کامپیوترها در صنعت هواپیمایی

آندره گالستیان، مدرس و مشاور مدیریت و فناوری اطلاعات

مقدمه

صنعت هواپیمایی از ابتدای پیدایش تا کنون، شاهد تغییرات و تحولات بسیار و پیشرفت‌های شگرفی بوده است. اختراع موتور جت و گذار از زمان هواپیماهای ملخ‌دار به عصر جت، تولید هواپیماهای پهن‌پیکری که می‌توانند صدها نفر مسافر و بار آنها را در هر پرواز حمل نمایند، ایجاد خطوط پروازی بین‌قاره‌ای و ده‌ها نمونه مشابه، تنها گوشه‌هایی از این پیشرفت عظیم هستند.

در دهه‌های اخیر، استفاده از کامپیوترها باعث سرعت گرفتن پیشرفت‌های مربوط به این صنعت شده است، به‌گونه‌ای که حتی کابین خلبان را به صورت کلی تحت تاثیر قرار داده است. در این مقاله سعی دارم تا به اجمال، نقش کامپیوترها در این صنعت را مورد بررسی قرار دهم.

استفاده از کامپیوترها در صنعت هواپیمایی در پنج زمینه ذیل مشهود است:

1ـ سیستم‌های ناوبری هواپیما

2ـ برج کنترل و سیستم‌های نظارت، راهبری و کنترل زمینی

3ـ آموزش خلبانی و شبیه‌سازهای پرواز

4ـ طراحی و ساخت هواپیماهای جدید

5ـ فروش بلیط پرواز

سیستم‌‌های ناوبری هواپیما

کامپیوترها، سیستم‌های ناوبری هواپیماها را به صورت کلی تحت تاثیر قرار داده‌اند، به گونه‌ای که در هواپیماهای مدرن امروزی، دیگر خبری از عقربه‌ها و درجه‌ها و سکان‌های الکترومکانیکی متعدد و فراوان نیست. این موارد، جای خود را به صفحات مانیتور گوناگون و سکان‌های پیشرفته هوشمند داده‌اند، به گونه‌ای که کابین خلبان کاملاً تغییر شکل داده است و به صورتی درآمده است که اغلب در فیلم‌های علمی‌ـ‌تخیلی مشاهده می‌شود، کابینی که به آن Glass Cockpit گویند. البته لفظ Glass به معنای شیشه‌ای بودن آن نیست، بلکه به معنای عدم وجود یا به حداقل رسیدن عقربه‌ها و سکان‌های مکانیکی و الکترومکانیکی و جایگزینی آنها با سیستم‌ها و مانیتورینگ‌ها و کنترل‌های پیشرفته کامپیوتری است.

در تصاویر ذیل می‌توانید نمونه‌هایی از Glass Cockpit را مشاهده نماید. در تصویر اول، کابین خلبان هواپیمای بوئینگ 777 را مشاهده نمایید. تصویر دوم متعلق به هواپیمای ایرباس اِی320 است.

در هواپیماهای امروزی، خلبان خودکار (Automatic Pilot) که در واقع سیستم هدایت خودکار هواپیما است، به قدری پیشرفت نموده است که خلبان می‌تواند بسیاری از وظایف خود را به این سیستم بسپارد. البته کماکان خزش (Taxi)، برخاست (Take Off)، تقرب (Approach) و فرود (Landing) توسط خلبان و با همراهی کمک خلبان صورت می‌گیرد، البته در تمامی این موارد نیز، سیستم‌های ناوبری کامپیوتری فعال و در خدمت خلبان هستند.

خزش در مسیر خزش (Taxiway) صورت می‌پذیرد و عبارت است از حرکت هواپیما از محل توقف تا رسیدن به ابتدای باند (Runway) برای پرواز یا حرکت هواپیما پس از فرود تا رسیدن به محل توقف.

استفاده از سیستم‌های راداری کامپیوتری به ویژه در تقرب و فرود، کاربرد بسیاری دارد. این سیستم‌ها به خلبان اجازه می‌دهند تا حتی در شرایط نامساعد جوی نیز بتواند هواپیما را به سلامت بر روی زمین بنشاند. به عنوان مثال، در صورت وجود مه و عدم دید کافی، سیستم‌های فوق به کمک خلبان آمده و با رهگیری امواج راداری ساطع شده که برای فرود در نظر گرفته شده‌اند، امکان فرود ایمن هواپیما را فراهم می‌کنند.

طبیعی است که برای استفاده از سیستم‌های راداری کامپیوتری برای تقرب و فرود، علاوه بر هواپیما، فرودگاه نیز باید مجهز به سیستم‌های ارسال امواج رهگیری ذکر شده باشد. برای این منظور، برای هر باند، می‌تواند سامانه‌ای نصب ‌شود تا به کمک سیستم‌های کامپیوتری ارسال امواج راداری برای باند مدنظر، امکان موردنظر را ایجاد نماید. این امکان فرود که به کمک دستگاه ILS محقق می‌شود (ILS: Instrument Landing System)، دارای رده‌های مختلفی است که عبارتند از CAT I ILS، CAT II ILS و CAT III ILS. لازم به ذکر است که ILS از نوع CAT III دارای طبقه‌بندی‌هایی است که عبارتند از III A، III B و III C. در CAT III C ILS میزان دید لازم برای خلبان در هنگام فرود برابر با صفر است، به عبارت دیگر با RVR برابر با صفر، می‌شود هواپیما را فرود آورد. RVR یا Runway Visual Range محدوده دید در امتداد باند است، یعنی حداکثر فاصله‌‌ای که اگر خلبان در راستای خط مرکزی باند فرود باشد، در آن فاصله، می‌تواند باند و خطوط آن و خط وسط باند را ببیند، RVR برای پرواز و فرود هواپیماها اهمیت فراوانی دارد. این مقدار برای هر رده از ILS عدد مشخصی است و نباید کمتر از آن باشد، البته همانطور که ذکر شد، برای CAT III C برابر با صفر است، یعنی در این سیستم ILS، خلبان نیازی به مشاهده باند برای فرود ندارد اما در بقیه سیستم‌های ILS، بر اساس نوع آن، خلبان نیازمند مقدار مشخصی دید است. CAT اختصار Category است.

در چند سال اخیر، امکان انجام مراحل چهارگانه خزش، برخاست، تقرب و فرود نیز به صورت تمام خودکار بررسی شده است و سیستم‌های آزمایشی نیز برای آن طراحی شده است، اما به علت پیچیدگی‌های بسیار و نیاز به تصمیم‌گیری‌های عامل انسانی، به نظر نمی‌آید که حداقل در طی چند سال آینده، امکان خودکارسازی کامل کلیه فرآیندهای پرواز وجود داشته باشد، موردی که می‌تواند منجر به حذف خلبان شود.

به نظر می‌آید که خودکارسازی تمام مراحل پرواز، چیزی است که نیاز به سال‌های متمادی برای بررسی و تحقیق دارد و بسط و گسترش فراوانی در سیستم‌‌های موجود را می‌طلبد.

گرچه سیستم‌های کامپیوتری وظایف محوله را به صورت بسیار دقیق انجام می‌دهند، قدرت پردازش بالایی دارند  و طبیعتاً اشتباهاتی که ناشی از تصمیمات نادرست عامل انسانی است، در آن‌ها وجود ندارد، اما در این زمینه، یک عامل روانی مهم نیز وجود دارد. در پرواز بعدی خود به این موضوع فکر کنید که اگر می‌توانستید چندین و چند سال به آینده منتقل شوید، از بین دو گزینه زیر کدام را انتخاب می‌نمودید؟

پرواز با هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی که توسط خلبان کنترل می‌شوند و اگر سانحه‌ای رخ دهد، خلبان احتمالا اولین نفری است که ممکن است آسیب ببیند و طبیعتاً حداکثر تلاش برای حفظ جان خود، خدمه پرواز، مسافران و در نهایت حفظ هواپیما را انجام خواهد داد یا پرواز با هواپیماهایی که فاقد خلبان است و کنترل آن به صورت کامل بر عهده یک سیستم کامپیوتری است که از روحیات انسانی در آن اثری نیست، فاقد خلاقیت است و تنها وظایف تعریف شده را انجام می‌دهد.

برج کنترل و سیستم‌های نظارت، راهبری و کنترل زمینی

سیستم‌های مستقر در برج کنترل فرودگاه‌های امروزی، سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته‌ای هستند که امکان کنترل و نظارت دقیق‌تر ترافیک هوایی را ایجاد می‌نماید. طبیعتاً هر چقدر این نظارت و کنترل دقیق‌تر باشد، ترافیک هوایی روان‌تر، زمان انتظار برای پرواز یا فرود کمتر و امکان بروز سوانح هوایی نیز کمتر خواهد بود.

سیستم‌های پیشرفته راهبری می‌توانند کمک موثری به امنیت بیشتر، به ویژه در زمان فرود هواپیما، ایجاد نمایند. همانگونه که می‌دانید، بیشتر سوانح هوایی در نزدیک زمین و معمولاً به هنگام برخاستن هواپیما یا فرود آن رخ می‌دهد و سوانحی از قبیل برخورد دو هواپیما به یکدیگر در هوا و در کریدور پروازی (Corridor)، کمتر رخ می‌دهد.

هر پروازی در یک دالان هوایی مشخص، موسوم به کریدور، انجام می‌شود. مسیر هر پرواز در داخل کریدور مربوطه بر اساس طرح پرواز کاملاً مشخص است. در طرح پرواز، مسیر پرواز و مشخصه‌های مربوطه به صورت دقیق تعریف شده است. در هواپیماهای امروزی، طرح پرواز نیز به سیستم کامپیوتری پیشرفته هواپیما ارائه می‌شود تا به صورت کارآمدتری در اختیار خلبان، سیستم ناوبری هواپیما و سلامت پرواز باشد.

آموزش خلبانی و شبیه‌سازهای پرواز

سیستم‌های کامپیوتری، آموزش خلبانی را نیز به گونه ای اساسی تغییر داده‌اند، به طوری که آموزش خلبانی در جهان امروز، قابل مقایسه با آموزش خلبانی در سال‌های دور یا در سال‌های ابتدایی ایجاد صنعت هواپیمایی نیست.

امروزه دستگاه‌های شبیه‌ساز پرواز (Flight simulator)، کمک موثری در آموزش خلبانی می‌نمایند.

خلبان آینده، در داخل دستگاهی که مجهز به سیستم کامپیوتری پیشرفته‌ای است، قرار می‌گیرد، این دستگاه که مشابه کابین واقعی خلبان می‌باشد و کلیه سکان‌ها و سیستم‌های ناوبری و کنترل را دارد، فرآیند پرواز را شبیه‌سازی می‌نماید.

شبیه‌سازها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که یک محیط مجازی مشابه با محیط واقعی را شبیه‌سازی ‌نمایند به گونه‌ای که فردی که در حال آموزش است، خود را در محیطی واقعی حس ‌کند.

با استفاده از این دستگاه‌ها، خلبانان آینده می‌توانند در شرایط مختلفی که ممکن است در هنگام پرواز رخ دهد، قرار گیرند و واکنش‌های مناسب و مانورهای مربوطه را تمرین نمایند، بدون آنکه احتمال سقوطی وجود داشته باشد.

طراحی و ساخت هواپیماهای جدید

در طراحی و ساخت هواپیماهای امروزی نیز کامپیوترها نقش بسزایی دارند. کامپیوترها در مراحل مختلف طراحی و تولید، ابزار مهمی محسوب می‌شوند که در اختیار مهندسان و تکنسین‌ها هستند.

پس از طراحی هر هواپیما نیز شبیه‌سازی پرواز هواپیمای جدید توسط کامپیوترها، کمک موثری به رفع نواقص احتمالی و بهینه‌تر نمودن سیستم‌های مختلف هواپیما می‌نماید. به عبارت دیگر، ممکن است ساعت‌های متمادی پرواز شبیه‌سازی شده برای پیدا نمودن و رفع نواقص احتمالی انجام شود، بدون آنکه هنوز نمونه‌ای واقعی از هواپیما ساخته شده باشد. این امکان، یکی از مواردی است که در زمانی که کامپیوتری وجود نداشت، قابل انجام نبود.

در تصویر ذیل می‌توانید یکی از هواپیماهای جدید شرکت بوئینگ که در سال 2007 نمونه اولیه آن رونمایی شد و در سال 2009 اولین پرواز خود را انجام داد و تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی از سال 2011 آغاز شد را مشاهده می‌نمایید. این هواپیما که موسوم به Dreamliner است، بوئینگ 787 است.

