Skip to content
  • حمایت
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • کانال های خبری ارتباط امروز
  • گزارش ویژه
  • رپرتاژ
  • فیسبوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
ارتباط امروز

ارتباط امروز

تاسیس: سال 1394

  • رویدادها
    • اخبار
    • جوانان
    • زنان
    • ایران
    • مدیریت شهری
    • خارجی
    • گفت و گو
  • پیشنهاد سردبیر
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • برندینگ
  • رسانه ها
  • فناوری اطلاعات
  • یادداشت امروز
  • گالری
  • Podcast
  • Toggle search form
  • هشدار نسبت به کمبود دارو در کشور اجتماعی
  • برند شما رد صلاحیت شده است برندینگ
  • سوزن برند خود را درست نخ کنید برندینگ
  • میگل آنخل آستوریاس یادداشت امروز
  • انقلاب اسلامی و راههای حفظ و آن اجتماعی
  • قاچاق ظروف آرکوپال فرانسوی در پوشش کالای ایرانی اجتماعی
  • درآمد شبکه‌های اجتماعی از چیست؟ فناوری اطلاعات
  • قانون ممنوعیت تبلیغات خدمات سلامت در فضای مجازی اجتماعی

مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای لازم و ملزوم حرفه خبرنگاری

Posted on ۱۳۹۴-۰۵-۱۷۱۳۹۸-۱۲-۲۲ By assadi هیچ دیدگاهی برای مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای لازم و ملزوم حرفه خبرنگاری ثبت نشده

خبرنگاران به واسطه مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای باید بیشتر خود را متعهد به منافع عمومی و آتی بدانند تا بتوانند مخاطبان و اعتماد افکار عمومی را با خود داشته باشند.

دکتر امیرمسعود امیرمظاهری، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است: دسته بندی های مختلفی از وظایف خبرنگاران می توان برشمرد در زمان صلح، در زمان جنگ و بحران، در برابر مخاطبان داخلی، در موارد مواجه با مخاطبان خارجی، ناظر به منافع آتی و ناظر به مصالح آتی و از این قبیل؛ ولی فارغ از همه این انواع و دسته بندیها سرعت، دقت، صداقت امانتداری و احترام به همه دیدگاهها و سلایق و تلاش در ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی به عنوان مهمترین وظایف و رسالت خبرنگاران است و باید در تولید، انتشار و توزیع اطلاعات  به آن اهتمام داشته باشند.

وی در باره نقش خبرنگاران را در ارتقای آگاهی های جامعه می گوید: از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود. زیرا یکی از مشخصه هایی که اصولا رسانه های مکتوب را به تعبیرهابرماس از دیگر وسایل ارتباط جمعی متمایز می کند، رویکرد آگاه سازی و هوشیار سازی این دسته از رسانه هاست. خبرنگاران در این چرخه به عنوان دروازه بانان خبری دارای قدرت نرم هستند و می توانند نقش ارزنده ای در این فراگرد داشته باشند، مشروط بر اینکه با شناخت و ارزیابی درست از محیط اجتماعی- سیاسی داخلی و خارجی به تولید و انتشار اخبار بپردازند و فارغ از مسایل و منافع حزبی، جناحی و سازمانی، دغدغه اصلی شان به رویکرد مسئولیت اجتماعی باشد ومصالح شخصی، مادی و گروهی را با وظایف اصلی خود آمیخته نکنند تا بتوانند اعتماد مخاطبان و افکار عمومی را به عنوان مهمترین سرمایه داشته باشند و در چارچوب ویژگی ها،نیازها و انتظارات مخاطب به تولید و انتشار پیام بپردازند.

این جامعه شناس که تحقیقاتی در حوزه ارتباط جمعی دارد در باره تأثیرات فرایند خبرنگاری بر توسعه و به ویژه توسعه ارتباطات می گوید: یکی از ملاحظات اساسی در حوزه مسئولیت اجتماعی رسانه ها، به تولید و انتشار اخبار توسعه برمی گردد که به واسطه آن کارگزاران بزرگ رسانه های جهانی برای دستیابی به منافع و اغراض سیاسی- اقتصادی خود ممکن است به دنبال این باشند که با استفاده از قدرت نرم رسانه ای اقدام به تصویرسازی و یا سیاه نمایی برخی از کشورهای مستقل و رهبران سیاسی بپردازند. خبرنگاران در این فراگردبا تاکیدبر اخبار توسعه که به پیشرفت ها و اخبار مثبت جوامع مستقل می پردازد، می توانند تا حدی به ترمیم این تصاویر کمک کنند. به هر میزانکه این رویکرد اگرهمراه با توجه به آزادی های اجتماعی، حقوق شهروندی، اصلاح دیپلماسی عمومی، اخلاق حرفه ای و ارتقای عملکردی سازمان ها باشد، بسیار مؤثرتر خواهد بود.

