهند و دوستان زیادی دارند. هر فردی را که در مراسم می بینند؛ دوست دارند با آن ها ارتباط برقرار کنند و بیشتر صحبت نمایند. مثلاً در خرید چند دقیقه ای چند دوست پیدا می کنند.

خیلی به عمق موضوعات توجه نمی کنند و روی چند موضوع توجه دارند و دوست دارند مسائل زیادی را بدانند.

آیا به نظر شما خبرنگار موفق باید یک فرد برون گرا باشد یا درون گرا؟

هر دو تیپ درون گرایی و برون گرایی ارزشمند هستند و بد یا خوب نداریم، بلکه افراد باید تیپ های شخصیتی خود را بشناسند و بر آن اساس نقاط ضعف خود را برطرف و ارتقاء دهند.

خبرنگار برون گرا برای اینکه موفق باشد، باید گوش کردن مؤثر را یاد بگیرد و با صبوری به عمق موضوعات و اخبار توجه کند. فردی، کنجکاو و پیگیر با انگیزه ای قوی برای یافتن علل و عوامل وقوع رویدادها باشد.

فردی که به سادگی از کنار رویدادها و حوادث بگذرد، قادر به یافتن سوژه های جالب و نو نخواهد بود.

خبرنگار درون گرا برای اینکه موفق شود، باید روی ارتباطات و ارتباط گرفتن در جمع بیشتر کارکند، زیرا نخستین ویژگی فردی خبرنگار این است که توانایی قدرت برقراری ارتباط با محیط پیرامون داشته باشد تا به راحتی به تهیه و سوژه های خبری بپردازد.

خبرنگارانی که راحت تر بتوانند با اکثریت گروه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند، شانس بیشتری برای کشف حقایق دارند.

چرا شغل خبرنگاری مهم است؟

در شرایط کنونی جهان هستی که به دهکده جهانی و انفجار اطلاعات نام گرفته است، اطلاع رسانی ثانیه ای انجام می گیرد. هوش گفتاری یک خبرنگار بسیار اهمیت دارد. هوش گفتاری، توانایی شعبده بازی با حروف الفباست. حروف الفبا را طوری ترکیب می کند و با آن کلمات و جملاتی را بوجود می آورد، که تأثیرگذاری بسیار زیادی دارد. کلمات قدرت شگفت آوری دارند و روی دیگران تأثیر می گذارند، از این رو تعجب آور نیست که کلمات و قدرت آن ها باعث انقلاب فرهنگی در قرن بیست و یکم شده است.

هر شغلی، کلمات و اصطلاحات مختص به خودش دارد. خبرنگاری که برای رسانه های همگانی خبر تهیه می کند مخاطب آن اقشار مختلف جامعه هستند، باید در نگارش خبر ساده سازی کند تا برای عامه مردم اعم از باسواد یا کم سواد قابل درک باشد.

ساده سازی یعنی: ارائه ساده ترین مدل برای انتقال یک محتوا و خبر

آقای مک لین در نظریه  مغزهای سه گانه اعتقاد دارد که مغز انسان را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

مغز خزنده یا قدیم

مغز میانی یا عاطفی

مغز منطقی یا نئوکورتکس

وقتی در گفتن خبری از اصطلاحات پیچیده و دشوار استفاده شود؛ هیچ کدام از این مغزها دوست ندارند به آن خبر توجه می کنند.

به صورت خیلی مختصر به بررسی ویژگی های این مغزها پرداخته می شود.

  • ·        مغز خزنده

بخش درونی مغز ماست و کار آن حفظ بقای ما با توجه به نیازهای اولیه و حیاتی است. این مغز خزنده در شرایط خاص به ما می گوید، یا بجنگ یا فرار کن تا زنده بمانیم.

کافیست چند دقیقه به زور نفس خود را حبس کنید تا ببینید که مغز خزنده فورا وارد عمل می شود و برای اینکه زنده بمانید شما را مجبور می کند که نفس بکشید.

  • ·        مغز عاطفی

کارکرد آن بیشتر مباحث عاطفی و احساسی است. کار آن کنترل عواطف و احساسات از جمله غم، شادی، آرامش، خشم و ... است.

تقریبا هر تصمیمی که در زندگی می گیریم توسط این مغز صورت می گیرد و این تصور باطلی است که فکر کنیم می توانیم بدون احساسات تصمیم گیری نماییم.

  • ·        مغز منطقی

این مغز کار تحلیل و استدلال را بر عهده دارد که عملا تفاوت اصلی ما انسان ها از سایر موجودات، داشتن این بخش از مغز است که به مقدار قابل توجهی از آن استفاده می کنیم.

پس مغز منطقی اطلاعات را دریافت می کند، آن ها را تجزیه و تحلیل می کند و پس از دسته بندی به خاطر می سپارد.

نتیجه گیری

خبرنگاری، حرفه ای بسیار سخت و طاقت فرسایی است. حرفه ای که شب و روز ندارد و در عصر ارتباطات به آن نیاز وافری است و در اطلاع رسانی بسیار مهم می باشد. خبرنگار باید انگیزه قوی برای یافتن علل و عوامل وقوع رویدادها داشته باشد. صبوری از ویژگی های لازمه خبرنگاری است. ویژگی دیگر خبرنگار، نگارش ساده خبر یا ساده نویسی است. قلم خبرنگار رسانه ای است که باید از دامن صداقت برخواسته باشد.

سمیه سادات مهدوی، کاندیدای دریافت دکترای تخصصی علوم ارتباطات، پژوهشگر و استاد ارتباطات

انتهای پیام/