شرکت بوئینگ که به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده هواپیما در سطح جهان فعالیت می‌نماید، تا فوریه 2020 تعداد 957 فروند بوئینگ 787 را تولید نموده است. این هواپیما یکی از سریع‌ترین فروش‌ها را در تاریخ هواپیمایی داشته و در مدت کوتاهی، سفارشات فراوانی برای آن توسط شرکت بوئینگ دریافت شده است. استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه و بال‌های این هواپیما باعث کاهش وزن هواپیما و طبیعتا کاهش در مصرف سوخت آن شده است.

در منابع معتبر گوناگون ذکر شده است که پروژه ساخت این هواپیما حدود 32 میلیارد دلار هزینه داشته که با توجه به میزان سفارش زیادی که برای این هواپیما ثبت شده است، به نظر می‌آید که فروش بوئینگ 787 نه تنها هزینه پروژه طراحی و تولید و تست را پوشش خواهد داد، بلکه سود مناسبی نیز برای شرکت بوئینگ خواهد داشت.

این هواپیما توانایی حمل حداکثر 330 مسافر در دو کلاس پروازی و حداکثر 440 مسافر در یک کلاس پروازی (در نوع 787-10) را دارد و می‌تواند حداکثر 14140 کیلومتر (در نوع 787-9) را بدون توقف و بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد، پرواز کند. شرکت بوئینگ نمونه‌ای از این هواپیما را نیز به نام BBJ 787 برای مقاصد خاص تجاری تولید کرده است که دارای ظرفیت 25 مسافر است و می‌تواند حداکثر 18418 کیلومتر را بدون توقف و بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد، پرواز کند. این شرکت برنامه‌ای نیز برای تولید نمونه باربری از این هواپیما را در دستور کار دارد و گرچه تاریخ مشخصی برای آن اعلام نشده است، اما منابع معتبر پیش‌بینی نموده‌اند که احتمالا تا سال 2023 این برنامه به انجام برسد.

بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان که هواپیمای A380 شرکت ایرباس موسوم به Super Jumbo است را می‌توانید در تصویر ذیل مشاهده نمایید. شرکت ایرباس نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده هواپیما در جهان است.

این هواپیما که اولین پرواز آن در سال 2005 انجام و از سال 2007 تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی آغاز شد، ظرفیت حمل حداکثر 853 مسافر را دارد و می‌تواند حداکثر 14800 کیلومتر را بدون توقف و بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد، پرواز کند.

شرکت ایرباس تا 31 دسامبر سال 2019 تعداد 242 فروند از این هواپیما را تولید کرده است. در طراحی، تولید و تست این هواپیما، سیستم‌های کامپیوتری، نقش مهم و موثری داشته‌اند.

بزرگترین هواپیمای ساخت شرکت بوئینگ، هواپیمای بوئینگ 747 موسوم به Jumbo Jet است که ظرفیت حمل حداکثر 624 مسافر (در نوع 747-400D) را داشته است. اولین پرواز این هواپیما در سال 1969 انجام شده و تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی از سال 1970 آغاز شده است. این هواپیما، به مدت 37 سال، به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در خدمت شرکت‌های هواپیمایی بوده است و در حال حاضر بعد از هواپیمای A380 شرکت ایرباس، در رتبه دوم از این لحاظ قرار دارد. از این هواپیما تا ژانویه 2020 تعداد 1557 فروند تولید شده است.

بوئینگ 747 دارای انواع متنوعی بوده و نوع جدید آن یعنی Boeing 747-8 در دو مدل F و I ارائه شده است. اولین پرواز Boeing 747-8F در سال 2010 بود و در سال 2011 تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی آغاز شد، اولین پرواز Boeing 747-8I نیز در سال 2011 انجام شد و از سال 2012 تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی آغاز شد. در این نوع از بوئینگ 747، به‌ویژه در قسمت با‌ل‌ها، تغییرات مشهودی در طراحی به وجود آمده است تا این اجزا بتوانند به صورت موثرتر و بهینه‌تری در خدمت هواپیما باشند. لازم به ذکر است که F اختصار Freighter است و به عنوان یک هواپیمای باربری طراحی شده است و I اختصار Intercontinental است و به عنوان یک هواپیمای مسافربری طراحی شده است.

