ماتیا پرتی(۱)، یکی از اعضای مرکز بین‌المللی خبرنگاران، در جریان یکی از جلسات انجمن خبرنگاری از بحران گفت: «خبرنگاری باید احیا شود و احیای آن میسر است، اما فقط با همکاری.» پرتی قبلاً مدیر روزنامه نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی بود که طرحی برای مشاوره به نهادهای خبری درباره استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی مشاوره می داد.

بیشتر بخوانید: چگونه تجربه‌هایمان را در کار خبرنگاری منعکس کنیم

مرکزیت دادن به مخاطبان به چه معنی است؟

وقتی خبرنگاران، مخاطبان را محور قرار می‎‌دهند، باید این‌را در نظر بگیرند که مخاطبان چه می‌خواهند و سعی کنند دریابند که آن را چگونه می‌توانند به بهترین شکل به آنها برسانند. رورانن می‌گوید: «وقتی مخاطبان خود، نیازهای مختلف آنها و  روش‌های مختلف استفاده از رسانه‌ها از سوی آنها را بدانید، بهتر می‌توانید به آنها برسید.»

الدانا والس(۲)، مدیر بخش تجربیات مخاطبان در مؤسسه خبری Gannett با وی موافق است و می‌گوید: «زمانی که در تلاشیم تا محتوای خود را به مخاطبان گوناگون برسانیم، گام نخست همیشه این است که بدانید آنها به چه ارزش می‌دهند، کجا هستند، به چه چیزی اهمیت می‌دهند و چگونه می‌توانیم با خبرنگاری خود، به این نیازها رسیدگی کنیم.»

والس توضیح داد که تیم او در مؤسسه خبری اش ابتکاری تازه به کار گرفته است:  کیو آر کد(۳) هایی را روی زیرلیوانی‌ها چاپ کرد تا در رستورانهای محلی توزیع شود. این نمونه‌ای از یک برنامه خلاقِ مخاطب‌محور است که این مؤسسه اخیراً اجرا کرده است. وقتی این کد اِسکًن شود، کاربران را به یک صفحه تعاملی در یک اتاق خبر محلی هدایت می‌کند.

والس در ادامه می‌گوید: «چون من به تجربه مخاطبان فکر می‌کنم، درباره زمینه آن هم فکر کردم. کسی در بار، برای اولین دفعه، این زیرلیوانی را می‌بیند. پس محتوا باید به اندازه کافی جذاب باشد تا باعث شود فرد، گفتگوی جاری با دوستان خود را متوقف کند.»

اساساً، آنها باید اطمینان یابند که اسکن کردن کیو آر کد، یک تجربه «افزودنی» است و به مردم ارزش می‌دهد. در مقابل، مردم فعالانه با محتوا تعامل می‌کنند و یک ارتباط مثبت با آن رسانه ایجاد می‌کنند.

چالش‌های مالی

ماتیا پرتی می‌گوید که به‌علت مشکلات مالی که خبرنگاری درگیر آنهاست، بسیاری از اتاق‌های خبر، به‌جای آن‌که به دستاوردهای خبری اولویت بدهند، بر اساس سود مالی تصمیم می‌گیرند. او می‌گوید: «به باور من، خبرنگاری به‌عنوان یک صنعت — که همه ما آن را تشکیل می‌دهیم، نه افراد یا گروه‌هایی خاص — مسیر خود را گم کرده است، چون وضعیت مالی حوزه خبر بسیار بد است و مدت زیادی هم هست که این‌گونه بوده.» او می‌افزاید: «ما باید فوراً این موضوع را بپذیریم و مسیر کارمان را دوباره تعیین کنیم. باید تمرکز خود را دوباره بر کیفیت محصولات و تجربیاتی که به مردم ارائه می‌دهیم، معطوف کنیم؛ مردمی که هدف ما خدمت‌گزاری به آنهاست.»

به گفته پرتی، اتخاذ رویکردی که به‌جای سود، به مخاطبان اولویت می‌دهد، به این معنی است که خبرنگاران می‌توانند بر تأثیری که کارشان روی مردم می‌گذارد، تمرکز کنند. با انجام این کار، اتاق‌های خبر، بهتر می‌توانند به چالش‌های اقتصادی رسیدگی کنند، چون مخاطبان به‌پرداخت پول برای محتوایی که بیشتر به آنها ربط دارد، تمایل بیشتری دارند. او می‌افزاید: «به عقیده من، مردم برای دریافت اطلاعات، محصولات و تجربیاتی که به زندگی آنها ارزش می‌دهد، به آنها کمک می‌کند در جهان پیچیده امروز سیر کنند، ارتباط‌ات تازه‌ای بیابند و با هم تعامل کنند، حاضرند هزینه کنند.»

به گفته وی تکامل یافتن به یک رویکرد مخاطب‌محور، می‌تواند مشکل باشد، اما ارزش آن را دارد: «تغییر برای ما انسان‌ها سخت است. کاری که ما انجام می‌دهیم، به‌نوعی تلاش برای ایجاد مجالی است که طی آن، نه ‌تنها علت اهمیت تغییر را نشان دهیم، که نشان دهیم چرا تغییر به سود همه ماست.»

بیشتر بخوانید: راهنمای اعتمادسازی میان خبرنگاران و جوامع

۱- Mattia Peretti

۲- Aldana Vales

۳- QR Code

انتهای پیام/ منبع: ijnet