از سوی دیگر توسعه ارتباطات نیز تکلیف خبرنگاران را دشوار و پیچیده کرده است زیرا در بازار تولید پیام علاوه بر خبرنگاران و رسانه های سنتی، فناوری های نوین نقش بیشتری ایفا می نمایند و دسترسی به اخبار لحظه ای و امکان تولید پیام توسط مخاطبان و از این قبیل، به نوعی جایگاه مستحکم فرستندگان پیام را متزلزل کرده است و از همین روی خبرنگاران و اصحاب رسانه ها باید خلاقیت، سرعت و سطح بالاتری از انتشار پیام را داشته باشند تا در این چرخه رقابت با رسانه های رقیب ماندگار باقی بمانند.

انتهای پیام /

گزارش ویژه Tags:امیرمسعود امیرمظاهری, روز خبرنگار

راهبری نوشته

Previous Post: زنده باد خبرنگار
Next Post: شبکه های اجتماعی؛ اتصال یا ارتباط

مطالب مرتبط

  • جلسه نمایندگان مجلس در سانتیاگو برنابو برای معیشت مردم! گزارش ویژه
  • سالروز تولد گوگل خبرنگار فناوری اطلاعات
  • تقابل روسیه و اکراین خارجی
  • چگونه اخبار را برای انتشار روی وب آماده کنیم؟ گزارش ویژه
  • چه سرنوشتی در انتظار مقالات “استیون هاوکینگ” است؟ گزارش ویژه
  • گسترش پدیده کارمند خبری در رسانه های ایرانی گزارش ویژه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

عکس روز

بیشترین بازدید

  • خط قرمز! 1.9k views
  • موج چهارم؛ مروري بر موجهاي سه گانه تافلر 1.1k views
  • کامپيوترها در صنعت هواپيمايی 874 views
  • قلی خان دزد بود، خان نبود… 652 views
  • رقابت استارباکس و دانکین دوناتس 596 views

جریان آزاد اطلاعات

https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3

ذره بین

شناسنامه

غذای امروز

با آشپز امروز در انتخاب دستور غذایی مورد علاقه خود همراه باشید.

آخرین اخبار

  • دالتون ها دستگیر شدند
  • آموزش مجازی، گامی دیگر در مسیر توسعه علمی
  • توهم توطئه درباره ريزگردها
  • «روزهای روی میز» روی میز نقد خاوران!
  • فرهنگ جامع بزرگان موسیقی ایران
  • فرهنگ جامع موسیقی ایرانی
  • شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان هیچ محدودیتی ندارد
  • قاچاق ظروف آرکوپال فرانسوی در پوشش کالای ایرانی
  • روایت گاردین از جهان
  • رکورد تعداد بی‌جاشدگان جهان شکست
  • محمود پاک نیت: از اشتباهات مدیران قبلی تلویزیون درس بگیرید
  • ایسنا: تعطیلی بخش کرونای بیمارستان‌ها؛ بیماری هنوز تمام نشده است
  • معرفی هتل ۵ ستاره تازه تاسیس در مشهد
  • بیماریهای مزمن عامل بیش از ۷۶ درصد از مرگ و میر و معلولیت در ایران
  • سرگئی لاوروف هشدار داد که خطرات جنگ هسته‌ای بسیار زیاد است
  • سختیهای زندگی خرس قهوه ای و پلنگ در مجاورت انسان
  • ایسنا: شیوع بیماری تنفسی و گوارشی در بین کودکان اهری
  • آغاز طرح «راه خدمت» در منطقه ۱۵ شهرداری تهران با اجرای ۶ پروژه عمرانی
  • آیا بمب‌گذاری علیه مدارس شیعیان کار طالبان است؟
  • هشدار وزیر بهداشت آلمان درباره جهش‌های کشنده ویروس کرونا

فراارتباط

  • آیا والدین از میزان آسیب پذیری فرزندان خود آگاهند؟ اجتماعی
  • بیست و یکمین دوره جشن حافظ برگزار شد اخبار
  • درباره فرهنگ عمومی فرهنگی
  • پرورش کروکودیل توجیه اقتصادی دارد اجتماعی
  • سوزن برند خود را درست نخ کنید برندینگ
  • آزمایش موفق چترهای “استارلاینر” پیش از دومین پرواز به آی.اس.اس فناوری اطلاعات
  • کپی پیست و موج مکزیکی برندهای کشور برندینگ
  • شناسایی طولانی‌ترین زلزله تاریخ فناوری اطلاعات

پیوندها

پیام کنفرانس، روزنامه نگاری الکترونیک،

Copyright © ۱۴۰۰ انتشار مطالب با ذکر منبع " ارتباط امروز " آزاد است.

Powered by PressBook News WordPress theme