در طراحی و اجرای سامانه پیشرفته به کار گرفته شده در بال‌های این نوع از بوئینگ 747، سیستم‌های طراحی و اجرای کامپیوتری، نقش موثری داشته‌اند. این هواپیما می‌تواند حداکثر مسافت 14310 کیلومتر را در نوع Boeing 747-8I، بدون توقف و بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد، پرواز نماید و 410 نفر را در سه کلاس پروازی حمل نماید.

برای مقایسه می‌توان فاصله هوایی بین نیویورک تا توکیو را در نظر گرفت که حدود 11000 کیلومتر است. طبیعتاً هواپیمایی با این برد پروازی، می‌تواند فواصل طولانی‌تر مانند ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تا آتلانتا در ایالات متحده را به راحتی طی کند (حدود 14000 کیلومتر).

تعداد 138 فروند Boeing 747-8 تا دسامبر سال 2019 تولید شده است.

یکی دیگر از هواپیماهای جدید شرکت بوئینگ که بسیار خبرساز نیز شد، Boeing 737 MAX است. اولین پرواز این هواپیما در سال 2016 صورت گرفت و از سال 2017 تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی آغاز شد.

این هواپیما سریع‌ترین فروش را کل تاریخ شرکت بوئینگ داشته است به گونه‌ای که تا ژانویه 2019، حدود 5000 سفارش برای این نوع از بوئینگ 737 ثبت شده بود. در آن تاریخ، خانواده بوئینگ 737 رکورد بیشترین سفارش را در کل تاریخ هواپیمایی جهان داشت، اما با مشکلاتی که بعدا به لحاظ تکنیکی برای Boeing 737 MAX به وجود آمد و باعث زمین‌گیر شدن این نوع از بوئینگ 737 شد، خانواده ایرباس اِی320 از لحاظ سفارش جلو افتاد و در حال حاضر با اختلاف کمی، از این لحاظ پیشرو است، هر چند که به لحاظ تعداد هواپیماهای ساخته شده، هنوز برتری با خانواده بوئینگ 737 است و مجموع انواع هواپیماهای ساخته شده خانواده ایرباس اِی320 به آن نرسیده است.

در تصویر ذیل می‌توانید Boeing 737 MAX را مشاهده نمایید.

بوئینگ 737 که اولین پرواز آن در سال 1967 بوده و تحویل آن به شرکت‌های هواپیمایی از سال 1968 آغاز شده است، دارای نسل‌های مختلف و انواع گوناگونی است و Boeing 737 MAX نسل چهارم آن که خود، انواع گوناگونی دارد.

شرکت بوئینگ انتظار داشت تا با تولید نسل چهارم این هواپیما، موفقیتی چشمگیر را در رزومه کاری خود ثبت کند و گرچه در زمینه دریافت سفارش، این موفقیت حاصل شد اما با سقوط یک فروند Boeing 737 MAX در سال 2018 و یک فروند دیگر در سال 2019 و مشخص شدن اشکال فنی در نرم‌افزار MACS این هواپیما (Maneuvering Characteristics Augmentation System)، این نوع از هواپیمای بوئینگ 737، در سطح جهان، زمین‌گیر شد و در حال حاضر نیز با وجود تلاش پیگیر مهندسان شرکت بوئینگ، اشکالات مربوطه هنوز به صورت کامل رفع نشده و گواهی رفع نقص و مجوز پرواز برای آن صادر نشده است. این نوع از بوئینگ 737، قبل از زمین‌گیر شدن، حدود پانصدهزار پرواز در سطح جهان توسط شرکت‌های هواپیمایی گوناگون، انجام داده بود. هیچ یک از انواع هواپیماهای نسل‌های قبلی Boeing 737 دچار چنین مشکلی نشده بودند.

فروش بلیط پرواز

فروش بلیط پرواز دارای ویژگی‌های متعدد و پیچیدگی‌های خاص خود است.

یکی از این پیچیدگی‌ها، محاسبه نرخ بلیط است. با توجه به وجود کلاس‌ها مختلف پروازی اعم از First Class، Business Class و Economy Class و همچنین موارد مربوط به کنسل نمودن بلیط یا تغییر دادن تاریخ آن و یا تغییر دادن مسیر، محاسبه نرخ بلیط با دشواری‌هایی همراه است. این را هم در نظر بگیرید که در بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان، هر کدام از سه کلاس پروازی فوق، خود به کلاس‌های پروازی دیگری نیز تقسیم می‌شوند.

