نکته اول، از چاووش: متواضع باشید. بدانید که یک نفر، نمیتواند همه مهارتهای لازم برای اداره یک رسانه را داشته باشد. از دیگران کمک بخواهید.
در دانشکدههای خبرنگاری، کلاسهای تجارت برگزار نمیشود و معمولاً نحوه ایجاد بودجه هم تدریس نمیشود. این دانشکدهها به ندرت به منابع انسانی و زیرساختهای فنآوری میپردازند. با این حال همه این موضوعات برای خبرنگارانی که به دنبال تبدیل شدن به کارآفرین رسانهای و مدیر اجرایی در رأس امور خبری پایدار هستند، حیاتی است. چاووش در این باره میگوید: «بپذیرید چه چیزی را نمیدانید. بعد از آن، با Elevate یا هر برنامه حمایتی دیگری که میتوانید پیدا کنید تماس بگیرید و مطمئن شوید که وقت خود را وقف یاد گرفتن کنید.»
نکته دوم، از خیمنز: به یک تیم قابل اعتماد قدرت بدهید و مسؤولیتهای خود را با آنها تقسیم کنید.
سازمانی به اندازه Maldita باید به فکر داشتن چندین مدیر حرفهای باشد: یک مدیر اجرایی، یک مدیر فنآوری، یک مدیر مالی و یک مدیر عملیاتی. هر کدام از این پُستها، باید شرح وظایف مشخص با هدفهای سالانه داشته باشند. خیمنز میگوید: «Maldita از سازمانی که تنها دو مدیر داشت – من و خولیو که همیشه درباره کار حرف میزدیم و در خانه با هم دعوا میکردیم – به تیمی با پنج مدیر تبدیل شد. مؤسسان سازمان – در اینجا یعنی من و خولیو – همچنین باید به این مدیران صلاحیت بدهند تا همه اعضای تیم بدانند که برای اصلاح ایرادها، باید به کجا مراجعه کنند.»
نکته سوم، از خیمنز: یک طرح راهبردی تهیه کنید که آینده سازمان شما را با جزئیات شرح بدهد.
قبل از سال ۲۰۲۲ تعهد تیم سواد رسانهای Maldita، کار با سالمندان بود اما تا قبل از تغییر در برنامههایش، در واقع وقت این تیم با شاگردان دبیرستانی میگذشت. اتاق خبر Maldita مقالات «طولانی و فوق پیچیده» منتشر میکرد. قرار بود بخش فنآوری آن به نام Botalite، به کار آغاز کند، اما مسیر روشنی نداشت. خیمنز میگوید: «ما یک خانه روستایی اجاره کردیم و من برای همه پیتزا درست کردم؛ در حالی که به چند گروه تقسیم شده بودیم و قسمتهای مختلف طرح راهبردی خود را میساختیم. سند ما هشت موضوع را پوشش میداد و همان سند، راهنمای ماست.»
نکته چهارم، از خیمنز: ماموریت و دیدگاه خود را بنویسید. اطمینان یابید که آن را به کارمندان خود منتقل میکنید.
خیمنز در این باره میگوید: «ما رشد سریعی داشتیم. آن عده از ما که از آغاز حضور داشتند، Maldita را به خوبی میشناسند و به آن دلبستگی خاصی دارند. اما امکان آن وجود دارد که کارمندان جدید، کار در اتاق خبر ما را به عنوان جدیدترین شغل خود ببینند. دستورالعملها برای این ایجاد شدهاند که فرهنگ کار ما را برای کارمندان توضیح دهد. یعنی ما کی هستیم؟ چه کار میکنیم؟ و چگونه کارها را انجام میدهیم؟»
نکته پنجم، از خیمنز: بیاموزید که چگونه کارمندان را اخراج کنید و مشکلی برای انجام این کار نداشته باشید.
استخدام و اخراج، مهارتهای حیاتی هر سازمان است، چه سازمانهای انتفاعی و چه غیرانتفاعی. با این حال، خبرنگاران به راحتی نمیتوانند این دو بخش را مدیریت کنند؛ بهخصوص وقتی صحبت از اخراج افراد باشد.
نکته ششم، از چاووش: تا جایی که میتوانید راهبردی عمل کنید؛ اما برای موارد نامنتظره هم آماده باشید.
در ماه فوریه، زمانی که Teyit سرگرم مرور و طبقهبندی مخاطبان خود بود تا دریابد که چه کسانی از «خوانندگان متعهد» آن هستند، بخشهایی از ترکیه با یک زمینلرزه بزرگ به شدت آسیب دید. چاووش باید توجه رسانه خود را به گزارشگری از دهها هزار کشته و شفافسازی روایتهای نادرست معطوف میکرد. به همین منظور، Teyit کار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را به تعلیق درآورد، که کار درستی بود، چون اولویتبندی، یک مهارت کلیدی برای رهبران است. این رسانه، این بلای طبیعی را به گونهای بسیار عالی پوشش داد، به گونهای که میتواند به آن ببالد. این رسانه همچنین یک طرح قوی به نام Teyit Press دارد که شامل فهرستی از افراد ذیصلاح است. به عنوان بخشی از این طرح، این رسانه به زودی آموزش اتاقهای خبر ترکیه را برای برخورد بهتر با اطلاعات نادرست و اطلاعات دروغ شروع خواهد کرد. در واقع، اگر بخواهیم به صراحت بگوییم، Teyit کار خود را آغاز کرده است.
نکته هفتم، از خیمنز: خجالت نکشید. هر جا میروید، برای کسب و کار خود تبلیغ کنید.
همیشه یک نوشته حاوی خلاصهای از جزئیات کار سازمان خود به همراه داشته باشید. اگر در یک کنفرانس صحبت میکنید، اطمینان یابید که یک کیوآر کُد یا لینک سازمان خود را هم لحاظ کنید. کارت ویزیت خود را بیاورید و از این نشستها برای ایجاد ارتباط استفاده کنید. خیمنز و چاووش در نشست Global Fact 10 هر دو کار را انجام داده بودند (هم کارت ویزیت و هم کیوآر کد) و مطمئناً به زودی ثمره آن را خواهند دید.
انتهای پیام/