بازی ویدئویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. تعداد مخاطبان بازی‌های ویدئویی در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشته و بازی‌های ویدئویی به پر طرفدار ترین سرگرمی تاریخ بشر تبدیل شده‌است. موفقیت در ورزش‌های الکترونیک به استعدادها و مهارتهای خاصی نیاز دارد. توانایی عکس‌العمل سریع […]

بازی ویدئویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. تعداد مخاطبان بازی‌های ویدئویی در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشته و بازی‌های ویدئویی به پر طرفدار ترین سرگرمی تاریخ بشر تبدیل شده‌است.

موفقیت در ورزش‌های الکترونیک به استعدادها و مهارتهای خاصی نیاز دارد. توانایی عکس‌العمل سریع و دقیق و تفکر راهبردی مهمترین توانمندی‌های یک ورزشکار الکترونیک موفق هستند.

اهمیت بازی‌های ویدئویی

  • تأثیر گذاری: تأثیرگذاری بالای این‌گونه بازی روی مخاطب، این بازی‌ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سوءاستفاده سیاسی، تبدیل کرده‌است. بسیاری از دولت‌ها بعضی بازی‌های ویدئویی را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت برای سنین زیر ۱۸ سال محدود کرده‌اند.
  • سود آوری: امروزه صنعت بازی‌های ویدئویی به یک عرصه سودآور تبدیل شده‌است و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این‌گونه بازی‌ها هر سال سود هنگفتی به دست می‌آوردند، به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی‌های ویدئویی به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
  • سرگرم‌کننده بودن: بازی‌های ویدئویی بر خلاف بیشتر سرگرمی‌های دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب‌تر هستند.
  • اعتیاد: عده‌ای از محققین بازی‌های ویدئویی را اعتیادآور و خطرناک قلمداد می‌کنند. هر چند این مسئله ثابت نشده‌است؛ اما شواهد موجود نشان می‌دهد تعدادی از علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی به طرز غیرطبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود بازمی‌مانند
  • پیشگیری از بیماری: بر اساس پژوهش دانشگاه کینگز لندن، کسانی (به ویژه افراد بالای شصت سال) که دست کم پنج بار در هفته به بازی‌های «تقویت فکری» شامل استدلال و حل مشکلات می‌پردازند به‌طور چشمگیری، کمتر دچار بیماری آلزایمر می‌شوند.
  • توانبخشی: در گونه ای از بازی های جدی تحت عنوان بازی های توانبخشی، مکانیک بازی به نحوی طراحی می شود که حرکات فیزیکی که بازیکن در جهت انجام بازی انجام می دهد به نوعی تمرین توانبخشی محسوب می شود.
  1. تأثیرات مثبت بازی‌های رایانه‌ای:
  2. یادگیری را آسان و توجه کودکان را جلب می‌کند.
  3. کاربران برای اینکه نقش‌های یک بازی را یاد بگیرند به مهارت‌های گوناگونی نیاز دارند که شاخص‌ترین آن‌ها مهارت حل مسئله‌است.
  4. باعث افزایش دقت دیداری وتفکر خلاق می‌شود.
  5. با استفاده از برنامه‌های بسیار متنوعی که در بازار وجود دارند به کودکان امکان می‌دهد تا نقاشی‌ها یا داستان‌هایی را خلق کنند.
  6. کودک بدون کثیف کردن لباس‌ها و اطراف می‌تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ‌ها را عوض کند.
  7. مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل‌های مختلف و ساده به کودک آموزش می‌دهد.
  8. به عقیده پزشکان بازی‌های سودمند باعث می‌شوند که کودکان کمتر به مسکن نیاز داشته باشند.
  9. بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها را وارد دنیایی می‌کند که کنترلش در دست آنهاست و به همین دلیل آن‌ها از این بازی لذت می‌برند.
  10. وسیله‌ای برای پر کردن اوقات فراغت کودکان است. بازی خیلی خیلی مفید است

از مهمترین ابزارهای ساخت بازیهای کامپیوتری دانش انیمیشن و ابزارهایی از این دست است. امروزه جايگاه انيميشن در كشورمان رو به پيشرفت است و اين پيشرفت هرچند با كشورهاي پيشرو در اين زمينه فاصله بسيار دارد؛ ولي با تلاش و همت متوليان امر مي ­توان به ارتقاي آن كمك كرد تا به جايگاه مطلوب برسد. در اين ميان طي چند سال گذشته، انيميشن­ هاي توليدي در حوزه كودك و نوجوان، توانسته است در كشورمان با موضوعات متنوع، جايگاه خود را در بين اين قشر از جامعه كه تعدادشان هم كم نيستند، پيدا كند و با روند ساخت و توليد آن، جايگزين مناسبي براي نمونه­ هاي مشابه خارجي باشد كه البته در بازار به وفور يافت مي­ شوند.

مهمترین مقولاتی نیز که در این فرایند مورد بهره برداری قرار می گیرند، بازیهای کامپیوتری با موضوع جنگ و انیمیشنهای داستانی در ارتباط با این مقوله است.در ساخت فيلم­­ هاي بلند سينمايي در حوزه جنگ، در دهه­ ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ آثار خوبي ساخته شد. ولي پس از آن تعداد فيلم ­هاي توليد شده، كم و كمتر شده است. شايد در حال حاضر، يكي از دلايل عدم ساخت اين گونه فيلم ­ها، هزينه­ هاي بالاي توليد آن باشد كه دست­ اندركاران سينما رغبتي به ساخت فيلم­ هاي جنگي ندارند.
از ديگر عوامل مي ­توان به عدم پشتيباني مناسب نهادهاي فرهنگي براي توليد اين­گونه فيلم ­ها اشاره كرد و اين­كه مشوق ­هاي لازم از سوي مسئولين ارايه نشده است و اين امر موجب شده تا كارگردانان فيلم­ هاي سينمايي جنگي در دهه ­هاي گذشته كه آثار بسيار تأثيرگذاري توليد كرده بودند، به سمت ساخت فيلم­ هايي با ژانرهاي ديگر بروند.

به هر حال بايد از ظرفيت­ هاي بالاي سينما و تلويزيون در اين زمينه استفاده كرد و خلاء موجود در اين رابطه را با شيوه­ ها و شكل­ هاي ديگري پر كرد. يكي از اين راه­ها توليد و ساخت مجموعه ­هاي انيميشني در حوزه جنگ است كه كمك فراواني به توسعه و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه مي­ نمايد­. همچنين ساخت آن مقرون به صرفه ­تر نسبت به ساخت فيلم­ هاي بلند سينمايي جنگي است و از سويي با توليد انيميشن­ هاي جذاب، علاوه بر جذب قشر نوجوان و جوان كه هدف اصلي دست اندركاران است، ديگر اقشار جامعه را هم مي ­تواند در بر بگيرد.

با توجه به ويژگي ­هاي مجموعه ­هاي انيميشني كه شامل اجراي ايده­ هاي پرخرج و تصويربرداري از موضوعات دور از دسترس و تصوير كردن امكانات غير ممكنمي ­باشد؛ موجب شده است دست ­اندركاران و كارگردانان، براي ساخت و توليد انيميشن با موضوعات مختلف، ترغيب شوند.

يكي از نمونه ­هاي ساخت انيميشن جنگي را مي ­توان به فيلم « درست مثل يك پل» كه به سفارش مؤسسه فرهنگي و هنري صبا توليد شده است، اشاره كرد كه در اين انيميشن، كاراكترها كمي باورپذيرتر شده­ اند و فيلنامه نويس كمي از فضاي اصلي موضوع فراتر رفته و آيتم ­هاي ديگري را به موضوع فيلم اضافه كرده است تا فيلم جذاب­ تر شود. از ديگر موارد، مجموعه انيميشن سه بعدي «دلاوران خليج فارس» است كه در مؤسسه فرهنگي و هنري صبا توليد شده است و مربوط به خاطرات افسران و پرسنل نيروي دريايي و هوايي در طول هشت سال دفاع مقدس است.

براي توليد و ساخت يك انيميشن جنگي موفق، باید علاوه بر داشتن فيلنامه قوي كه بر اساس اطلاعات درست و دقيق تنظيم شده است، نياز به افراد متخصص و آشنا به كار انيماتوري است. مضاف بر اين­كه همه عوامل از جمله كارگرداني، قصه، موسيقي، دوبله و غيره بايد دست به دست هم داده تا يك مجموعه كامل به وجود آيد.  

بنابراين ضروري است، مسؤولين فرهنگي به خصوص نهادهاي مرتبط با موضوع دفاع مقدس همچون بنياد حفظ و نشر ارزش­ هاي دفاع مقدس با همكاري رسانه ملي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با فراهم نمودن شرايط و امكانات لازم و اختصاص بودجه مناسب، زمينه پيشرفت ساخت و توليد انيميشن­ هاي جنگي را در داخل  كشورمان به وجود آورند.

*هوشنگ سلیمانی میگونی

انتهای پیام/