آنچه مسلم است فضای کسب و کار در کشور مدت هاست که دچار رخوت شده و اغلب شاهد ورشکستگی کارخانه ها و شرکت های متعدد هستیم. متاسفانه این مساله شامل حال برندهایی که زمانی در زمره موفق ها بودند نیز می شود.
این امر باعث می شود که فضای کسب و کار در ایران در مقایسه با سایر کشور ها فرسنگ ها فاصله داشته باشد. اغلب کارشناسان و تحلیلگران به طور معمول عوامل اصلی این رویداد را مسائلی تکراری و کلیشه ای مانند : مسائل اقتصادی، سنگ اندازی های برخی ارگان ها، بروکراسی ها و … می دانند. اما آیا به راستی با این فرافکنی ها سرنوشت این فضا به کدام سمت خواهد رفت؟ اجازه بدهید اسم آن را آنفولوانزای فرافکنی بگذارم. طرح چند سوال اساسی و متفاوت تا حدود زیادی قضیه را روشن خواهد نمود:
- در حوزه کسب و کار خود چه میزان کتابهای مرتبط مطالعه می کنید؟
- چه میزان زمان و بودجه برای حضور در کلاس ها و دوره های آموزشی صرف می کنید؟
- تا چه میزان آگاهی و دانش خود را در حوزه تخصصی به روز نگه می دارید؟
- در کسب و کار خود چه میزان نوآوری و خلاقیت دارید و در مقابل چه میزان از موارد مشابه کپی برداری می کنید؟
- آیا شرایط بد اقتصادی فقط گریبان گیر کشور ما است؟
- چه میزان اخلاقیات کاری را در حرفه خود رعایت می کنید و به اصول آن پایبند هستید؟
امیدوارم تا حدود زیادی موضوع را از ابهام خارج کرده باشم. در واقع نمی خواهم منکر فضای نامناسب اقتصادی کشور و بعضا مسائل مشابه اینچنینی شوم. اما آنچه مسلم است شخصا هم به آن دامن می زنیم و در وخیم کردن اوضاع بی تقصیر نیستیم.
باید دقت داشته باشیم که دوران و عصر دست روی دست گذاشتن به امید بهتر شدن اوضاع و وقوع معجزه به پایان رسیده است. مردم ژاپن مثال بارزی برای این شرایط هستند. سونامی سالهای اخیر را همگی به یاد داریم و امروز ژاپن دارای یکی از قدرتمندترین اقتصاهای دنیاست.
آنها منتظر مهیا شدن فرصت های خوب نیستند بلکه همیشه فرصتها را خودشان خلق می کنند. در دنیای امروزی و با این سیر فزاینده تغییرات، آینده به مانند قبل قابل پیش بینی نیست و تنها راه بقا در بازار حرفه ای کسب و کار شروع تغییرات هر چند جزئی و مثبت و مداومت به انجام آنهاست. اگر شرایط کشور در ایده آل ترین حالت خود هم باشد تا زمانی که نگرش خود را تغییر ندادیم و از خودمان شروع نکردیم، ایران رنگ فضای حرفه ای را هم به خود نخواهد دید و سیر نزولی را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد.
در شرایط کنونی ما ۲ راه بیشتر نداریم :
- فرافکنی کنیم، دست روی دست بگذاریم و وضعیت کسب و کار خود را به ورطه نابودی بکشانیم.
- از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم دانش و آگاهی خود را به روز نگه داریم و با ایجاد تغییرات اندک و اصلاح اموری اساسی که تا به حال به آنها بی توجه بوده ایم به مرور زمان شاهد موفقیت در کسب و کار خود باشیم. البته چاشنی تلاش، سماجت و امید را از یاد نبریم.
تنها راه ریشه کن کردن این آنفولوانزا همین است. حال انتخاب با شماست.
انتهای پیام/