طی برگزاری نشست Media Party در شیکاگو، کنفرانسی که به همت مرکز بین‌المللی خبرنگاران (ICFJ) برای بررسی تقاطع هوش مصنوعی و خبرنگاری برگزار شده بود، شرکت کنندگان درباره فرصت‌ها و خطرات هوش مصنوعی بحث کردند و درباره آن آموختند. در این نشست، کارشناسان اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری چارچوب‌هایی برای استفاده مسئولانه از فن‌آوری‌های جدید و قوی پیشنهاد کردند؛ برنامه‌نویسان به خبرنگاران یاد دادند که چگونه از هوش مصنوعی برای ارائه محتوای سفارشی به خوانندگان استفاده کنند و خبرنگاران درباره حفظ اعتماد مخاطبان در فضایی که اطلاعات نادرست با کمک هوش مصنوعی افزایش پیدا کرده، بحث کردند. 

به گزارش آی جی نت، در این گردهم‌آیی، کارآفرینان، خبرنگاران، سازندگان و طرحان برنامه‌های کامپیوتری از پنج قاره جهان گرد هم آمده بودند تا بر آینده رسانه‌ها تمرکز کنند. آنها برای ابداع راه‌حل‌هایی با استفاده از هوش مصنوعی، در یک هَکَتُن (رقابتی که در آن شمار زیادی برنامه‌نویس برای شرکت در برنامه‌نویسی کامپیوتری گرد هم می‌آیند) شرکت کردند.

مهمترین محورهای اسن همایش عبارت بودند از:

اتاق‌های خبر قبل از استفاده از هوش مصنوعی باید از خود چه سؤال‌هایی بکنند؟

موارد مهمی که باید در نظر بگیرید:

  • آیا ما با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد که برای استفاده از محتوای دیگران بدون اجازه آنها، آموزش دیده‌اند، راحت هستیم؟ آیا می‌توانیم ابزارهایی را که از کارهای دیگران تقلید نمی‌کند پیدا کنیم و یا بسازیم؟
  • چگونه می‌توانیم در اتاق خبر برای استفاده از هوش مصنوعی محدودیت‌هایی وضع کنیم؟
  • کجا می‌توان گردش کار را خودکار ساخت؟ و کجا در جریان کار به نیروی انسانی نیاز است؟
  • اگر از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنیم، آن را چگونه نامگذاری خواهیم کرد؟
  • چگونه از درست بودن محتوای تولید شده با هوش مصنوعی مطمئن خواهیم شد؟
  • اگر از مخاطبان اطلاعات می‌گیریم، از این اطلاعات چگونه استفاده خواهیم کرد و مالک آن چه کسی خواهد بود؟
چگونه می‌توانیم از گسترش اطلاعات نادرست با هوش مصنوعی جلوگیری کنیم؟ آیا هوش مصنوعی هذیان می‌گوید؟

ادوارد تیان (Edward Tian) از شرکت GPT Zero برخی از خطرهای هوش مصنوعی را در زمینه اطلاعات دروغ و اطلاعات نادرست برجسته ساخت. او گفت: «متن تولید شده با هوش مصنوعی مستعد تولید مقالات [دروغ] و موهوم است.» او تأکید کرد که اتاق‌های خبری که فن‌آوری هوش مصنوعی را وارد کار خود می‌کنند، باید از این موضوع آگاه باشند. وی افزود این تنها ChatGPT نیست که اطلاعات نادرست پخش می‌کند. رسانه‌هایی که از هوش مصنوعی را برای تولید انبوهی از محتوا به‌کار می‌گیرند نیز خود بخشی از مشکل هستند. تیان یک ابزار تشخیص رایگان را معرفی کرد که شرکت او برای تشخیص استفاده از هوش مصنوعی ساخته است. به گفته او، اتاق‌های خبر و مخاطبان می‌توانند از این ابزار برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست تولید شده با هوش مصنوعی استفاده کنند.

هوش مصنوعی برای مخاطبان چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

جرمی گیلبرت (Jeremy Gilbert)، از آزمایشگاه نایت در دانشگاه نیو وسترن (Knight Lab at Northwestern University) در این نشست گفت که «اکثر اوقات، وقت خود را صرف این سؤال می‌کنیم که هوش مصنوعی مولد چه کاری انجام داده می‌تواند؟ اما نمی‌پرسیم که مخاطبان ما واقعاً چه می‌خواهند؟» گیلبرت توضیح داد که مصرف‌کنندگان خبر لزوماً خواهان محتوای بیشتر نیستند. در عوض، سؤال‌های مشخصی دارند که باعث شده خواهان یک گزارش شوند و رسانه‌های خبری باید به آنها پاسخ‌های مشخصی بدهند. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به اتاق‌های خبر کمک کند ابزارهایی بسازند که بتوانند با آنها به نیازهای مخاطبان، بهتر رسیدگی کنند.

