مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای لازم و ملزوم حرفه خبرنگاری

خبرنگاران به واسطه مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای باید بیشتر خود را متعهد به منافع عمومی و آتی بدانند تا بتوانند مخاطبان و اعتماد افکار عمومی را با خود داشته باشند.

دکتر امیرمسعود امیرمظاهری، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است: دسته بندی های مختلفی از وظایف خبرنگاران می توان برشمرد در زمان صلح، در زمان جنگ و بحران، در برابر مخاطبان داخلی، در موارد مواجه با مخاطبان خارجی، ناظر به منافع آتی و ناظر به مصالح آتی و از این قبیل؛ ولی فارغ از همه این انواع و دسته بندیها سرعت، دقت، صداقت امانتداری و احترام به همه دیدگاهها و سلایق و تلاش در ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی به عنوان مهمترین وظایف و رسالت خبرنگاران است و باید در تولید، انتشار و توزیع اطلاعات  به آن اهتمام داشته باشند.

وی در باره نقش خبرنگاران را در ارتقای آگاهی های جامعه می گوید: از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود. زیرا یکی از مشخصه هایی که اصولا رسانه های مکتوب را به تعبیرهابرماس از دیگر وسایل ارتباط جمعی متمایز می کند، رویکرد آگاه سازی و هوشیار سازی این دسته از رسانه هاست. خبرنگاران در این چرخه به عنوان دروازه بانان خبری دارای قدرت نرم هستند و می توانند نقش ارزنده ای در این فراگرد داشته باشند، مشروط بر اینکه با شناخت و ارزیابی درست از محیط اجتماعی- سیاسی داخلی و خارجی به تولید و انتشار اخبار بپردازند و فارغ از مسایل و منافع حزبی، جناحی و سازمانی، دغدغه اصلی شان به رویکرد مسئولیت اجتماعی باشد ومصالح شخصی، مادی و گروهی را با وظایف اصلی خود آمیخته نکنند تا بتوانند اعتماد مخاطبان و افکار عمومی را به عنوان مهمترین سرمایه داشته باشند و در چارچوب ویژگی ها،نیازها و انتظارات مخاطب به تولید و انتشار پیام بپردازند.

این جامعه شناس که تحقیقاتی در حوزه ارتباط جمعی دارد در باره تأثیرات فرایند خبرنگاری بر توسعه و به ویژه توسعه ارتباطات می گوید: یکی از ملاحظات اساسی در حوزه مسئولیت اجتماعی رسانه ها، به تولید و انتشار اخبار توسعه برمی گردد که به واسطه آن کارگزاران بزرگ رسانه های جهانی برای دستیابی به منافع و اغراض سیاسی- اقتصادی خود ممکن است به دنبال این باشند که با استفاده از قدرت نرم رسانه ای اقدام به تصویرسازی و یا سیاه نمایی برخی از کشورهای مستقل و رهبران سیاسی بپردازند. خبرنگاران در این فراگردبا تاکیدبر اخبار توسعه که به پیشرفت ها و اخبار مثبت جوامع مستقل می پردازد، می توانند تا حدی به ترمیم این تصاویر کمک کنند. به هر میزانکه این رویکرد اگرهمراه با توجه به آزادی های اجتماعی، حقوق شهروندی، اصلاح دیپلماسی عمومی، اخلاق حرفه ای و ارتقای عملکردی سازمان ها باشد، بسیار مؤثرتر خواهد بود.

از سوی دیگر توسعه ارتباطات نیز تکلیف خبرنگاران را دشوار و پیچیده کرده است زیرا در بازار تولید پیام علاوه بر خبرنگاران و رسانه های سنتی، فناوری های نوین نقش بیشتری ایفا می نمایند و دسترسی به اخبار لحظه ای و امکان تولید پیام توسط مخاطبان و از این قبیل، به نوعی جایگاه مستحکم فرستندگان پیام را متزلزل کرده است و از همین روی خبرنگاران و اصحاب رسانه ها باید خلاقیت، سرعت و سطح بالاتری از انتشار پیام را داشته باشند تا در این چرخه رقابت با رسانه های رقیب ماندگار باقی بمانند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *