Skip to content
  • فیسبوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • کانال های خبری ارتباط امروز
  • تلویریون امروز
  • گزارش ویژه
  • بازار
ارتباط امروز

ارتباط امروز

تاسیس: سال 1394

  • اخبار
    • آشپزی
    • جوانان
    • زنان
    • ایران
    • مدیریت شهری
    • خارجی
    • گفت و گو
  • اجتماعی
    • امور اجتماعی
    • بهداشت و سلامت
    • حوداث
    • ورزشی
  • فرهنگی
    • فرهنگی – هنری
    • فیلم و سینما
    • تئاتر
    • موسیقی
  • برندینگ
  • رسانه ها
  • ارتباط تک
  • پیشنهاد سردبیر
  • یادداشت امروز
  • گالری
  • Podcast
  • کمکهای شما
  • آگهیهای دولتی
  • Toggle search form

خبرنگار یا خبر بیار

Posted on ۱۳۹۹-۱۰-۱۳۱۳۹۹-۱۰-۱۳ By editor

 در دنياي رسانه، عده اي هستند كه فقط كار ضبط صوت را انجام مي دهند يعني فقط حمل كننده ضبط صوت و پياده كننده صداهاي ضبط شده اند.  اين عده نه سوالي براي پرسيدن دارند و نه آنقدر به مسائل حوزه خبري اشراف دارند كه بتوانند مصاحبه شونده را به چالش بكشانند.

 اين روزها اين عده در كسوت خبرنگاري بروز و ظهور كرده اند و بخشي از جامعه خبري نيز اين عده را به رسميت شناخته اند. مرحوم صابري فومني(گل آقا) همواره بر اين مرز بندي بين ‘خبر بيار’ و ‘خبرنگار ‘ تفاوت قائل بود و اين واژه در ادبيات علوم ارتباطات نيز ماهیت كاربردي دارد.

 اين خبربيارها اين روزها چپ چيني را هم فرا گرفته اند و يكي از خصلت هاي كاري آنها اين شده است كه بر روي سايت هاي خبري، اخبار توليد خبرنگاران را در گوشه چپ مي چينند و گاهي اين اخبار نيز مصادره به مطلوب مي شود.

 اما در فضاي جديد اطلاع رساني،خبرنگاري برخط يا آنلاين، خبربيار را با چالش روبرو كرده است، زیرا شهروندان خود به خود به واسطه توسعه شبكه هاي اجتماعي تبديل به خبرنگار شهروند يا خبرنگار آنلاين مي شوند و ديگر جامعه اطلاع رساني نيازي به خبر بيار ندارد.  تب انتشار مطلب در بين نسل نوين مخاطبان شبكه هاي اجتماعي آنقدر سرعت بالايي دارد كه اين سرعت جاي صحت را گرفته است و اين جدال تاريخي در حال استحاله شدن بين سرعت و صحت است.

 با اين شبكه هاي اجتماعي ديگر نظريه ‘مرگ مولف ‘ رولان بارت كارايي ندارد و تنها خبربيار در عالم اطلاع رساني دچار اين خود مرگي خواهد شد.  از اين رو مخاطب مولف زمينه ساز تكثير معنا در عنصر خبر مي شود و خبربيار نه توان مخاطب بودن را خواهد داشت و نه توان مولف شدن را، به همين دليل چاره اي جز خودحذفي نخواهد داشت.

 با ورود شبكه هاي اجتماعي به عرصه اطلاع رساني علم شناخت خبر دچار دگرمعنايي شده است و ديگر نه روابط عمومي و نه خبربيار توان ايستايي در برابر انتشار خبر را دارند چرا كه برگ برنده دست شهروند خبرنگاري است كه از عنصر تازه شناخته شده ‘حضور ‘ در رخدادها بهره مي گيرد. بنابراین  در عصر اطلاع رساني شبكه اي تنها كسي كه خبرنگار است در ميدان باقي مي ماند و خبربيار به دليل قدرت نداشتن تحليل از گردونه پيشيابي هاي خبري باز خواهد ماند.

در حوزه خبرنگاري، مخاطب مجموعه اي مستقل و مجزا از واقعيت تلقي نمي شود و اما در حوزه خبربياري به دليل شناخت نداشتن از علوم ارتباطي، زبان به منزله يك نظام با زبان به عنوان مجموعه­اي از سخن ها تفاوت پيدا مي كند. پس مي توان به اين نتيجه رسيد كه خبرنگار در حوزه اطلاع رساني رويكردي ساختارگرايانه و ماهوي دارد در حالي كه خبر بيار رويكرد شكلي به خود گرفته است.

گفتنی است  در حوزه خبرنگاري ساختارگرايي ‘مولف /خبرنگار’ فراگير شدن انتشار سوژه مهم است اما در خبر بياري بافت ‘ خبر آنچنان كه بود ‘ مهم است.

انتهای پیام/ علی شریفی روزنامه نگار و پژوهشگر رسانه

رسانه ها Tags:علی شریفی

راهبری نوشته

Previous Post: کوویدـ۱۹ و جهانی که می‌شناختیم
Next Post: استارتاپ و چالشهای نوآوری

رادیو گفت و گو

https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3

لینک امروز

برق سبز/ خرده فروشی برق/ پارتیشن شیشه ای اداری/

شناسنامه

غذای امروز

عکس روز

فراارتباط

برچسب‌ها

chat gpt open ai آشپزی آسان آلودگی هوا آموزش مجازی آموزش و پرورش احمد جعفری چمازکتی ارتباط امروز اسکار امنیت اطلاعات امنیت شبکه ایران ایلان ماسک بازاریابی برندینگ بنیاد علوی بهداشت و سلامتی بیمه همگانی تقویم روز توییتر تکنولوژیهای نوین ارتباطی حقوق شهروندی روزنامه نگاری الکترونیک روزنامه‌نگاري انتخابات سرطان سرطان پروستات شبکه های اجتماعی طرح سلامت عمومی فناوری اطلاعات قانون کار قهوه مارک زاکربرگ مجلس شورای اسلامی محمد حسن اسدی طاری محیط زیست مرجان جانقربان معرفی کتاب مهران بهروز فغانی ناسا هوش مصنوعی ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی کروناویروس کسب و کار کمبود دارو

Copyright © ۱۴۰۴ ارتباط امروز.

Powered by PressBook Blog WordPress theme