افزایش بلاگرها و توسعه وبلاگ نویسی

بلاگر ها و وبلاگ نویسی - ارتباط امروزنقد رسانه ها: امروزه وبلاگ نویسی به یک حرکت گسترده در همه جوامع و به ویژه در جامعه ما تبدیل شده و بررسیهای  صورت گرفته از سوی منابع مختلف و آمار ارائه شده از سوی سرویس دهنده های وبلاگی در جهان نشان دهنده نرخ رشد مثبت و صعودی وبلاگ نویسی در جهان است. اگرچه آمار دقیقی از وبلاگهای ایجاد شده در فضای مجازی در دست نیست، ولی مطالعات صورت گرفته توسط رسانه های معتبر جهانی موید این ادعاست که وبلاگها به صورت روزنامه نگاری غیر رسمی امروزی و به صورت فزاینده وجود و حضور دارند و نظامهای گوناگون ناگزیر به پذیرش آنها در عرصه انتشار اندیشه هستند.

پدیده وبلاگ نویسی را از دو بعد می توان بررسی کرد:

اول – وجود اندیشه و فکر مهم‌ترین انگیزه برای وبلاگ نویسی و به‌روز کردن و توسعه وبلاگ‌هاست. براساس آمار غیررسمی‌،‌ تعداد زیادی از وبلاگ‌نویسان کسانی هستند که با پرداختن به مسائلی که در ذهن و اندیشه خود دارند، امکان انتشار آن در روزنامه نگاری مکتوب و سایر منابع فراهم نیست یا دسترسی به یک رسانه مشخص و یا کانال ارتباطی برای انتشار آن مطالب در این رسانه ها ندارند، بنابراین از طریق وبلاگ نویسی و روی آوری به فضای مجازی سعی در انتشار این اندیشه دارند.

دوم – برخی وبلاگ‌ها که « وبلاگ نویسی زرد» تلقی می شوند، از طریق سرویس‌دهنده‌های مختلف، «آگهی‌های کلیکی» منتشر می‌کنند تا از این طریق کسب در‌آمد کنند، بنابراین بهانه آگهی مهمترین عامل انتشار آنها و ایجاد وبلاگ است و در نهایت کسب درآمد عامل اصلی به روز شدن این وبلاگهاست.

به هر حال آنچه حایز اهمیت است، توجه به این نکته است که افزایش تعداد و کمیت وبلاگ‌ها نشان‌دهنده بیشتر شدن انگیزه برای وبلاگ‌نویسی است. بنا بر این به اندازه افکار و اندیشه افراد در جوامع امکان ایجاد وبلاگ دور از ذهن نیست. اگر چه این اتفاق عملی نمی شود، ولی می تواند بیانگر این دیدگاه باشد که انگیزه کافی برای افزایش بلاگرها و بالا رفتن نرخ رشد آن وجود دارد.

مهم‌ترین عامل رشد وبلاگ‌نویسی و آرامش و امنیت خاطر بلاگر‌ها،‌ رعایت اصول اساسی وبلاگ نویسی و توجه به خطوط قرمزی است که وبلاگ‌نویسان برای استمرار فعالیت خود باید مورد توجه قرار دهند و مهم‌تر از این مساله،‌ مطالب و موضوعات پرداخته شده در وبلاگ‌هاست،‌ زیرا بدون شک موضوعات سطحی که با استقبال مخاطب خود رو به رو نباشد،‌ مهم‌ترین دلیل برای عدم توفیق وبلاگ و متوقف شدن حیات آن است.  جدای از وبلاگ‌هایی که با هدف کسب درآمد فعالیت می‌کنند،‌ اگر اندیشه و فکر پشت مطالب وبلاگ‌ها باشد، قطعا محتوای خوبی ارایه می‌شود.

از سوی دیگر کمبود وقت، زمان مناسب و امکانات مالی، مسائل دست و پا گیر اجتماعی که افراد در زندگی روزمره با آنها دست به گریبان هستند را می توان از دیگر موانع به‌روز شدن و انتشار مطالب عمقی در وبلاگ‌ها دانست. بنابراین فقدان فکر و اندیشه از یک طرف و از سویی دیگر امکانات جانبی همچون مسائل و نیازهای مادی وبلاگ‌نویسان عدم رشد وبلاگ و توسعه فراگیر آن را سبب می‌شود. در حالی که این اصل همچنان وجود دارد که افزایش کمی و کیفی و تعدد وبلاگ‌ها نشان‌دهنده بیشتر شدن انگیزه برای وبلاگ‌نویسی است.

محمدحسن اسدی طاری

انتهای پیام/عکس از کوکل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *