شما سواد تبلیغات و بازاریابی ندارید!

اگر با خواندن عنوان مطلب حس خوبی به شما دست نمی دهد و می خواهید ثابت کنید که اشتباه می کنم، پیشنهاد می کنم به خواندن ادامه دهید…

وقتی تبلیغات مک دونالد، کوکاکولا و یا برندهای مختلف دنیا را می بینم آنقدر با تبلیغات اطرافم تفاوت فاحش دارند که گاهی فکر می کنم آنها بر روی کره دیگری زندگی می کنند. چند سوال:

– آیا من خلاقیت ندارم؟!

– آیا من تخصص ندارم؟!

– آیا من توانایی اجرای اینگونه تبلیغات را ندارم؟!

و جواب همگی سوالات بالا: به طور نسبی همگی را دارا هستم. پس مشکل کجاست؟

من یک چیز ندارم! و آن چیزرا با مختصری مقدمه چینی خواهم گفت…

– وقتی آهنگ فلان خواننده زیرزمینی برایم زیبا و آهنگ های ایرانی اصیل برایم خسته کننده است… من سواد سمعی و موسیقیایی ندارم

– وقتی جلو زدن در صف برایم زرنگی و رعایت حقوق دیگران برایم افت مخسوب می شود … من سواد فرهنگی ندارم

– وقتی همسایه من گرسنه است و من برای اینکه جلوی هم عروسم کم نیاورم ۵ نوع غذا درست کرده ام… من سواد انسانیت ندارم

در مورد تبلیغات و بازاریابی هم همین مساله مصداق دارد. وقتی تبلیغات کسب و کار من ( لوگو، بروشور، بیلبورد و تبلیغات محیطی، آگهی تبلیغاتی، پوستر و… ) همگی تهی از خلاقیت، کپی-پیست، استفاده از تمپلیتهای آماده و… هستند، سواد بصری ندارم. برای یک فرد بی سواد فرقی نمی کند جمله “بابا آب داد” را بنویسید یا یک معادله دیفرانسیل ریاضی!

*به تبلیغ محیطی زیر که توسط شرکت مک دونالد بر فراز شهر شیکاگو چشم نوازی می کند، توجه کنید: آیا متوجه مفهومی که پشت این تبلیغ وجود دارد در نگاه اول شدید؟  اگر جوابتان مثبت است به این معناست که شما 50% سواد بصری را دارا هستید. در واقع سواد بصری بدین معناست که شما با نگاه کردن به تبلیغات برندهای مختلف:

1 تشخیص بدهید که چه مفهومی در پشت این تبلیغ وجود دارد. این بخش از سواد اکتسابی است و فقط کافی است روزانه خود را مقید کنید که تبلیغات برندهای مختلف دنیا را نگاه کنید و سعی کنید آنها را تحلیل کنید. 50% (به عنوان مثال در مورد تبلیغ مک دونالد، این برند با این تبلیغ، ظرف سیب زمینی سرخ کرده خود را در اذهان مشتری تداعی می کند)

2 شما بتوانید تبلیغ خوب را از تبلیغ بد و تبلیغی که به مثابه تقلید است و یا در شان کسب و کار شما نیست، تشخیص دهید – این بخش نیاز به تخصص خاص دارد و توسط فرد ماهر در این زمینه قابل تشخیص است – 50%

همچنین اگر جواب سوالی که پرسیده شد منفی است باید روی سواد بصری خود کار کنید. در غیر این صورت کلیه تبلیغاتی که کسب و کار شما برای جذب مشتریان و افزایش فروش و سود انجام می دهد فقط هدر دادن هزینه است و احتمالا در آخر تبلیغی مانند شکل زیر برایتان باقی خواهد ماند!!

مرجان جانقربان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *