با در نظرداشتنن پیشرفت سریع فنآوری، انتظار میرود که ۲۰۲۴ هم برای رسانهها سال شاخصی باشد. مهم است که خبرنگاران وضعیت کنونی رسانهها را بدانند و ترندها را دنبال کنند تا بتوانند بهترین راههای رویارویی با چالشهای افقِ در حالِ تغییرِ اخبار را تشخیص دهند. در یکی از جلسات اخیر انجمن خبرنگاری از بحران، زیر پوشش مرکز بینالمللی خبرنگاران، نیک نیومن (Nic Newman)، محقق ارشد انستیتو رویترز برای مطالعه خبرنگاری، ترندها و پیشبینیها درباره شرایط رسانهها در سال ۲۰۲۴ را مورد بحث قرار داد.
او که یافتههای یک گزارش تحقیقی را که انستیتو رویترز منتشر کرده است، توضیح داد که به تغییرات و شرایط احتمالی رسانهها، بهخصوص فنآوری آنها، در سال ۲۰۲۴ میپردازد. نیومن میگوید: «کمتر از نیمی از پاسخدهندگان به پرسشهایی که مطرح شده و در این گزارش به آنها استناد شده است، نسبت به چشمانداز خبرنگاری در سال پیش رو، اطمینان دارند. یک بخش قابل توجهی از کسانی که مورد پرسش قرار گرفتهاند، نسبت به شرایط رسانهها در سال ۲۰۲۴ بهوضوح نامطمئن هستند.»
سه پیشبینی پیرامون شرایط خبرنگاری سال ۲۰۲۴ :
۱- در رسانههای سنتی و رسانههای اجتماعی، تغییرات بزرگی نمایان خواهد شد
نیومن پیشبینی میکند که رابطه بین رسانههای اجتماعی و رسانههای سنتی که از قبل پیچیده بوده است، در سال ۲۰۲۴ دستخوش تغییرات بزرگی خواهد شد. یکی از دلایل آن، محبوبتر شدن اینفلوئنسرها است. در نتیجه، به گفته نیومن، احتمال دارد که اطلاعاتی که آنها منتشرمیکنند، بیشتر از اخباری که از سوی رسانههای سنتی منتشر میشوند، دیده شود. در سالهای اخیر هم با محبوبیت اپلیکیشنهای ویدیو محور مثل تیکتاک و یوتیوب، نشر اخبار بهطرز چشمگیری تغییر کرده است. یافتههای نیومن نشان میدهند که: «دادهها، نشانگر تغییر به سمت یک اکوسیستم پیچیدهتر توزیع اخبار است که در عین حال، شامل فیسبوک نمیشود.» در واکنش به این وضعیت، ناشران، شیوههای رسیدن به مخاطبان را گسترش دادهاند؛ و از راههایی گوناگون برای دسترسی به مخاطب استفاده میکنند، بهعنوان نمونه قابلیت «broadcast channels» در واتساپ، که میتواند محتوای اختصاصی را برای مخاطبان بفرستد.
۲- هوش مصنوعی همه جا سبب اختلال خواهد شد
ظهور هوش مصنوعی که درباره آن بحثهای زیادی شده، در سال ۲۰۲۴ هم یک اخلالکننده بزرگ خواهد بود.
نیومن در تحقیقات خود دریافته که ناشران و خبرنگاران زیادی درباره خطر محبوبیت و گسترش هوش مصنوعی بسیار نگرانند؛ بهخصوص درباره این که فنآوری چگونه باعث تغییر تولید محتوا خواهد شد. پاسخدهندگان معتقدند که استفاده از هوش مصنوعی برای کارهایی فراتر از وظایف ساده، شفافیت محتوای خبرنگاری را با خطر مواجه میسازد و اعتماد مخاطبان را تهدید میکند. یکی از تهدیدهای دیگر هوش مصنوعی، اختلال در جست و جو یا به عبارت دیگر، احتمال آن است که وقتی مصرفکنندگان اخبار، اطلاعات را در فضای مجازی جست و جو کنند، به جای محتوای رسانههای سنتی، محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را بیابند. نیومن میگوید: «برخی از رسانهها واقعاً این را یک تهدید ماهوی میبینند که تجربههایی که زاده جستجو هستند، جای بخشی از محتوایی را خواهند گرفت که سازمانهای رسانهای منتشر میکنند.» وی تأکید میکند که اثرات هوش مصنوعی هنوز به طور کامل شناخته نشده است. این امر، توان پیشبینی واکنش صنعت رسانه را به هوش مصنوعی محدود میکند. نیومن میگوید سؤال بزرگ این است که «هوش مصنوعی تا چه حد و با چه سرعتی این مدلهای تجاری را مختل خواهد کرد؟» پاسخ این است که میزان و سرعت این اختلال، به واکنش ناشران بستگی دارد.
۳- بودجه رسانههای سنتی تغییر خواهد کرد
ناشران به دنبال راههای تازهای برای یافتن حمایت مالی از کار خود هستند. آنها هم اکنون هم مدلهای اشتراک تازهای، از جمله محتوای بستهبندی شده را، معرفی کردهاند؛ مدلی که چند نوع محتوا را در یک بسته اشتراک ترکیب میکند. نیومن میگوید که این مدل به کاهش نرخ لغو اشتراک در میان مخاطبان انجامیده است. به علت چالشهای مالی کنونی، بیشتر رسانهها بهسمت کسانی کشانده شدهاند که میتوانند برای اخبار هزینه کنند. این به عدم دسترسی به عده زیادی از مردم میانجامد. به گفته وی: «چالش این است که چگونه میتوان هزینههای خبرنگاری را، که مردم برای اتخاذ تصمیمهایی برای دموکراسی کشورشان به آن نیاز دارند، تأمین کرد؟» نیومن میگوید که در بحبوبه این تغییرات، ناشران احتمالاً به دنبال روابط مستقیمتر با مخاطبان خواهند بود: «بسیاری از الگوهای شیوه عملکرد رسانهها در جهان طی ۱۰ سال آینده، همین امسال روشن خواهد شد.»
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org