سرویس خبر: اقناع با فرمالیسم و ظاهر گرایی و سطحی بودن برخورد هیچ تناسبی ندارد؛ به این منظور یکی از اصول اقناع را میتوان یک امر فرهنگی در راستای درونی سازی دانست.
دکتر باقر ساروخانی جامعه شناس و استاد دانشگاه در دومین همایش مدیریت رسانه در محل سالن اجتماعات دانشگاه صدا و سیما همچنین گفت: منظور آن است که در فرایند اقناع باید زیرپوست دیگری رفت؛ یعنی به مغز و سپس در نهایت به قلب آدمیان راه یافت. از این رو، اقناع با هر امر دیگری در ارتباطات انسانی متفاوت است.
در ادامه این نشست دکتر «هوا ایااُمینگ» در تأیید سخنان دکتر ساروخانی گفت: اقناع یکی از نیازهای تمام جوامع است که مردم آن جامعه باید بدانند که چگونه از پس آن میتوان برآمد. در سایر کشورها خبرنگاران قدرت تغییر ذهن مردم را ندارند و هم اکنون مردم میتوانند نقش مهم تری را در اقناع ایفا کنند و خبرنگاران صرفاً باید به چگونه بیان کردن این اقناع اشاره کنند.
این استاد دانشگاه سنگاپور همچنین گفت: مردم امروزه به جای کامپیوتر، از تلفن دستی برای دریافت خبر استفاده میکنند که این موجب مسائل نوینی در امر خبر شده است و از جمله آمد رسانههای سنتی از ۷۵% به ۲۰% تقلیل پیدا کرده است. هم اکنون هزینههای تبلیغاتی در رسانههای مجازی بر خلاف رسانههای مکتوب ۴۰% افزایش پیدا کرده و انتظار می رود براساس پیش بینی استیو جابز تا ۱۰ سال دیگر هیچ نشریهی مکتوبی را وجود نداشته باشد.
رییس اسبق مرکز ارتباطات چین در ادامه اذعان داشت که رسانههای جدید باعث مشارکت هرچه بیشتر مردم در عرصه خبر شده است؛ البته این مهم باعث ایجاد خبرنگارانی شده که خبر میسازند؛ این در حالی است که خبرنگاران باید تحلیل گران اطلاعات باشند. خبرنگاران باید بتوانند خبر را به جهت درک بهتر مخاطب، تصویر سازی کنند. به این منظور نیاز است تا رسانهها در آینده، رسانههایی هوشمند باشند و خبر را مبتنی با نیازها و علایق مخاطب، به وی و مبتنی بر وب ۳ ارائه کنند.
انتهای پیام/سینا تفنگچی