حالت تدافعی در کارکرد رسانه ای پاسخ نمی دهد

حالا دیگر نظریه پردازان حوزه ارتباطات اجتماعی هم از اینهمه پیشرفت در فناوری های ارتباطی شگفت زده شده اند. اگر در نیم قرن اخیر به نظریه جدیدی در حوزه ارتباطات برخوردید ، نگارنده را نیز مطلع کنید .

پیام رسان ها می آیند، فربه می شوند و ساختارهای کهنه رسانه ای را به چالش می کشند، اما در همین حالا و همین زمان رسانه های رسمی در کشور با ساختار یک قرن گذشته مشغول فعالیت در حوزه های رسانه ای هستند.

این در حالی است که اگر هدف غایی هر فعالیت رسانه ای، مخاطب باشد، این هدف اصلی رسانه ها، هم تغییر مکان و هم تغییر ذائقه داده است. حالا دیگر ما با مخاطبان انبوه در شبکه های اجتماعی رو به رو هستیم که علاقه ای به متن به تنهایی ندارند و نگاهشان معطوف به چندرسانه ای هاست.

جای تاسف آنکه مدیران رسانه های دولتی که متوجه این تغییرات شده اند، نیامدند ساختار را نوسازی کنند، بلکه ساختاری نو را به ساختار کهنه اضافه کرده اند. کاری که جز فربه شدن سازمان رسانه ای و زمینگیر شدن بیشتر آن به دلیل عدم همپوشانی بخش های مختلف فعالیت ها، ثمری نخواهد داشت .

حالا دیگر زمان ساختار شکنی در فعالیت های رسانه ای کشور فرا رسیده است. البته اگر متولیان فرهنگی اعتقادی به نیروزی مخاطب دارند؛ همان نیرویی که به مشروعیت سیاسی معنا می دهد.

احمد جعفری چمازکتی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *