Skip to content
  • حمایت
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • کانال های خبری ارتباط امروز
  • گزارش ویژه
  • رپرتاژ
  • فیسبوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
ارتباط امروز

ارتباط امروز

تاسیس: سال 1394

  • رویدادها
    • اخبار
    • جوانان
    • زنان
    • ایران
    • مدیریت شهری
    • خارجی
    • گفت و گو
  • پیشنهاد سردبیر
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • برندینگ
  • رسانه ها
  • فناوری اطلاعات
  • یادداشت امروز
  • گالری
  • Podcast
  • Toggle search form
  • کپی رایت یا حق نشر یادداشت امروز
  • آیا افزایش شبکه های اجتماعی گرایش به وبلاگ نویسی را کمتر کرده است؟ فرهنگی
  • روزنامه‌نگار باید رسالت خود را باور داشته باشد فرهنگی
  • اولویت، هماهنگی و ایجاد توازن بین استاد و دانشجو است گفت و گو
  • ماهنامه تخصصی دانشجویان رشته روزنامه نگاری منتشر شد رسانه ها
  • خوراکی‌های ارزان‌قیمتی که عامل بیماری کبد چرب شدند اجتماعی
  • دختر ریسنده در کارخانه نخ یادداشت امروز
  • سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در غبار فراموشی یادداشت امروز

مبارزه با قاچاق، ضرورت راهیابی به توسعه همگون است

Posted on ۱۴۰۰-۰۸-۲۸۱۴۰۰-۱۱-۱۰ By editor

هوشنگ سلیمانی میگونی

سرویس اجتماعی ارتباط امروز– اساساً آنچه كه به عنوان تهاجم فرهنگي مطرح است دو دوره را سپري كرده كه از لحاظ كميت و كيفيت با هم متفاوتند. ترفند تهاجم فرهنگي در مرحله اول مدرنيسم است، مجاري ورود و ابزارهاي تحقق آن هم بيشتر عوامل انساني بوده است همچون روشنفكران وابسته، تكنوكرات­ ها، سرمايه ­داران وابسته، مستشاران خارجي و… در مرحله دوم زيرساخت اين تهاجم و ابزارهاي تحقق آن، رشد و گسترش وسايل ارتباطي و مخابراتي با استفاده از فرآورده ­ها و آثار فرهنگي صورت گرفت. در اين مرحله محتويات اطلاعاتي، شنيداري، تصويري در يك زمان و بر روي يك خط مستقيم در حركت هستند.

غرب با استفاده از اين ابزارها، وسايل و محصولات مي­ خواهد فرهنگ و الگوهاي فرهنگي خود را جهاني نموده تا به اهداف اقتصادي و سياسي خود برسد. نمودهاي اين جريان در سال­ هاي اخير در كشور ما محسوس بوده و در ابعاد مختلف اجتماعي فرهنگي خود را به صورت آسيب­ هايي نمايان ساخته است. رواج رفتارهاي انحرافي بين جوانان و نوجوانان و تقليد از پوشش­ ها و آرايش ­ها و رفتارهاي خاصي كه نشان از تأثير فرهنگ بيگانه بر شخصيت آنها دارد از اثرات اين تهاجم به شمار مي­ رود.

تهاجم فرهنگي در اين زمینه از نظر اقتصادي نيز صدمات و زيان­ هايي را وارد كرده است. در سال­ هاي اخير ورود و توليد كالاها و محصولاتي چون كيف، كفش، البسه و… با نمادهايي از الگوها وسمبل­ هاي غربي بازار داغي را فراهم آورده است و همه روزه هزينه ­هاي زيادي را مصروف خود مي ­دارد. هر چند وقت يك بار نيز اين مدل ­ها و الگوها تغيير پيدا نموده و با خريدهاي دوباره و جديد بخش زيادي از سبد هزينه خانوار را به خود اختصاص مي ­دهد. اين وضعيت فقط اختصاص به بخش مرفه جامعه ندارد و در بين طبقات و لايه ­هاي متوسط و پايين جامعه نيز شيوع پيدا كرده است. در همين زمینه نيز همه ­ساله مبالغ هنگفتي از سرمايه­ هاي ملي به طور پنهاني و قاچاق از كشور خارج شده و صرف واردات اين قبيل كالاها و محصولات مي ­شود در داخل كشور نيز بر مبناي همين الگوها و مدل ­ها روزانه مقادير زيادي از اين كالاها توليد مي ­شود.

از محصولات قاچاق كه براي تهاجم فرهنگي و با هدف اشاعه فرهنگ بي ­بند و باري و تضعيف اخلاقيات در بين اقشار جامعه به ویژه اقشار جوان توزيع مي­ شود؛ محصولات صوتي – تصويري، مجلات ضداخلاقي و البسه و پوشاك است. اين محصولات اصولاً در اكثر جوامع و اغلب كشورها داراي محدوديت هستند به خصوص در كشورهاي با فرهنگ غني و معتقد به اصول اخلاقي. در كشور ما نيز به دليل مغايرت اين محصولات با ارزش­ هاي والاي انساني و مذهبي جزو كالاهاي ممنوع و قاچاق به شمار مي­ آيند. اين محصولات همانند ساير محصولات قاچاق از طريق مبادي غيررسمي وارد كشور مي ­شوند، با اين حال به دليل امكان توليد و تكثير برخي از اين محصولات، سرعت گسترش و افزايش آن در سطح جامعه در مقايسه با ساير محصولات قاچاق مانند ماهواره بسيار زيادتر است. از طرفي امكان حمل و نقل آسان ­تر آن و همچنين امكان تبادل آن از طريق روش­ها و مجاري قانوني (مثلاً از طريق اينترنت و…) اين محصولات قاچاق را به گونه ­اي خاص از قاچاق تبديل كرده و به همين دليل مبارزه با آن نيز نيازمند به كارگيري روش ­هاي خاص و مناسب اين محصولات است. به طور مثال، با ورود چند نسخه از اين فيلم ­ها به داخل كشور و با در اختيار گذاشتن آن در بين شبكه­ هاي مافيايي توزيع قاچاق، اين چند نسخه مي ­توانند در سطح بسيار گسترده تكثير و با هدف حمله به ارزش ­ها و اخلاقيات جامعه و همچنين كسب درآمد نامشروع در جامعه به طور گسترده توزيع شود.

در نتیجه محصولات و كالاهاي فراواني با هدف تهاجم فرهنگي به داخل كشور قاچاق مي­ شوند و نقطه مشترك اين محصولات قاچاق، تخريب فرهنگ، ارزش ­ها و اعتقادات مذهبي و اجتماعي جامعه است و هر كدام از آنها بخش خاصي از جامعه و اغلب اقشار جوان را مورد هدف قرار مي­ دهند.

بنابراین براي مقابله با اين معضلات مي ­توان راهكارهاي زير را مورد توجه قرار داد:

۱- گسترش فعاليت رسانه­ هاي ارتباط جمعي به خصوص رسانه ملي براي مقابله با تهاجم فرهنگي، سالم سازي فضاي عمومي و اطلاع ­رساني صحيح

۲- ساماندهي تبليغات رسانه ­اي، بهبود محتواي كتاب ­هاي درسي، استقرار محيط و ساختارهاي حقوقي براي حفظ و ارتقاي هويت اسلامي – ايراني، تقويت نهاد خانواده براساس تعاليم ميراث معنوي جامعه ايراني

۳- تبيين و تقويت جايگاه جوانان در جامعه و تدوين برنامه­ هاي مناسب براي ساماندهي امور جوانان

۴- به كارگيري شيوه­ ها، راهكارها و ابزارهاي نوين در عرصه تبليغات ديني

۵- فعال­ تر شدن قوه قضاييه و نيروي انتظامي براي مبارزه با قاچاق كالاهاي فرهنگي و تهاجم فرهنگي

۶- محدود نمودن تبليغات كالاهاي خارجي به ويژه كالاهاي مصرفي خارجي از طريق رسانه ­هاي جمعي كشور

۷- تعميق ارزش ­ها، باورها، فرهنگ معنويت و اعتلاي معرفت ديني

۸- ترغيب و تشويق اقشار جامعه براي استفاده از كالاهاي توليد داخل كشور كه مطابق با ارزش ­ها و آموزه­ هاي ديني ما هستند.

۹- فراهم سازي اوقات فراغت مناسب براي جوانان و نوجوانان

۱۰- اجراي سياست­ هاي حمايتي از توليد كنندگاني كه محصولات خود را متناسب با مزيت ­ها و مؤلفه ­هاي فرهنگي كشور توليد مي­ كنند.

۱۱- آموزش و اطلاع ­رساني به خانواده ­ها براي آگاهي از اثرات نامطلوب استفاده از شبكه ­هاي ماهواره ­اي، اينترنت و محصولات خارجي

۱۲-  سياست­ گذاري ­هاي بلندمدت از طريق مسؤولين فرهنگي كشور به منظور مقابله با تهاجم فرهنگي و جلوگيري از ورود كالاهاي قاچاق به داخل كشور

توسعه ­طلبي ­هاي اقتصادي و سياسي در كنار امكانات پيشرفته ارتباطات جمعي و شيوه­ هاي جديد تبليغات، فرهنگ ­پذيري را از حالت خود به خودي و متعارف بيرون آورده و به مسابقه ­اي براي نفوذ و تسخير و بالاخره تحميل فرهنگي برنامه ­ريزي شده تبديل کرده است. در ابعاد اقتصادي – تجاري توليد انبوه نياز به ايجاد بازار به منظور مصرف انبوه را پيش آورده و تحميل فرهنگي كاركردش در اين جهت بوده است. اين سلطه يا تهاجم فرهنگي هر روز نيازهاي جديد و احتياجات تازه مي ­آفريند و عمده ­ترين مشتريان خود را نيز از بين جوانان و نوجوانان انتخاب مي­ كند. اساساً سلطه ­جويي در فكر و برداشت غرب نسبت به جهان از احتياجات و منافع آنها سرچشمه مي­ گيرد.

انتهای پیام/

اجتماعی

راهبری نوشته

Previous Post: کپی رایت یا حق نشر
Next Post: زجر کشی حیوانات در یک آزمایشگاه آلمانی

مطالب مرتبط

  • پیام تبریک فیفا به فدراسیون در مورد اساسنامه اجتماعی
  • بادکنک ولنتاین فروخته می شود اجتماعی
  • عدم ابلاغ قرار منع تعقیب به شکات، کاملا غیرقانونی است اجتماعی
  • هشدار کارشناسان استرالیایی درباره کوآلاها اجتماعی
  • تخته گاز قیمت خودرو در زمین خالی مسکن اجتماعی
  • تهران را بايد به خدا سپرد اجتماعی

عکس روز

بیشترین بازدید

  • خط قرمز! 1.8k views
  • موج چهارم؛ مروري بر موجهاي سه گانه تافلر 1.1k views
  • کامپيوترها در صنعت هواپيمايی 830 views
  • قلی خان دزد بود، خان نبود… 590 views
  • رقابت استارباکس و دانکین دوناتس 584 views

جریان آزاد اطلاعات

https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3

ذره بین

شناسنامه

غذای امروز

با آشپز امروز در انتخاب دستور غذایی مورد علاقه خود همراه باشید.

آخرین اخبار

  • رکورد تعداد بی‌جاشدگان جهان شکست
  • محمود پاک نیت: از اشتباهات مدیران قبلی تلویزیون درس بگیرید
  • ایسنا: تعطیلی بخش کرونای بیمارستان‌ها؛ بیماری هنوز تمام نشده است
  • معرفی هتل ۵ ستاره تازه تاسیس در مشهد
  • بیماریهای مزمن عامل بیش از ۷۶ درصد از مرگ و میر و معلولیت در ایران
  • سرگئی لاوروف هشدار داد که خطرات جنگ هسته‌ای بسیار زیاد است
  • سختیهای زندگی خرس قهوه ای و پلنگ در مجاورت انسان
  • ایسنا: شیوع بیماری تنفسی و گوارشی در بین کودکان اهری
  • آغاز طرح «راه خدمت» در منطقه ۱۵ شهرداری تهران با اجرای ۶ پروژه عمرانی
  • آیا بمب‌گذاری علیه مدارس شیعیان کار طالبان است؟
  • هشدار وزیر بهداشت آلمان درباره جهش‌های کشنده ویروس کرونا
  • ویدئو ایسنا: ناگفته‌های اسکی ایران به روایت فیض‌الله بندعلی
  • یافته‌های پژوهش‌های علمی محققین د‌ر روزنامه‌نگاری الکترونیک
  • توده
  • وضعیت «بیمه‌ها» با تغییر نظام ارزی دارو
  • پرویز تناولی در گفت‌وگو با ایسنا: هنوز هم زندگی در ایران را ترجیح می‌دهم
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول: برنامه رشد علمی و دانش بنیان اولویت جدی سال جاری است
  • کپی پیست و موج مکزیکی برندهای کشور
  • تلاش می‌کنیم پرداختی بیمار از هزینه‌های درمان کاهش یابد
  • زیرِ نگاهِ کلاغ‌ها

فراارتباط

  • جام جهانی برندها برندینگ
  • گوگل تولد ۲۲ سالگی خود را جشن گرفت فناوری اطلاعات
  • آزمایش موفق چترهای “استارلاینر” پیش از دومین پرواز به آی.اس.اس فناوری اطلاعات
  • رافت هاشم پور به دیدار حق تعالی شتافت فرهنگی
  • گردهمایی متفاوت دانشمندان و ثروتمندان برای کمک به زمین فناوری اطلاعات
  • شما سواد تبلیغات و بازاریابی ندارید! برندینگ
  • شکار تصویر دو سحابی زیبا با تلسکوپ فضایی “هابل” فناوری اطلاعات
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی فناوری اطلاعات

پیوندها

پیام کنفرانس، روزنامه نگاری الکترونیک،

Copyright © ۱۴۰۰ انتشار مطالب با ذکر منبع " ارتباط امروز " آزاد است.

Powered by PressBook News WordPress theme