علیرضا خوش طینت
به دلیل بادهای قوی و شرایط خشک نادر، مجموعه ای از آتش سوزی های جنگلی در ۷ ژانویه فوران کرد و منطقه شهری لس آنجلس را درنوردید. این آتشسوزیها دستکم ۲۹ کشته بر جای گذاشت و در یک مقطع، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر تحت دستور تخلیه قرار گرفتند.
در کنار ویرانی، اطلاعات درست و یا نادرست در مورد آتش سوزی ها شایع شد. Jinxia Niu، مدیر برنامه در Piyaoba، یک پلت فرم بررسی حقایق به زبان چینی، گفت: “اطلاعات نادرست مانند آتش سوزی گسترده شد. و مخاطبان گیج شده بودند. تقریباً انگار آتش و اطلاعات نادرست برای مهار آن خیلی بزرگ بودند.”
این انتشار سریع اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی چینی به ویژه برای مهاجران چینی جدید در ایالات متحده نگران کننده است، که ممکن است در سیستم های ناآشنا، مانند چشم انداز بیمه، که پیچیدگی آن با موانع زبانی و اصطلاحات تخصصی ترمیم می شود، حرکت کنند. قیمت گذاری نامشخص، عدم استانداردسازی، و بار اداری بالا، ثبت ادعاها را دلهره آور می کند.
یکی از حسابهای خبری تجاری مقالهای را در وی چت منتشر کرد که به دروغ ۱۸۰۰۰۰ نفر را به خانوادههای بدون بیمه مرتبط کرد و با این ادعا که شرکتهای بیمه به دلیل تقاضای زیاد از پرداخت خودداری میکنند، وضعیت را هیجانانگیز کرد. این مقاله بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازدید داشته است.
استفاده از هوش مصنوعی در اطلاعات نادرست
بسیاری از اینفلوئنسرها ویدیوهای مولد هوش مصنوعی ایجاد کردند که از عدم قطعیت و هشدار در مورد آتش سوزی لس آنجلس سوء استفاده کردند و آنها را در WeChat و RedNote پخش کردند. در این ویدئوها تصاویری مانند تابلوی نمادین هالیوود که در شعله های آتش فرو رفته بود را به نمایش می گذاشتند.
نیو میگوید: «یکی از تاکتیکهای رایجی که اینفلوئنسرها استفاده میکنند این است که ابتدا یک روایت ایجاد میکنند و بعداً فیلمهای مرتبط را پیدا میکنند. او ادامه داد، این روایتها اغلب احساسات ضد سیاهپوستان و ضد مهاجران را تداوم میبخشد، زیرا چنین موضوعاتی بیشترین بازدید و تعامل را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به خود اختصاص میدهند.
فضای ناسالم رسانه ای
هنگامی که Piyaoba در سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد، گروه غیرانتفاعی راستی آزمایی بیش از ۱۵۰ حساب کاربری را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی از جمله X، WeChat، Telegram و YouTube شناسایی کرد که به انتشار اطلاعات نادرست و نادرست به زبان چینی اختصاص داده شده بودند. در میان آنها دو غول رسانه ای بزرگ بودند که آمریکایی های چینی را مورد هدف قرار می دادند: Epoch Times و Guo Media Group، گروه دوم توسط میلیاردر Wengui Guo و استراتژیست سابق دولت ترامپ، Steve Bannon، بنیانگذاری شد. در همین حال، Piyaoba در آن زمان کمتر از ۱۰ حساب را پیدا کرد که به بررسی واقعیت و ارائه اطلاعات معتبر به زبان چینی اختصاص داشت.
نیو گفت: «تئوریهای توطئه و پلتفرمها بخشی از اکوسیستم اطلاعاتی هستند؛ آنها از یکدیگر زندگی میکنند.
هر چه کاربر زمان بیشتری را صرف درگیر شدن با موضوعات بحث برانگیز در پلتفرم های اجتماعی کند، محتوای مرتبط بیشتری به صفحه او وارد می شود.
برخلاف چشمانداز رسانههای انگلیسی زبان، که هنوز انبوهی از اطلاعات منبع باز را ارائه میدهد که به خوبی تحقیق شده و عموماً استانداردهای روزنامهنگاری را رعایت میکند؛ رسانههای چینی از کاهش اعتماد طولانیمدت رنج بردهاند. غالباً فضای کمی برای گفتمان انتقادی باقی می گذارد و دسترسی به گزارش های دقیق و مبتنی بر واقعیت را برای عموم دشوار می کند.
نیو هشدار داد: محیط رسانهای چین فاقد اتاقهای خبری مستقل و حرفهای است.
این پویایی در انتشار اطلاعات نادرست پیرامون آتش سوزی لس آنجلس مشهود بود. مقالهها و پستهای رسانههای اجتماعی هیجانانگیز، که به دلیل فقدان دیدگاههای متفاوت، حقایق را در مورد آتشسوزی و پیامدهای آن تحریف کردند. پوشش رسانه ای یک طرفه به جای ارائه یک چشم انداز متعادل، ترس ها را تقویت کرد، روایت های نادرست را تقویت کرد و شکاف های سیاسی را عمیق تر کرد.
این نه تنها افکار عمومی را گمراه کرد، بلکه اعتماد به راهنمایی های رسمی را نیز تضعیف کرد و به طور بالقوه مانع از واکنش موثر آتش سوزی و آمادگی و تلاش برای پاسخگو کردن قدرتمندان شد.
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org/en