Skip to content
  • حمایت
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • کانال های خبری ارتباط امروز
  • گزارش ویژه
  • رپرتاژ
  • فیسبوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
ارتباط امروز

ارتباط امروز

تاسیس: سال 1394

  • رویدادها
    • اخبار
    • جوانان
    • زنان
    • ایران
    • مدیریت شهری
    • خارجی
    • گفت و گو
  • پیشنهاد سردبیر
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • برندینگ
  • رسانه ها
  • فناوری اطلاعات
  • یادداشت امروز
  • گالری
  • Podcast
  • Toggle search form
  • تاثیر نژاد بر قضاوت اخلاقی خبرنگاران فرهنگی
  • یک آنتی اکسیدان طبیعی برای پیشگیری از بیماری‌ها اجتماعی
  • دالتون ها دستگیر شدند گفت و گو
  • حق تقدم با آمبولانس است دیداری و شنیداری
  • مامور ضد دوپینگ خانه به خانه به دنبال ورزشکاران ایرانی اجتماعی
  • استیو جابز: تا چندسال دیگر رسانه مکتوب نخواهیم داشت فناوری اطلاعات
  • کامپيوترها در صنعت هواپيمايی فناوری اطلاعات
  • افزایش میزان نسخه‌های الکترونیک به نسبت نسخ کاغذی اخبار

روزنامه‌نگاري انتخابات

Posted on ۱۳۹۶-۰۲-۱۰۱۴۰۰-۰۸-۱۶ By editor هیچ دیدگاهی برای روزنامه‌نگاري انتخابات ثبت نشده

مهارت‌هاي روزنامه‌نگاري چگونه مي‌تواند به پيروزي كانديداها كمك كند؟

مهران بهروزفغاني*

اگر با من موافقت نكنيد حتي واكنش‌هاي متفاوت هم داشته باشيد، به شما حق مي دهم، چون مي‌خواهم تاسف بخورم كه چرا ما براي پديده‌اي مانند انتخابات (چه رياست جمهوري و چه شوراها)، روزنامه‌نگاري حرفه‌اي نداريم. البته كه در زمان بحران‌هاي شهري هم روزنامه‌نگاري و مديريت رسانه‌اي بحران هم نداريم و همينطور اين فهرست را شما تكميل كنيد؛ ما روزنامه‌نگاري جنگ نداريم (حالا كه خوشبختانه نيازي هم به آن نداريم)، روزنامه‌نگاري دانشجويي هم نداريم و….

خب، صورت مساله را گفتم. آنهايي كه علاقه‌مند به دانستن بيشتر درباره ضرورت چرايي وجود روزنامه‌نگاري انتخابات و پديده‌هاي ديگر مدني هستند، حتما همين روزها و هفته‌ها، مي توانند نمونه‌هاي بسياري را جمع‌آوري كنند؛ روزنامه‌هاي مكتوب، محتواهاي آن‌لاين و … خلاصه نشر الكترونيك را.

نكته كليدي و آنچه كه روزنامه‌نگاري انتخابات را از بقيه محتواهاي معمول و جاري بايد جدا كند، توجه و تاكيد بر داشتن سبك، تاكتيك و تكنيك است و بعد از توجه به اينها بايد زاويه و رويكردهاي متفاوت و جديدي را در خبرنويسي، تيترنويسي و بسته‌بندي محتواهاي خبري و تحليلي وارد كرد.

شما براي نوشتن خبرها، گزارش‌ها و تحليل‌هاي انتخاباتي، بايد سبك و شيوه متفاوتي را به كار بگيريد. اصلا چرا مي گويم شما؟ همين خود ما، خودم من. اگر قرار باشد خبر انتخاباتي بنويسم، حتما بايد از سه عنصر چه؟ چرا و چگونه؟ استفاده كنم. سنگيني بار همه محتواهاي نوشته ما / شما / بايد بر اين عناصر حبري باشد. در غير اينصورت همه محتواهاي خبري و تحليلي انتخابات به شيوه ديگر خبرها و گزارش‌هاي معمولي غيرانتخاباتي تهيه و توليد مي‌شود. اينجاست كه مخاطب روزنامه شما را نمي‌خرد، كانال تلويزيون داخلي را عوض مي‌كند و كانال‌هاي خارجي را ترجيح مي‌دهد.

تا به امروز تقزيبا همه روزنامه‌ها و سايت‌ها و خبرگزاري‌ها فقط بر عنصر « كه » توجه دارند، درحالي كه در اين دوره از انتخابات عنصر شهرت به كار روزنامه‌نويسي و جذب مخاطب نمي‌آيد. روزنامه‌هاي مثلا پرشمارگان را ورق بزنيد، از بس همه خبرهاي با گوينده و ناقل و فعال شروع مي‌شود، ديگر انگيزه‌اي براي خواندن و پيگيري نمي ماند. مخاطب اين روزهاي ما، از دنياي سال ۹۲ خيلي فاصله گرفته است.

نمونه‌هاي بسياري را در همين روزهاي مثلا پرشور تبليغاتي مي بينيد كه هنوز خبرها و تحليل‌ها را مانند آگهي تسليت مي‌نويسند، ويژه‌ برنامه‌هاي تلويزيون و راديو هم كه تكليف‌شان معلوم است. در اين ميان تا حدودي بعضي سايت‌هاي خبري و يا تحليلي هستند كه قدري متفاوت و متنوع اطلاع‌رساني مي‌كنند. در بيشتر موارد هم متاسفانه اگر تفاوتي هست، نه آگاهانه و براساس استراتژي و تاكتيك، بلكه كاملا غيرارادي و سهوي، مطلب و محتواي متفاوتي نوشته و توليد شده است.

