جاناتان هارلی “Jonathan Harley”، رئیس بخش مشارکتهای راهبردی جهانی Canva در نشست Online News Association در ماه سپتامبر گفته است: «ما همه در فضایی در حال رقابت و ارتباط هستیم که در آن، همه چیز یک عنصر بصری دارد.» او افزود: «نکته کلیدی برای خبرنگاران این است که بدانند تنها با برندهای خبری دیگر رقابت نمیکنند، بلکه با همه برندها رقابت میکنند زیرا هر برند، محتوای تجاری تولید میکند.»
قبلاً تولید محتوای بصری نیازمند اشتراک در چندین پلتفرم بود که تنها طراحان گرافیک حرفهای از عهده آن بر میآمدند. اما اپلیکیشنهای طراحی گرافیک مانند Canva، تولید محتوا را برای همه قابل دسترس میسازند.
Canva در اتاق خبر
الیزابت شل مدیر بخش خلاقیت برای مخاطبان در USA Today میگوید: «از وقتی به استفاده از Canva رو آوردهایم، توانستهایم زودتر محتوایمان را به بازار برسانیم که مورد توجه مخاطبان واقع شده است. مخاطبان به این که توانستهایم اخبار را به شکل تعاملی و بصری ارائه کنیم؛ به گونهای که رسانههای اجتماعی برای نشر آن اولویت داشته باشند، واکنش نشان دادهاند.»
شرکت The Daily Aus که سریعترین رشد را در میان شرکتهای رسانهای برای جوانان استرالیا دارد نیز از استفاده از این ابزار طراحی گرافیک سود برده است. این رسانه با هدف «رسیدن به مخاطبان جوان اخبار در جایی که هستند (رسانههای اجتماعی)» با اخبار کوتاه، موفق شده در رسانههای اجتماعی، ماهانه ۱،۴ میلیون مخاطب را جلب کند.
اتاقهای خبر میتوانند ابزاری ویژه برند یا شاخص خود بسازند تا بتوانند لوگوها (آرمها)، رنگها، فونتها و الگوهایی را که در هنگام تولید محتوا به کار میبرند، پیگیری کنند. این کار میتواند به اطمینان یافتن از پیوستگی در تمام پستها کمک کند. اداره شاخصها (کنترل برند) همچنین میتوانند فونتها و رنگهای موجود را محدود کند تا از تناقض و ناهماهنگی در میان پستها، بیشتر جلوگیری شود.
فونت
علاوه بر گزینههای متعددی که ادر اپلیکیشن تعبیه شدهاند، Canva به شما امکان بارگذاری نامحدود فونتهای بیشتر را میدهد.
اندازه فونت را به خاطر داشته باشید: “کاسلاوسکی” یکی از بنیانگذاران The Daily Aus در این مورد میگوید که هنگام طراحی پستهای نوشتاری، اندازه خط کوچکتر از ۳۲ نباشد. او میگوید: «خبرنگاران ما مستقیماً در صفحات Canva مینویسند و میدانند که اندازه خط نباید کمتر از ۳۲ باشد، چون در این صورت برای خواندن بسیار کوچک خواهد بود.»
عکس
در نشریه The Daily Aus برای افزودن به عمق عکسهایی که پسزمینه شان را برداشتهاند، در پسزمینه «تابش» اضافه میکنند. آنها همچنین در یک اسلاید یا صفحه خالی، رنگ اضافه میکنند، سپس عکس را بر روی صفحه میآورند و اطراف آن را اندکی محو میکنند تا عکس برازنده شود.
Canva Docs: یک تولید کننده محتوای متنی که بر دیداری بودن تمرکز دارد و به کاربران اجازه میدهد با وارد کردن فایلهای Word و اضافه کردن گرافیک، ویدیو و نمودار، آن را تعاملیتر کنند. در ماه دسامبر Canva یک دستیار نوشتار متن معرفی کرد که با هوش مصنوعی پشتیبانی میشود و Magic Write برای Canva Docs نام دارد که بنا به درخواست کاربران، متن تولید میکند.
Canva Whiteboards: بومی که به تیمها برای همفکری فضایی نامحدود میدهد، برای مثال با تولید نمودارهای گردشی.
Canva Presentations: به کاربران امکان طراحی و همکاری روی صفحات را میدهد. کاربران میتوانند این صفحات نمایش را به طور زنده نمایش بدهند و یا آنها را از قبل ضبط کنند.
وبسایت Canva: به کاربرانی که هیچ تجربه برنامه نویسی ندارند، امکان میدهد که وبسایتی تکصفحهای با نام دامنه منحصر به فرد بسازند.
حذف کننده پسزمینه ویدیو: به کاربران امکان آن را میدهد که پسزمینه هر ویدیویی را حذف کنند.
Canva رایگان، هیچ هزینهیی ندارد و به هر کسی که به یادگیری طراحی گرافیک علاقمند است، توصیه میشود. ولی نسخه های پولی آن با قابلیتهای مختلف نیز وجود دارد.
انتهای پیام/ منبع: انجمن بین المللی روزنامه نگاران