مواردی نظیر لغو پرواز و بازگشت وجه، لغو پرواز و رزرو نمودن پرواز دیگر، تغییر دادن تاریخ پرواز و موارد مشابه نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و ملاحظاتی باید رعایت شوند، به‌ویژه اگر برای رسیدن به مقصد، نیاز به تعویض هواپیما (Connection Flight) باشد و یا بلیط هواپیما، رفت و برگشت باشد.

در زمان نگارش این مقاله که بیماری کوویدـ19 (COVID-19) به صورت یک همه‌گیری جهانی درآمده است (Pandemic) و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، بخش قابل توجهی از پروازهای خود را لغو کرده‌اند، موارد فوق، نمود بسیار بیشتری یافته است.

در ضمن، شرکت‌های هواپیمایی معمولاً تخفیف‌هایی برای مسافران خود به‌ویژه آنهایی که مسافران دائمی هستند یا پرواز‌های زیادی دارند، در نظر می‌گیرند و معمولا مسافت‌ پیموده شده در هر مسافرت هوایی برای یک مسافر، به مسافت‌های پیموده شده در مسافرت‌های قبلی وی اضافه می‌شود و بر اساس آن، امکان ارائه تخفیف به مشتری و میزان آن محاسبه می‌شود. برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز امکان جابجایی مقداری یا کل مسافت پیموده شده در مسافرت‌های هوایی را بین اعضای خانواده فراهم نموده‌اند و حتی در برخی از موارد، امکان هدیه یا خرید مقداری مسافت نیز وجود دارد. طبیعی است که باشگاه‌های مشتریان وفادار شرکت‌های هواپیمایی، می‌توانند بسیار پرطرفدار باشند و تمامی موارد فوق‌الذکر در زمینه ارائه تخفیف‌ها به مشتریان، نیاز به سامانه‌های کامپیوتری برای محاسبه دقیق دارند.

موارد بیان شده، همگی بیانگر وقت‌گیر و پرزحمت بودن محاسبه نرخ و صدور بلیط پرواز در مسافرت‌های هوایی هستند. در این زمینه، استفاده از کامپیوترها به طرز بسیار موثری عمل می‌کند و انجام محاسبات مربوطه را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌نماید.

علاوه بر بحث تعیین نرخ یک بلیط، تعیین اینکه آیا در یک پرواز، جا برای مسافر جدید وجود دارد یا خیر، خود بحث پیچیده‌ای است. در این زمینه باید به این نکته نیز توجه کرد که تهیه بلیط پروازهای گوناگون بسیاری از خطوط هوایی در هر نقطه‌ای از جهان و حتی به صورت آنلاین، امکان‌پذیر است.

با توجه به موارد بیان شده، برای OK نمودن بلیط یک پرواز در جهان امروز، نیاز به شبکه‌های گسترده کامپیوتری است که برای این منظور، نرم‌افزارهای گوناگونی نیز تا کنون طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

یاتا (IATA: International Air Transport Association) که انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی است و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی معتبر در سراسر جهان، عضو آن هستند، از ابتدای ژوئن سال 2008، استفاده از بلیط الکترونیکی (Electronic Ticket یا E-Ticket) را اجباری نمود. در زمینه استفاده از بلیط الکترونیکی که از حدود سال 1994 استفاده از آن آغاز شده بود و شرکت‌های گوناگون هواپیمایی، به‌ویژه شرکت‌های بزرگ، از آن به صورت اختیاری تا قبل از زمان اجباری شدن نیز استفاده می‌نمودند، زیرساخت‌ها و شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت و همچنین نرم‌افزارهای مربوطه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و بدون آنها، عملا بلیط الکترونیکی، قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

 منابع:

1- https://www.boeing.com

2- https://www.airbus.com

3- https://www.iata.org

4- https://www.icao.int

5- https://www.easa.europa.eu

6- https://www.faa.gov

7- https://www.airplanes.com

8- https://www.ieee.org

9- https://www.reuters.com

10- https://apnews.com

11- https://www.upi.com

12- https://www.nytimes.com

13- https://time.com

14- https://www.wsj.com

۱۶ دیدگاه برای «کامپیوترها در صنعت هواپیمایی»

  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ در t ۳:۳۵ ق.ظ
    Permalink

    با سلام
    آیا اطلاعاتی در بازه شیوه استخدام در شرکتهای هواپیمایی دارید؟
    متشکرم

    پاسخ دادن
    • Avatar
      ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ در t ۲:۳۳ ب.ظ
      Permalink

      سلام
      هر شرکتی شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد. هر چند که البته برخی معیارها ثابت هستش.
      درستش این است که از خود آن شرکتی که در نظر دارید کسب اطلاع کنید. یک چیز کاملا ثابت نیستش که بشود به صورت کلی گفت.

      پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ در t ۸:۲۶ ق.ظ
    Permalink

    سلام
    فوق العاده عالی بود
    مرسی

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ در t ۱۲:۳۹ ب.ظ
    Permalink

    با درود
    نوشته بسیار خوبی است و خوشحالم که جوانان باسواد در ایران هستند و می نویسند و آموزش می دهند.
    محمدرضا کریمی
    خلبان بازنشسته تایپ های ۷۰۷ و ۷۳۷ و ۷۶۷

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ در t ۱۲:۵۳ ب.ظ
    Permalink

    مقاله خوب و جامعی بود با تشکر از جناب گالستیان

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ در t ۸:۳۶ ب.ظ
    Permalink

    سلام علیکم
    خیلی لذت بردم از خواندن این مطلب با ارزش.
    کار خیلی خوبی میکنید که الآن که تا بیستم فروردین طرح فاصله گذاری اجتماعی هستش و اکثرا در منزل هستیم از این مطالب آموزنده منتشر میکنید.
    ممنونم
    ارشد الکترونیک هستم

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۷ در t ۷:۰۴ ق.ظ
    Permalink

    سلام و خیلی خوب بود
    تشکر از شما

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۸ در t ۶:۴۱ ق.ظ
    Permalink

    درود
    خوب بود و استفاده کردیم
    متشکز و ممنون
    مهندس گودرزی
    پاریس

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۸ در t ۸:۰۶ ب.ظ
    Permalink

    سلام
    خوبید؟
    خیلی خوب بود و یه قسمتاییشم تزجمه کردم فرستادم‌ برای همکارا که خیال نکنن ما مملکتمون چون جهان سومه حتمن خبری نیست. نخیر، خیلی خبراست. بدونند که یه همچین مطالب مینویسند اونجا یعنی اینقدز لبه و اون آخر آخر تکنولوژی رو بلدند متخصصها اونجا.
    آفرین به شما
    بارک الله
    گل کاشتد
    ۱۰ ساله کانادام و باز هنوز دلتنگ اونجام

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۱۹ در t ۹:۲۰ ق.ظ
    Permalink

    درود
    مطلب را خواندم و پسنددم
    احسنت
    سلامت باشید

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۲۰ در t ۱۱:۲۳ ق.ظ
    Permalink

    باسلام و احترام
    بسیار مقاله جالب و کاملی بود.
    سپاس از قلم شما استاد بزرگوار

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۲۲ در t ۱:۴۳ ب.ظ
    Permalink

    بسمه تعالی
    استفاده کردم
    علم‌اگر در ثریا باشد مردانی از ایران به آن دست خواهند یافت. حضرت رسول(ص )
    سلام خدا بر مردان دانشمند ایران

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۱-۲۶ در t ۹:۱۸ ق.ظ
    Permalink

    درود بر شما
    خیلی خوب و آموزنده بود
    سپاس بیکران

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۲-۱۳ در t ۱۱:۱۸ ق.ظ
    Permalink

    عالی
    استفاده کردیم
    خدا قوت

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۳-۱۶ در t ۵:۱۰ ب.ظ
    Permalink

    یعنی عالی بود
    فوق‌العاده بود
    خیلی جالب و جامع
    دستتون درد نکن
    دست مریزاااااد
    👍👍👏👏👏❤

    پاسخ دادن
  • Avatar
    ۱۳۹۹-۰۴-۰۵ در t ۱۲:۴۸ ب.ظ
    Permalink

    بنام خدا و سلام
    برادران خسته نباشید و اجرتان با باری تعالی
    متخصصین داخلی دست کمی از متخصصین خارجی ندارند و این مقاله عالی از نشانه های آن است. دست حق نگهدارتان
    به امید روزی که ایران کشور اول منطقه باشد
    یا حق
    علی یاوری
    دبیر دبیرستان های تهران
    فوق لیسانس فیزیک بنیادی

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *