Skip to content
  • فیسبوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • کانال های خبری ارتباط امروز
  • تلویریون امروز
  • گزارش ویژه
  • بازار
ارتباط امروز

ارتباط امروز

تاسیس: سال 1394

  • اخبار
    • آشپزی
    • جوانان
    • زنان
    • ایران
    • مدیریت شهری
    • خارجی
    • گفت و گو
  • اجتماعی
    • امور اجتماعی
    • بهداشت و سلامت
    • حوداث
    • ورزشی
  • فرهنگی
    • فرهنگی – هنری
    • فیلم و سینما
    • تئاتر
    • موسیقی
  • برندینگ
  • رسانه ها
  • ارتباط تک
  • پیشنهاد سردبیر
  • یادداشت امروز
  • گالری
  • Podcast
  • کمکهای شما
  • آگهیهای دولتی
  • Toggle search form

آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب در ایستگاه نخست

Posted on ۱۴۰۲-۱۰-۰۶۱۴۰۲-۱۰-۰۶ By editor

قرارگیری گیلان در شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا این استان را به منطقه استراتژیک و راهبردی برای کشور تبدیل کرده است.

به گزارش مهر، همسایگی گیلان با کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه از یک سو و تکمیل کننده بودن پازل کریدور شمال به جنوب از سوی دیگر بر اهمیت این استان افزوده است. خط ریلی رشت – آستارا یکی از پروژه‌های مهم ریلی کشور است که کریدور شمال را به جنوب وصل کرده و ارتباط ایران با دنیا را توسعه می‌دهد.

ریلِ شکوفایی اقتصاد ایران

اگر بگوییم خط ریلی رشت – آستارا و اتصال کریدور شمال به جنوب احیاگر و شکوفا کننده اقتصاد ایران به ویژه گیلان است مبالغه نکرده‌ایم؛ با توجه به حجم قابل توجهی از بازار مغفول مانده در روسیه و کشورهای حاشیه خزر و همچنین وجود ظرفیت ترانزیتی دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در گیلان با کشورهای منطقه به ویژه روسیه، گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی و تجاری تبدیل کرده است که می‌تواند اقتصاد مریض و بیمار این استان را احیا و شکوفا کند.

از طرفی قرارگیری گیلان به عنوان استانِ معین ارتباط ایران با روسیه ظرفیت و قابلیت دیگری است که اگر درست و بهینه از آن استفاده شود می‌تواند اقتصاد، اشتغال و معیشت از دست رفته استان را تا سال‌ها بیمه می‌کند.

با توجه به همه این ظرفیت‌ها و فرصت‌های احتمالی که تحقق آن دور از انتظار گیلان نیست، باید زیرساخت‌های این استان برای روابط تجاری مستمر و پایدار با کشورهای همسایه و ظرفیت سودزای «کریدور شمال به جنوب» فراهم شود، یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه روابط با کشورهای حاشیه خزر و پیش نیازهای این روابط، اتصال خط ریلی رشت – آستارا است که در مراحل مطالعاتی و آغازین کار قرار دارد.

استقبال روس‌ها از خط ریلی رشت – آستارا

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان که مجری سیاست‌های دولت سیزدهم در این استان است می‌گوید: گیلان ظرفیت‌های صادراتی و تجاری خوبی دارد که تحقق این امر مستلزم فراهم آوری زیرساخت‌های اولیه است.

وی با اشاره به ظرفیت تجارت بندری و ریلی گیلان افزود: گیلان دارای سه بندر مهم اقتصادی شامل کاسپین، انزلی و آستارا با ظرفیت صادرات کالا تا ۱۵ میلیون تن است که از این میزان حدود ۲۰ درصد استفاده می‌شود ضمن اینکه ظرفیت‌های صادراتی اعم از حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی از طریق فرودگاه سردار جنگل رشت نیز باید افزایش یابد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم سرعت بخشی اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا بیان کرد: با راه اندازی خط ریلی رشت به آستارا و اتصال به سنت پترزبورگ و افزایش سهم صادرات، استان گیلان می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند و دروازه تجارت بین ایران و روسیه باشد و در عین حال کالاهای مورد نیاز را وارد کند.

عباسی، ظرفیت‌های ریلی این استان بسیار مهم و ارزشمند برشمرد و با بیان اینکه خط ریلی رشت به کاسپین رو به اتمام است، اضافه کرد: مسیر ریلی رشت به آستارا نیز که منطقه قفقاز و کریدور شمال به جنوب را به طور کامل به هم متصل می‌کند و هم از نظر راهبردی بسیار مهم است در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی با بیان اینکه خط ریلی رشت به آستارا و ارتباط با کشورهای منطقه برای کشور و استان اهمیت دارد، گفت: در سفر به روسیه و مذاکرات انجام شده، مسؤولان این کشور برای مطالعه مجدد این مسیر ریلی اعلام آمادگی کردند، توافقنامه‌ای با کشور ایران و روسیه منعقد شد که هر چه سریع‌تر این پروژه انجام شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه در مطالعات فعلی همه ضوابط و زوایای پروژه خط ریلی رشت – آستارا از جمله مسائل زیست محیطی، توجه به مردم و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی لحاظ می‌شود و مسیری با کمترین هزینه در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: ۲۵ دسامبر (چهارم دیماه) در سنت پترزبورگ توافقنامه‌ای بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا امضا خواهد شد که یکی از موارد آن مربوط به خط ریلی رشت – آستارا است.

گیلان مسیر ارزان و با صرفه برای روسیه

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه این استان ارزان‌ترین و با صرفه ترین مسیر برای توسعه روابط تجاری در منطقه است، گفت: گیلان با تکمیل کردن پازل کریدور شمال به جنوب ظرفیت‌های ارزشمند اقتصادی و تجاری شرق آسیا را به اروپا متصل می‌کند.

فکور با اشاره به اهمیت پروژه ریلی رشت – آستارا بیان کرد: موانع پیش روی احداث خط ریلی رشت – آستارا برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

ایران Tags:اسدالله عباسی استاندار گیلان, کریدور شمال جنوب, گیلان

راهبری نوشته

Previous Post: برای امیر تتلو قرار وثیقه صادر نشده است
Next Post: مایکروسافت برنامه هوش مصنوعی Copilot را عرضه کرد

رادیو گفت و گو

https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3

برچسب‌ها

chat gpt open ai آشپزی آسان آلودگی هوا آموزش مجازی آموزش و پرورش احمد جعفری چمازکتی ارتباط امروز اسکار امنیت اجتماعی امنیت اطلاعات امنیت شبکه ایران ایلان ماسک بازاریابی برندینگ بنیاد علوی بهداشت و سلامتی بیمه همگانی توییتر تکنولوژیهای نوین ارتباطی حقوق شهروندی روزنامه نگاری الکترونیک روزنامه‌نگاري انتخابات سرطان سرطان پروستات شبکه های اجتماعی طرح سلامت عمومی فناوری اطلاعات قانون کار قهوه مارک زاکربرگ مجلس شورای اسلامی محمد حسن اسدی طاری محیط زیست مرجان جانقربان معرفی کتاب مهران بهروز فغانی ناسا هوش مصنوعی ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی کروناویروس کسب و کار کمبود دارو

شناسنامه

غذای امروز

عکس روز

فراارتباط

Copyright © ۱۴۰۴ ارتباط امروز.

Powered by PressBook Blog WordPress theme