عوامل موثر بر بهبود رتبه بندی یک سایت موفق
آندره گالستیان: در بحثهای مربوط به بهبود و ارتقا کارایی، اثربخشی و رقابتپذیری و همچنین بهبود ضریب انتفاع و افزایش بهرهوری وبسایتها، بحث بهینهسازی موتورهای جست و جو و یا SEO همان (Search Engine Optimization) از جایگاه ویژهای برخوردار است.
به صورت کلی میتوان بیان نمود که وبسایتهایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در جست و جوهای مرتبط هستند، تعداد بازدید به مراتب بیشتری را از طریق موتورهای جست و جو به دست میآورند. طبیعی است که با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، اهداف راهاندازی وبسایت، سریعتر، بهتر و موثرتر، محقق خواهد شد.
بحث SEO (سئو) ناظر به انواع جست و جو از جمله متنی، تصویری، ویدیویی، خبری و مکانی است. این بحث از اواسط دهه 1990 میلادی، زمانی که موتورهای جست و جوی ابتدایی، شروع به فهرست کردن وب اولیه نمودند و مدیران وبسایتها، به فکر بهینه نمودن وبسایتها برای موتورهای جستجو افتادند و در این زمینه، اقداماتی را انجام دادند، شروع شد. با توجه به اصول SEO مجموعه اقدامات و عواملی را که باعث ارتقا و بهبود رتبهبندی یک وبسایت میشوند، عبارتند از:
1ـ در نشانی وب (URL) که در ویکیپدیا از آن با عنوان “مکان یکنواخت منبع” نیز یاد شده است (Uniform Resource Locator)، دقت نمایید تا نشانی، سادهتر و به دور از پیچیدگی و علاوه بر آن، هماهنگ با زمینه فعالیت باشد. پس بهتر است از نشانیهای دارای علائم زیاد یا پیچیده، پرهیز کنید.
2ـ در همان ابتدای امر، یک تحلیلگر مناسب برای وبسایت خود به کار بگیرید تا بتوانید آمار و ارقام دقیق و موثقی از وبسایت، به صورت 24 ساعت در روز و با احتساب تمام ایام هفته، به دست آورید. این امر باعث خواهد شد تا بتوانید پیشرفت کار را به صورت موثری، تحت نظارت داشته باشید. در این زمینه Google Analytics مثال خوبی است. این ابزار که در نوامبر 2005 راهاندازی شد و درحال حاضر، پرکاربردترین ابزار آنالیز وبسایت در سطح جهان است، به شما اجازه مانیتور و رصد دقیق وبسایت خود را به صورت رایگان میدهد و میتواند نقاط قوت و ضعف آن را برای شما، آشکار سازد. Google Analytics میتواند اطلاعات بسیار مفیدی به تفکیک مناطق جغرافیایی (شهر و کشور)، سن و جنس، زبان، نوع مرورگر وب، نوع سیستم عامل، نوع دستگاه، ISP و همچنین مواردی از قبیل میانگین صفحات مرور شده، میانگین زمان سپری شده و بسیاری موارد مهم دیگر را به شما ارائه نماید. در این ابزار، حتی میتوانید نمودارها و جداول سفارشی (Customized) بسازید و به صورت سفارشی، اطلاعات درخواستی را مشاهده نمایید. با استفاده از ابزارهایی همانند کنسول جست و جوی گوگل (Google Search Console) که تا قبل از 20 ماه می 2015 با نام Google Webmaster Tools شناخته میشد نیز میتوانید وضعیت فهرستبرداری وبسایت توسط موتورهای جست و جو را مشاهده نمائید و با استفاده از امکانات و اطلاعات ارائه شده توسط این ابزارها، بهینهسازی وبسایت را با سرعت و سهولت بیشتری به انجام رسانید. استفاده از کنسول جست و جوی گوگل نیز رایگان است.
3ـ برای وبسایت خود، نقشه سایت (Site Map) در نظر بگیرید و در وبسایت، بگنجانید. بسیاری از کلمات کلیدی قابل فهرستبرداری توسط موتورهای جست و جو، در صفحه مربوط به نقشه سایت، قرار میگیرند.
4ـ برای صفحات وبسایت خود، عناوین مرتبط و مفهوم، در نظر بگیرید. انتخاب عناوین مناسب برای صفحات، اهمیت به سزایی در ارتقای رتبه وبسایت دارد.
5ـ برای صفحات وبسایت خود فراداده (Metadata) مناسب قرار دهید. در بسیاری از وبسایتها، مشاهده میشود که به بحث فراداده مناسب برای صفحات، کمتر پرداخته میشود و این در حالی است که اساس کاربرد فراداده، کاوش، کشف، بازیابی، دسترسی، ارزیابی و انتخاب منابع الکترونیکی است. فراداده موثر، به صورت مستقیم، باعث بهبود رتبهبندی وبسایت شما نخواهد شد، اما به صورت غیرمستقیم، باعث افزایش کلیک بر روی لینک وبسایت شما در نتایج جست و جوی موتورهای جست و جو و به طور طبیعی، باعث ارتقای رتبهبندی وبسایت مربوطه خواهد شد.
6ـ لازم است تا قسمتهای گوناگون وبسایت، زیبا و جذاب باشند. برای این منظور، وقت بگذارید و هزینههای لازم را انجام دهید. هر چقدر وبسایت، زیباتر و جذابتر باشد، میتواند مخاطب بیشتری جذب کند و همچنین احتمال مراجعههای بعدی یک بازدیدکننده را افزایش دهد. دقت نمایید که یک وبسایت زیبا و جذاب، لزوما به معنای وبسایتی سنگین با سرعت بارگذاری پایین نیست. هیچگاه سرعت بارگذاری را فدای زیبایی و جذابیت وبسایت ننمایید، بلکه همواره بین این دو، تعادلی منطقی برقرار نمایید. در این زمینه، موارد درج شده در ردیف 10 را به صورت جدی، رعایت فرمایید. در صورتی که Bounce Rate در وبسایت شما بالاست، یکی از علل آن میتواند جذاب نبودن وبسایت از دید مخاطبان باشد. بالا بودن این شاخص مهم، حاکی از آن است که بازدیدکنندگان زیادی پس از ورود به وبسایت و مشاهده یک صفحه از آن، مورد جذاب یا هر گونه دلیل دیگری برای بازدید از سایر صفحات نیافتهاند. هر چقدر این نسبت بالاتر باشد، به این معنی است که بازدیدکنندگان بیشتری پس از ورود به وبسایت، بی درنگ از آن خارج شدهاند.
7ـ محتوای وبسایت را به صورت مفهوم، واضح، به دور از پیچیدگیهای غیر ضروری و تا حد امکان، منحصر به فرد در نظر بگیرید. محتوای پربار و منحصر به فرد، در ارتقای رتبه وبسایت و سهولت یافتشدن آن توسط موتورهای جست و جو، نقش موثری دارد.
8ـ در وبسایت، از امکانات چند رسانهای از جمله امکانات صوتی و تصویری استفاده نمایید، اما در استفاده از این امکانات، زیاده روی نکنید. در صورتی که زمینه فعالیت وبسایت به گونهای است که امکان داشتن آلبوم تصاویر یا بخش کلیپهای ویدیویی، امکانپذیر است، این قسمتها را در وبسایت، ایجاد کنید.
9ـ از کلمات کلیدی (Keyword) مفید، موثر و مرتبط در وبسایت خود استفاده کنید. برای این منظور، انجام تحقیقات لازم برای دانستن کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان برای یافتن موارد مدنظر خود در حیطه فعالیت وبسایت، اهمیت ویژهای دارد. سعی کنید از کلمات کلیدی نامرتبط یا منسوخ، قدیمی یا اشتباه، مطرود یا نامفهوم، تا حد امکان، کمتر استفاده شود. کلمات کلیدی را در حد معقول به کار برید و از استعمال نابه جا یا نامربوط کلمات کلیدی و یا تکرار بیش از حد آنها به منظور ارتقای بیشتر جایگاه وبسایت، جدا پرهیز کنید.
10ـ وبسایت خود را تا حد امکان، سبک طراحی کنید تا بارگذاری آن با سرعت و سهولت بیشتری انجام پذیرد. سرعت دسترسی به اینترنت در سطح جهان طی سالهای اخیر به صورت محسوسی افزایش پیدا کرده است، با این وجود، کماکان مهم است که از پیچیدگیهای فنی غیرضروری در طراحی وبسایت پرهیز شود و از قرار گرفتن موارد پرحجمی که وجودشان ضرورتی ندارد خودداری گردد، به گونهای که بارگذاری وبسایت، تا حد ممکن، سریع باشد.
11ـ در وبسایت خود بخش اخبار قرار دهید تا آخرین اطلاعات را از طریق آن، به مخاطبان ارائه نمایید. بخش اخبار را همواره بهروز نگه دارید. دقت کنید که در بخش اخبار، مطالب باید موجز و مفید و مختصر باشند و ترجیحا برای هر مطلب، یک تصویر نیز در نظر بگیرید.
12ـ اگر امکانات Blog در وبسایت خود فراهم کنید تا همواره بحثهای مرتبط با حیطه فعالیت شما، در جریان باشد و اطلاعات بهروز و مفید در آن درج شود، برای بهبود رتبه سایت، بسیار موثر خواهد بود. برای این منظور، ترجیحا از نشانی به صورت yourdomain.com/blog و اگر میسر نبود، از نشانی به صورت blog.yourdomain.com استفاده نمایید. در صورتی که در بلاگهای مرتبط، فعالیت مستمر داشته باشید و Comment بگذارید، طبیعتا باعث افزایش بازدید از وبسایت شما خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، سعی کنید با سایر بلاگها، تبادل لینک داشته باشید، که آن هم به افزایش بازدید از وبسایت و ارتقا جایگاه آن، کمک موثری مینماید.
13ـ امکان خرید آنلاین کالاها یا خدماتی که ارائه مینمایید را فراهم کنید. برای این منظور، یک فروشگاه اینترنتی در وبسایت خود در نظر بگیرید. دقت نمایید که فرآیند خرید باید آسان و به دور از پیچیدگیهای غیر ضروری باشد. امکان ایجاد سبد کالاها و یا خدمات را نیز فراهم نمایید. ارائه تخفیفهای دورهای، فصلی، مناسبتی یا تخفیفهای ویژه، راهکار مناسبی است. ارائه تخفیفهای پلکانی بر اساس حجم مالی خرید، از دیگر راهکارها است. طبیعی است افرادی که به لحاظ مالی، حجم خرید بیشتری دارند، میتوانند از تخفیفهای بیشتری نیز استفاده نمایند.
14ـ خبرنامه (Newsletter) ابزار بسیار سودمند و کارآمدی است. با توجه به ماهیت و نوع فعالیت خود، به صورت روزانه، هفتگی، دو هفته یکبار یا ماهانه، اقدام به ارسال خبرنامه نمایید و امکان ایجاد اشتراک برای خبرنامه یا لغو آن را در وبسایت قرار دهید. دقت نمایید که در خبرنامههای ارسال شده، لینکهایی به صفحات مختلف وبسایت، گنجانده شود و تصاویر درج شده در خبرنامه نیز از وبسایت بارگذاری شود.
15ـ برای وبسایت خود، نسخه موبایل نیز در نظر بگیرید. واقعیت آن است که در حال حاضر و به صورت روزافزون، افراد بیشتری به جست و جو در اینترنت از طریق تلفن همراه خود میپردازند و وبسایتهایی موفق هستند که نسخه مناسب موبایل نیز داشته باشند. سرمایهگذاری برای ایجاد نسخه موبایل کارآمد، از رموز موفقیت وبسایتها در جهان کنونی است.
16ـ ساختار وبسایت باید منطقی و منسجم باشد. از ایجاد قسمتهای موازی در وبسایت پرهیز نمایید و چیدمان اجزا وبسایت را به گونهای در نظر بگیرید که باعث سردرگمی مخاطبان نشود.
17ـ استفاده از پروتکل HTTPS علاوه بر ایجاد بستری امن برای تبادل اطلاعات با کاربران، اطمینان خاطری برای آنان به منظور استفاده بیشتر از خدمات ارائه شده، بهویژه خدمات خرید آنلاین، ایجاد مینماید و طبیعتا در ارتقا رتبه وبسایت، موثر خواهد بود.
18ـ به تبادل بنر (Banner) با سایر وبسایتها بپردازید. به ویژه سعی کنید با وبسایتهایی که دارای رتبه قابل قبولی هستند، تبادل بنر داشته باشید. چیدمان بنرها در وبسایت، به گونهای باشد که با وجود زیبا و خوانا بودن، فضای بیش از حدی را اشغال نکنند و باعث نارضایتی مخاطبان نشوند.
19ـ لازم است تا کل محتویات وبسایت، پاک و فاقد ویروس یا هر گونه بدافزار باشد. لینکها و بنرها باید به سایتهای معتبر ختم شوند و پایش مستمر وبسایت، از این لحاظ، بسیار حائز اهمیت است.
20ـ در صورت نیاز، به ارائه آگهی در موتورهای جست و جوی شناخته شده و مطرح، مانند Google اقدام کنید. ارائه آگهی باعث افزایش تعداد بازدید میشود که نتیجه آن، ارتقای جایگاه وبسایت خواهد بود.
21ـ در صورتی که در مناطق مختلف جغرافیایی یا در کشورهای گوناگون فعالیت مینمایید که در آنها تنوع زبان وجود دارد، بهتر است وبسایت، کلیه زبانهای مورد استفاده مخاطبان را پوشش دهد. در چنین شرایطی، یک وبسایت که به چند زبان طراحی شده باشد، بازدیدکننده بیشتری جذب خواهد نمود و میزان رضایتمندی بالاتری را از جانب مخاطبان کسب خواهد کرد.
22ـ امکان جست و جو در درون وبسایت را فراهم نمایید تا مخاطبان، با سرعت و سهولت بیشتری بتوانند مطالب مورد نظر خود را یافته و مورد استفاده قرار دهند.
23ـ در صورت ارائه کالا یا خدمات، امکان مقایسه کالاهای گوناگون یا خدمات مختلف را در وبسایت ایجاد کنید. انجام چنین کاری، باعث تمایز وبسایت خواهد شد و ابزار موثری در بهبود جایگاه آن است.
24ـ در صورت امکان، باشگاه مخاطبان یا مشتریان راهاندازی کنید. افرادی که عضو باشگاه هستند میتوانند از امکاناتی مانند تخفیفهای بیشتر استفاده نمایند. تخفیفهای مربوطه باید هوشمندانه باشند، مثلا بر اساس حجم مالی خرید در بازههای زمانی مشخص، تعریف شوند یا از نوع تخفیفهایی باشند که برای تولد یا سالگرد ازدواج در نظر گرفته میشوند.
تعریف نوع خدماتی که به اعضای باشگاه، به صورت ویژه عرضه میگردد، ارتباط مستقیمی با نوع فعالیت وبسایت و ماهیت خدمات یا کالاهای عرضه شده توسط آن دارد.
25ـ از شبکههای اجتماعی استفاده نمایید و در آنها، برای خود، صفحات مناسبی تدارک ببینید. حضور در شبکههای اجتماعی، علاوه بر ایجاد امکانات گوناگون برای شناساندن وبسایت و طبیعتا افزایش بازدید، باعث خواهد شد تا بنرهای مربوطه را نیز بتوانید در وبسایت خود قرار دهید که این نیز، برای ارتقا رتبه وبسایت، موثر خواهد بود. دقت نمایید که صفحات ایجاد شده در شبکههای اجتماعی را پویا نگه دارید و همواره، اطلاعات و اخبار جدید در آنها قرار دهید.
در پایان، ذکر این نکته نیز ضروری است که در موارد فوق، فرض بر آن بوده که هدف از ایجاد وبسایت، امور تولیدی یا بازرگانی و ارائه کالاها یا خدمات به منظور کسب درآمد است. به عبارت دیگر، بحث کسب و کار و انتفاع در آنها مطرح است. طبیعی است که اگر هدف از ایجاد وبسایت، هدفی دیگر یا اموری غیر انتفاعی باشد، برخی از موارد ذکر شده، مانند بحث تخفیفها، مدنظر نخواهند بود.
منبع: computernews
انتهای پیام/
عالی عالی عالی
زنده باد استاد گالستیان ارجمند
زنده باد