تأثیر اسباب بازی های وارداتی بر کودکان و نوجوانان

از زمان ­های دور گذشته تاکنون، اسطوره ­ها و افراد شاخص و مشهور به عنوان نماد هویت و اعتبار هر کشوری شناخته می ­شده ­اند. امروزه کشورها با توجه به ویژگی ­های اسطوره ­های خود و همچنین خلق شخصیت ­ها، به بازسازی و معرفی آنان در قالب فیلم ­های سینمایی، برنامه ­های تلویزیونی و تولید اسباب ­بازی اقدام می­ کنند.

در ایالات متحد امریکا افراد مشهوری که در سینمای هالیود حضور دارند، از شخصیت آنها به شکل اسباب ­بازی طراحی و پس از تولید، راهی بازارهای فروش می ­شوند. بازار فروش این اسباب بازی ­ها که گاهی به صورت عروسک و بازی ­های فکریست که در سراسر دنیا به ویژه کشورمان در میان کودکان و نوجوانان، طرفداران زیادی دارد. از جمله این شخصیت­ ها می­ توان به سوپرمن، بتمن، اسپایدرمن و… اشاره کرد.

طراحی و ساخت اسباب بازی ­های مناسب، می ­تواند در روند رشد و تکامل فکری و روحی و همچنین خلق و خوی کودکان و نوجوانان تأثیر به سزایی داشته باشد. بنابراین اسباب بازی­ های نامناسب و وارداتی که هیچ­گونه سنخیتی با فرهنگ بومی ما ندارد، می ­تواند خطرناک و بر ذهنیت و شخصیت کودکان تأثیر منفی بگذارد.

در کشور ما متأسفانه با توجه به پتانسیل­ های بلقوه برای طراحی و ساخت اسباب بازی ­ها، هنوز جایگزین مناسبی برای این گونه اسباب بازی­ های وارداتی وجود ندارد. در سال 1381، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طراحی و ساخت عروسک دارا و سارا را مدنظر قرار داد. این عروسک که قرار شد نمادی از فرهنگ و هویت ایرانی را به کودکان و نوجوانان معرفی کند، در مقابل عروسک ­های وارداتی نتوانست توفیق چندانی را کسب نماید. تا جایی که کانون مجبور شد مجدداً اصلاحاتی را طراحی و ساخت آن اعمال نماید تا جذابیت بیشتری را ایجاد کند.

از عوامل مهم عدم موفقیت و گرایش کودکان به عروسک دارا و سارا می ­توان به قیمت بالای آن نسبت به اسباب بازی­ های وارداتی به خصوص اسباب بازی­ های چینی و همچنین وزن زیاد آن اشاره کرد. بازار اسباب بازی کشورمان، بیش از آن که از سیاست­ های روشنی تبعیت کند، از منطق بازار جهانی پیروی می ­کند. اسباب بازی­ های مورد علاقه کودکان غالباً ساخت کشورهای دیگر و بر اساس ویژگی ­های فرهنگی آن هاست. بنابراین اگر به جای واردات اسباب بازی که در طی سال رقم قابل ملاحظه­ ای را شامل می­ شود، به صنعت اسباب بازی داخلی توجه ویژه ­ای شود، دیگر شاهد ورود اسباب بازی های مضر و مخرب به داخل کشورمان نخواهیم بود.

امروزه با توجه به پیشرفت­ های تکنولوژی در زمینه رایانه، بازی ­های رایانه ­ای با محوریت افراد مشهور طراحی و تولید شده است، که گاهی این بازی­ های رایانه­ ای دارای مضامین خشن و ترسناک هستند که می تواند تأثیرات نامطلوبی همچون خشونت و پرخاشگری، بر مخاطب خود بگذارد.

خوشبختانه طی سال­ های اخیر، حرکت ­های مثبتی در زمینه طراحی و ساخت بازی ­­های رایانه ­ای داخلی صورت گرفته، که با حمایت دولت نیز مواجه شده است. باید بخشی از توان ملی کشور صرف پژوهش، حمایت، هدایت و سرمایه ­گذاری ملی برای طراحی، تولید و توزیع بازی­ های رایانه ­ای شود که حاوی ارزش­ های مذهبی، ملی و فرهنگی ماست.

در نتیجه ذائقه کودک و نوجوان ایرانی را در جهت فرهنگ خودی تقویت نمود و با عزم و اراده ملی و با حمایت و برنامه ­ریزی دقیق و هدفمند توسط دستگاه ­های متولی و مشارکت و همکاری بخش ­های خصوصی نسبت به طراحی و ساخت اسباب بازی و بازی­ های رایانه ­ای تولید داخل که متناسب با فرهنگ وارزش­ های کشورمان می­ باشد اقدام و از ورود اسباب بازی ­ها و بازی­ های رایانه ­ای خارجی جلوگیری کرد.

هوشنگ سلیمانی میگونی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *