ورزش زورخانه ای نماد اخلاق ورزشی، مطالعه ورزش به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی امری لازم و ضروری به نظر می ­رسد.

به گزارش گویای خبر، ورزش عاملی برای تحرک جامعه و شادی و نشاط اجتماعی است. زیرا کم تحرکی و عدم ورزش، موجب افسردگی افراد جامعه می­ شود.

ورزش می­ تواند نقش مهم و بسزایی در هویت ملی و انسجام ملی ایفا نماید و از طریق آن می ­توان بر اختلافات فایق آمد. تقریباً در هر جامعه­ ای ورزش یک نهاد اجتماعی بسیار برجسته به شمار می ­رود. باید به این نکته مهم توجه داشت که ورزش کردن فقط برای سلامتی بدن نیست، بلکه به منظور سلامتی روح و روان افراد نیز می­ باشد، در نتیجه یک ورزشکار می ­بایست در کنار تقویت بنیه بدنی به فکر سلامتی روحی و روانی خود باشد و این کار زمانی محقق می ­شود که اخلاق در ورزش گسترش و تعمیق یابد.

متأسفانه با افزایش روند ورزش حرفه ­ای در کشور، برخی ورزشکاران فقط به فکر کسب مقام قهرمانی در رشته خود بوده و کمتر به اخلاق حرفه­ ای توجه می­ کنند. این موارد مختص به یک کشور خاص نمی ­شود، بلکه ورزشکاران سایر کشورها نیز با این موضوع درگیر هستند.

در کشور ما روح دینی در ورزش زورخانه ­ای تجلی یافته و به عنوان نماد اخلاق ورزشی محسوب می­ شود و ورزشکاران این رشته با توسل به امیر مؤمنان حضرت علی(ع)، اخلاق را به قهرمانی ترجیح می­ دهند و این ورزش مصداق بارز روح فتوت و دستگیری از افتادگان در آیین ورزشی ایرانیان است. در این ورزش تنها به تقویت جسم توجه نشده، بلکه تقویت روح و تربیت اخلاقی به خصوص در میان جوانان مورد توجه قرار گرفته است. در این ورزش، ورزشکاران یاد می ­گیرند که همراه تقویت بدن، ایمان خود را هم تقویت نمایند و هر چه بر قدرت بدنی آنان افزوده می ­شود، تواضع آنان نیز فزونی می ­یابد.

ورزش زورخانه ­ای که به آن ورزش باستانی نیز اطلاق می ­گردد، ورزشی است که کاملاً بعد مذهبی دارد. ورزشکاران بنابر آنچه که اسلام آموزش داده است، متوجه می شوند که ورزش هدف نیست، بلکه وسیله ­ای برای بیشتر و بهتر خدمت نمودن به خدا و خلق اوست و می­ فهمد که قوی­ترین مردم کسی است که بر هواهای نفسانی خود غلبه کرده و به هنگام خشم آن را فرو برده و به هنگام پیروزی، شکرانه آن را به­ جا آورد.

در حقیقت ورزشکاران رشته­ های دیگر ورزشی ما نیز می ­بایست با الگو قرار دادن ورزشکاران زورخانه ­ای، ابتدا اخلاق و منش خود را پرورش و آماده کرده و سپس به فکر قهرمانی در مسابقات باشند.

بنابراین یکی از روش ­های مؤثر ترویج اخلاق در ورزش، نهادینه کردن فرهنگ پهلوانی در میان ورزشکاران از طریق توسعه ورزش زورخانه ­ای در میان قشر نوجوانان و جوانان است؛ و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که مسؤولین فرهنگی به این امر توجه ویژه و کافی داشته باشند.

در نتیجه داشتن اخلاق ورزشی در تمامی ورزشکاران امری ضروری است و این موضوع در ورزشکارانی که قصد شرکت در مسابقات ورزشی خارج از کشور را دارند، بیشتر نمود پیدا می­ کند، چراکه هنگامی که ورزشکاری پا به عرصه مسابقات بین ­المللی می­ گذارد، در مقابل دیدگان میلیون ­ها بیننده و تماشاگر به عنوان نماینده یک ملت و سفیر فرهنگ و تمدن کشورش، محسوب می­ شود. بنابراین اولین وظیفه او داشتن اخلاق حرفه ­ای و رفتار مناسب با شئونات اسلامی بوده و سپس کسب عنوان قهرمانی در مسابقات ورزشی است.

انتهای پیام/ نویسنده : حمیدرضا سلیمانی میگونی