آیا هوش مصنوعی جای خبرنگاران را خواهد گرفت؟

مارتا ویلیامز (Martha Williams)، مدیرعامل شبکه جهانی رسانه‌های خبری (World News Media Network)، در این نشست جوانب مثبت و منفی هوش مصنوعی مولد را بررسی کرد. وی گفت: مردم به جای مراجعه به رسانه‌های خبری و حتی گوگل، استفاده از ChatGPT را برای گرفتن مستقیم اطلاعات آغاز کرده‌اند. به گفته ویلیامز، این بدان معنی است که تبلیغات و عضویت [در رسانه‌های خبری] آسیب خواهند دید و اطلاعات نادرست، افزایش خواهد یافت. چالش رسانه‌ها این است که محتوای منحصربه‌فرد و قابل اعتمادی تولید کنند که برای جوامع آنها ارزشمند باشد و ابزارهای هوش مصنوعی خودشان آنها را توانمدتر کند. ویلیامز ادامه داد: «به باور من هر چیزی که بتواند خودکار شود، [با هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد]، نه تنها در خبرنگاری؛ بلکه کار رسانه‌ای در کل.» وی همچنین گفت که خودکار شدن می‌تواند فرصت و پول را در اختیار طرح‌های خبرنگاری بزرگتری که به منابع بیشتری نیاز دارند، قرار دهد.»

آیا هوش مصنوعی می‌تواند کار خبرنگاران را بهبود بخشد؟

فرناندا اگیره (Fernanda Aguirre) از مکزیک و روزاریو مارینا (Rosario Marina) از آرژانتین از طرحی رونمایی کردند که پس از دیدار با هم در جریان برنامه پیشگامان رسانه‌های نوپا (Emerging Media Leaders fellowship) از سوی مرکز بین‌المللی خبرنگاران، روی آن کار کرده بودند.

اگیره برای اتاق خبر مارینا یک ابزار هوش مصنوعی ساخته است تا به اطلاعات قوه قضاییه آرژانتین که دسترسی و تحلیل آن دشوار است دست پیدا کند. این ابزار، اطلاعات فایل‌های پی‌دی‌اف را به فُرمت یا شکلی در می‌آورد که به آسانی قابل خواندن باشد و سپس خبرنگاران را قادر می‌سازد که با استفاده از این ابزار، با اطلاعات تعامل داشته باشند. اگیره درباره این ابزار می‌گوید: «البته که محدودیت‌هایی داریم، هوش مصنوعی مولد، بی‌نقص نیست.» اگیره و مارینا برای مقابله با این نقص‌ها در زمان کاوش داده‌ها، درخواست‌های راستی‌آزمایی را در برنامه گنجانده‌اند. هدف این کار، اطمینان یافتن از آن است که اطلاعاتی که به دست می‌آورند، واقعاً از سندهای اصلی برداشته شده ‌است. اگیره می‌گوید: «موضوعات بسیاری هستند که به علت فُرمت‌های دشوار، خبرنگاران قادر به یافتن آنها نیستند.» هوش مصنوعی در این موارد، می‌تواند به خبرنگاران کمک کند که به مجموعه داده‌ها دسترسی داشته باشند تا گزارش‌هایی تهیه کنند که با استفاده از آنها، حکومت را پاسخگو بگیرند و جوامع را آگاه کنند.

خبرنگاران چه کاری می‌توانند انجام دهند که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیست؟

جنیفر برندل در سخنرانی‌اش در این نشست بر ارزش آنچه به گفته او «تجربه حقیقی» (actual experience یا AE) می‌تواند به خبرنگاری عرضه کند، تأکید کرد. او گفت: «ما یک فن‌آوری ۵۲۱ میلیون ساله به نام مغز انسان داریم که به مقدار مساوی سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند برای مواردی مثل مراقبت، مهربانی، عمیق شنیدن، جمع‌آوری اطلاعات کاملاً مجسم، تولید مشترک، و انتشار، بهینه‌سازی شود.» وی افزود: «وقتی صحبت از بُعدِ مراقبت باشد، ما انسان‌ها هنوز بر هوش مصنوعی، برتری داریم. هوش مصنوعی نمی‌داند مراقبت چیست و ذاتاً نمی‌تواند مراقبت کند. بنابراین خبرنگاران و یا کسانی که کار خبرنگاری می‌کنند باید آنچه را که از دست رفته جبران کنند و در این راستا مراقبترباشند.»

*گفتنی است در روز آخر نشست Media Party، خبرنگاران، سازندگان و طراحان برنامه‌های کامپیوتری، و دیگران برای برنامه‌نویسی گرد هم آمدند. هفت تیم، ایده‌های خود را در مورد فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی برای خبرنگاری مطرح کردند. این تیم‌ها از آزمایشگاه نایت، GPTZero و برنامه نظارت آینده مرکز بین‌المللی خبرنگاران، برنده جایزه شدند:

  • SourceScout، پلتفرمی که از هوش مصنوعی برای کمک به رسانه‌ها برای یافتن منابع متنوع و کمترشناخته شده استفاده می‌کند، جایزه اول را برد.
  • جایزه دوم به Scroll News تعلق گرفت؛ ابزاری برای سازمان‌های خبری که در تولید پُست‌های خبری به شکل رسانه‌های اجتماعی و ویدیوهای کوتاه برای تعامل با خوانندگان جوان استفاده می‌شود.
  • Share a Story، ابزاری که از سوی پروفسور بلیک اسکین (Blake Eskin) ایجاد شده تا به دانشجویان در انتخاب و تولید خبر کمک کند، برنده جایزه سوم شد.
  • Quick Trace، ابزاری که با استفاده از ChatGPT به خبرنگاران در تحلیل حجم بزرگی از مواد گزارش‌شده کمک می‌کند نیز جایزه سوم را گرفت.

انتهای پیام/ عکس از شبکه بین المللی روزنامه نگاران