داشتن نيروهاي خبره و آگاه، برنامه‌ريزي و داشتن استراتژي با هدف اقناع و ترغيب مخاطب(شما بگو راي‌دهنده)، تعيين سبك خبرنويسي، استفاده از همه مهارت هاي روزنامه نگاري و داشتن الگوي مناسب براي اطلاع‌رساني درست، صحيح، به‌موقع و هدف‌مند انتخاباتي همه اندك كليدهاي كارگشايي است كه رسانه‌هاي وابسته به كانديداهاي انتخابات لازم دارند، ولي اول اینکه  اساسا اين نكته‌ها را نمي دانند و كسي آگاه‌شان نكرده و دوم، به فكرشان نمي‌رسد يا نمي‌خواهند از روزنامه‌نگاران باتجربه بهره‌مند شوند.

روزنامه‌نگاري عقيم ايران گاه به وقت يك هيجان اجتماعي و يا شايد ملي، فقط اعلام حضوري سنتي مي كند. ابزارهايش شايد نوين شده باشد ولي مبناي تفكر بيشتر مديران رسانه و سردبيرانش، در همان سه چهار دهه قبل مانده است. تقريبا هيچ كدام از سردبيران روزنامه‌هاي مهم و موثر، اصلا نمي دانند محتواي‌شان بر اساس چه «سبك» نوشته مي‌شود؟ تكنينك‌ها  مهارت‌هاي روزنامه‌نويسي و روزنامه نگاري يعني چه؟ تاكتيك هاي حرفه‌اي در چه شرايطي و در كدام بزنگاه‌ها مي تواند موثر و كارآمد باشد.

*روزنامه‌نگار، دانشجوي دكتراي روزنامه‌نگاري

انتهای پیام/

یادداشت امروز Tags:روزنامه‌نگاري انتخابات, مهران بهروز فغانی

راهبری نوشته

Previous Post: کارگاهی برای مصاحبه بهتر
Next Post: لباس برند شما چه رنگی است؟

مطالب مرتبط

  • ابعاد بروز و ظهور کلاب هاوس در ایران یادداشت امروز
  • عکس سلفی؛ افراط و تفریط یادداشت امروز
  • داستانک… یادداشت امروز
  • شایدتنفس برایمان آسان شود یادداشت امروز
  • زنده باد خبرنگار یادداشت امروز
  • نگاهی کوتاه به سه مراسم عزاداری امام حسین(ع) در بین آذربایجانیها یادداشت امروز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

عکس روز

بیشترین بازدید

  • خط قرمز! 1.9k views
  • موج چهارم؛ مروري بر موجهاي سه گانه تافلر 1.1k views
  • کامپيوترها در صنعت هواپيمايی 873 views
  • قلی خان دزد بود، خان نبود… 650 views
  • رقابت استارباکس و دانکین دوناتس 596 views

جریان آزاد اطلاعات

https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3

ذره بین

شناسنامه

غذای امروز

با آشپز امروز در انتخاب دستور غذایی مورد علاقه خود همراه باشید.

آخرین اخبار

  • دالتون ها دستگیر شدند
  • آموزش مجازی، گامی دیگر در مسیر توسعه علمی
  • توهم توطئه درباره ريزگردها
  • «روزهای روی میز» روی میز نقد خاوران!
  • فرهنگ جامع بزرگان موسیقی ایران
  • فرهنگ جامع موسیقی ایرانی
  • شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان هیچ محدودیتی ندارد
  • قاچاق ظروف آرکوپال فرانسوی در پوشش کالای ایرانی
  • روایت گاردین از جهان
  • رکورد تعداد بی‌جاشدگان جهان شکست
  • محمود پاک نیت: از اشتباهات مدیران قبلی تلویزیون درس بگیرید
  • ایسنا: تعطیلی بخش کرونای بیمارستان‌ها؛ بیماری هنوز تمام نشده است
  • معرفی هتل ۵ ستاره تازه تاسیس در مشهد
  • بیماریهای مزمن عامل بیش از ۷۶ درصد از مرگ و میر و معلولیت در ایران
  • سرگئی لاوروف هشدار داد که خطرات جنگ هسته‌ای بسیار زیاد است
  • سختیهای زندگی خرس قهوه ای و پلنگ در مجاورت انسان
  • ایسنا: شیوع بیماری تنفسی و گوارشی در بین کودکان اهری
  • آغاز طرح «راه خدمت» در منطقه ۱۵ شهرداری تهران با اجرای ۶ پروژه عمرانی
  • آیا بمب‌گذاری علیه مدارس شیعیان کار طالبان است؟
  • هشدار وزیر بهداشت آلمان درباره جهش‌های کشنده ویروس کرونا

فراارتباط

  • مثلث برمودای برند شما چیست برندینگ
  • آوار روانشناختی و اجتماعی به جا مانده از کروناویروس اجتماعی
  • کروناویروس آسیایی‌ها را بیشتر می‌کشد چون بیشتر شِکر می‌خورند! فناوری اطلاعات
  • مدلی که به ربات‌ها در جستجوی اشیا کمک می‌کند فناوری اطلاعات
  • پیامک های جسور؛ نمود هر ابزار، با هر شیوه، برای هر مقصود رسانه ها
  • آزمایش موفق چترهای “استارلاینر” پیش از دومین پرواز به آی.اس.اس فناوری اطلاعات
  • برند خود را خانه تکانی کنید برندینگ
  • تسلیت به ایرانیان اجتماعی

پیوندها

پیام کنفرانس، روزنامه نگاری الکترونیک،

Copyright © ۱۴۰۰ انتشار مطالب با ذکر منبع " ارتباط امروز " آزاد است.

Powered by PressBook News WordPress theme