شاسی بلند فول سایز آفرودی لندکروز بدون شک یکی از پرچم‌داران اصلی تویوتای ژاپن است که با خط تولید فعال خود برای بیش از ۵۰ سال در فهرست محصولات این کمپانی جا خوش کرده است. از لندکروز تاکنون ۵ نسل به بازارهای مختلف جهانی عرضه شده است که نسخه‌هایی از نسل پنجم آن در فاصله […]

شاسی بلند فول سایز آفرودی لندکروز بدون شک یکی از پرچم‌داران اصلی تویوتای ژاپن است که با خط تولید فعال خود برای بیش از ۵۰ سال در فهرست محصولات این کمپانی جا خوش کرده است. از لندکروز تاکنون ۵ نسل به بازارهای مختلف جهانی عرضه شده است که نسخه‌هایی از نسل پنجم آن در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ وارد ایران شد.

این خودرو در ایران همزمان محبوب آفرودسواران و علاقه‌مندان به خودروهای بزرگ و لوکس است. تعداد کم لندکروزهای موجود در ایران، مانع خرید و فروش پرتعداد آن می‌شود؛ اما حقیقت این است که طرف‌داران زیاد آن باعث شده‌اند تا خرید و فروش پر دردسری نداشته باشد و هر مالکی به‌سرعت بتواند تبدیل به پولش کند. اکنون کمی بیشتر درمورد این خودروی جذاب صحبت می‌کنیم تا ببینیم لایق محبوبیت و قیمت زیاد در ایران هست یا نه؟

مشخصات فنی نمونه‌های موجود در ایران

با نادیده‌گرفتن موارد محدودی از نسل‌های پیشین که به‌صورت شخصی وارد ایران شد و تعدادی از مدل فیس‌لیفت نسل پنجم که در فاصله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به ایران راه یافت، می‌توان گفت لندکروزهای نسل پنجم پیش از فیس‌لیفت، تنها نمونه‌های واردشده از این خودرو به ایران هستند. در تویوتا لندکروز دیوار آمده است که این خودروی ۲ دیفرانسیل (۴WD) با دو موتور ۴ و ۴٫۷لیتری ۶ و ۸ سیلندر وارد ایران شده است. البته نسخه‌های واردشده بعد از ۲۰۱۱ از موتور ۴لیتری ۶ سیلندر، اما با بازده موتور ۴٫۷لیتری ۸ سیلندر نسخه‌های قبلی بهره می‌بردند. نسخه ۸ سیلندر ۴٫۷لیتری لندکروز که تمامی خصوصیات یک خودروی آفرود واقعی را دارد و تیپ فول این نسل محسوب می‌شد، از قفل الکترونیکی دیفرانسیل و محدودکننده لغزش آن بهره می‌برد.

این خودرو با موتور حجیم خورجینی ۳۲ سوپاپ خود توان تولید ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. لندکروز ۴۷۰۰ سی‌سی از سقف سرعت ۲۰۰کیلومتری برخوردار است و دارای شتاب صفر تا صد ۹ثانیه‌ای است. موتور ۴ لیتری ۲۴ سوپاپ لندکروز با بیشینه توان ۲۴۰ کیلومتر در ساعت و گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار می‌گیرد. شتاب صفر تا صد لندکروز ۴۰۰۰ سی‌سی ۱۱ ثانیه و سقف سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این خودرو با موتور ۴٫۷لیتری مصرف سوخت ترکیبی ۴٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر و با موتور ۴لیتری مصرف ترکیبی ۱۳٫۴لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرده است.

گیربکس ۲ خودرو از نوع ۶سرعته اتوماتیک تیپ‌ ترونیک و مجهز به شیفت‌لاک است. نسخه ۴لیتری لندکروز نیز از سیستم قفل دیفرانسیل و کنترل لغزش تیپ فول بهره می‌برد. لازم به ذکر است لندکروزهای ۴لیتری عمده سهم واردات ‌این خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و نمونه‌های ۴٫۷لیتری عموماً مربوط به سال ۲۰۰۸ هستند. واردات این تویوتاهای محبوب به‌دلیل محدودیت واردات خودروهای لوکس و بالای ۲٫۵لیتری متوقف شد.

ارزش دربرابر خرید

لندکروز را نمی‌توان در هیچ یک از استانداردهای یک خودروی اقتصادی جای داد. این نکته زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بسیاری از آفرودسواران و علاقه‌مندان به این ورزش خودرویی به‌دنبال نمونه‌های اقتصادی این کلاس خودرو هستند. در عین حال لندکروز جذابیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در کلاس خود برای عرضه دارد. قیمت روز تویوتا لندکروز دیوار و نمودار قیمتی این خودرو نشان می‌دهد که لندکروز همواره به‌معنای واقعی گران بوده است. هنوز هم بعد از گذشت ده سال، این خودرو در بین گران‌ترین‌های کلاس خود در بازار کشور است. البته که توانایی‌ها و برتری‌های تویوتا لندکروز در کلاس خود، ارزش دربرابر خرید بسیار زیادی به آن می‌دهد. لندکروز کیفیت ساخت و استهلاک کم تویوتا را نیز به عنوان پشتوانه خود ارائه می‌کند. بنابراین می‌توان به این حقیقت تلخ اذعان داشت که لندکروز متاسفانه گران است اما دربرابر رقبا ارزنده به نظر می‌رسد.