سالها ‍‍ پیش افتخار همکاری با یکی از دوستان که صاحب برندی سرشناسی در کشو بود را داشتم و داستانی پیش آمد که خواندن آن خالی از لطف نیست… قرار بود در نمایشگاه بسیار مهمی شرکت کنیم. هدف ما جلب مشتریان بیشتر برای کسب و کار و توسعه بازار هدف و در کنار آن بالا […]

سالها ‍‍ پیش افتخار همکاری با یکی از دوستان که صاحب برندی سرشناسی در کشو بود را داشتم و داستانی پیش آمد که خواندن آن خالی از لطف نیست…

قرار بود در نمایشگاه بسیار مهمی شرکت کنیم. هدف ما جلب مشتریان بیشتر برای کسب و کار و توسعه بازار هدف و در کنار آن بالا بردن اعتبار برند و شناساندن به اشخاصی بود که تا به حال آشنایی کمی با ما داشتند. اما در جلسه ای که به منظور برنامه ریزی دقیق تر این کار تشکیل شد عده ای از سهامداران تمرکز بیشتر را فقط روی خودنمایی برند و برندینگ به صورت افراطی و از لحاظ ظاهر گذاشتند و حتی این پیشنهاد داده شد که مشتریان کنونی که خیلی راحت و بدون تخفیف از خدمات استفاده می کردند این  بار با ارایه تخفیف به مکان نمایشگاه مراجعه کنند در صورتی که ما به دنبال مشتریان جدید بودیم و آگاهی دادن به آنها در مورد خدماتی که برند ما ارایه میدهد گرچه به دنبال عرض اندام در بین رقبا هم بودیم اما هدف اصلی مساله دیگری بود. به هر حال با اکثریت آرا نظر آنها انتخاب شد و ما با هزینه های گزاف بابت دیزاین غرفه و اجاره بهترین مکان در نمایشگاه وارد عمل شدیم.

 جالب اینجا بود که یکی از رقبای اصلی ما در غرفه مجاور با صرف هزینه های مناسب تر و بسیار ساده  و در عین حال از لحاظ ظاهری قابل قبول وجذاب برای مخاطب وارد نمایشگاه شده بود. جالب تر اینجا بود که نه تنها مشتری جدیدی نیافتیم چون در واقع پلن خاصی برای آن طرح ریزی نشده بود بلکه مشتریان قبلی که در حالت معمول از خدمات ما استفاده می کردند و قیمت گذاری ها هم بسیار مناسب این قشر بود این بار همان خدمات را با تخفیف استفاده کردند! و ما متضرر زیان بزرگی شدیم.

بعد از برگزاری نمایشگاه جلسه ای تشکیل شد و با حیرت تمام مدارکی ارایه شد که نشان می داد ما در نمایشگاه سود کردیم! و قرار است در همایش برندهای برتر شرکت کنیم و اتفاقا شرکت هم کردیم و در حوزه خدماتی خودمان با رانت بازی سهامداران مربوطه اول هم شدیم اما در حقیقت اول خودمان را گول زدیم و دوم مخاطب را.

  • اگر تصور کنیم اول شدن به هر قیمتی که در اینجا به قیمت گفتن دروغ و فریب مشتری است
  • اینکه اسنادی جعلی مبنی بر سودآوری شرکت تهیه کنیم و یا تنها به سودآوری فکر کنیم
  • و یا به جای تعیین یک استراتژی و هدف گذاری دقیق و تمرکز روی افزایش کیفیت ارایه خدمات بهتر به مشتریان فعلی و  توسعه بازار هدف و جذب مشتریان جدید و آگاه نمودن مخاطب از حوزه فعالیت برند تنها به خودنمایی و تظاهر افراطی بپردازیم و…

برند ما را ماندگار نخواهد داد.

تمامی موارد بالا تنها تیشه زدن به ریشه برند ماست و متاسفانه در بازار رقابتی در آینده ای نه چندان دور برند ما رد صلاحیت خواهد شد!

انتهای پیام/ مرجان جانقربان – سخنران، مشاور و طراح در حوزه برندینگ