مهم است بدانید که برای این کار به مهارت‌های خاص و یا استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده نیازی نیست و شما با به کارگیری روش‌های درست و داشتن اندکی صبر، می‌توانید پاسختان را بیابید؛ اما بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر، این کارها با کامپیوتر انجام شوند تا با تلفن همراه هوشمند.

نکته‌هایی که می‌توانند سرنخ باشند:

  • لوحه‌ها (تابلوها)ی خیابان‌ها
  • لوحه‌ها (تابلوها)ی راهنمایی و رانندگی
  • لوحه‌ (سردر) فروشگاه‌ها و مراکز کسب
  • ساختمان‌های خاص و شناخته شده
  • معماری خاص
  • طبیعت (کوه‌ها، درختان، دریاچه‌ها…)

پس از پیداکردن شاخصهای مطلوب خود، اکنون به گوگل بروید و نام مورد نظر و یافته خود را جست و جو کنید، سپس به قسمت عکس بروید تا تصویرهای مراکز یافته شده در قسمت‌های مختلف جهان نمایش داده شوند. هرچند تصویری که ما داریم ممکن است با نتایج جست و جو متفاوت باشد، اما چند عکس بیشتر از همه شبیه به تصویر ما هستند. سپس روی آن کلیک می‌کنیم تا وبسایتی که عکس در آن قرار گرفته باز شود. متوجه می‌شویم که مثلا عکس مربوط به فروشگاه مورد نظر ما در چهارراه Times شهر نیویورک است. تا اینجا کمی پیشرفت کرده‌ایم اما کاملاً مطمئن نیستیم. ولی با بررسی دقیقتر می توانیم محل دقیق عکس مورد نظر را بیابیم.

استفاده از قابلیت‌های Google Maps برای یافتن مکان تصویرها:

عکسی را در نظر بگیرید: به عنوان نمونه، لوحه‌ای (تابلویی) در خیابان موجود است که بر اساس آن می‌توانید موقعیت عکس را دریابید. اگر معنای عبارت را نمی‌دانید می‌توانید در Google Translate آن را بیابید.عبارت مذکور را در Google Maps بنویسید. درمی‌یابید که مکان مورد نظر کجاست.

برای دیدن دقیق خیابان، از پایین سمت راست صفحه Google Maps آدمک زرد را با ماوس بگیرید و به روی نقشه ببرید. در قسمت سمت راست و بالای صفحه نقطه‌ای به رنگ آبی نمایان خواهد شد و همچنین خیابان‌‎هایی که در نقشه دیده می‌شوند، به رنگ  آبی در خواهند آمد. به این معنی که Google Street View برای آن فعال است و شما با بردن آدمک به هر خیابان، می‌توانید تصاویر ۳۶۰ درجه آن را ببینید. با دیدن تصاویر ۳۶۰ درجه می‌توانید چهار طرف آن را ببینید. محل دقیق را یافتیم. این تصویر با تصویری که به دنبال رازگشایی از آن بودیم مطابقت دارد.

با کلیک کردن روی عبارت Street View که در کنار آن تاریخ نوشته شده است، می‌توانید عکس‌های مربوط به سال‌های گذشته همان محل را ببینید. بسته به این که این خدمات از چه زمانی در آن محل فعال بوده‌اند، عکس‌های یک تا چندین سال گذشته به نمایش گذاشته می‌شوند.

برای مثال وقتی عکس مربوط به ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ را ببینیم، در می‌یابیم که مثلا لوحه تبلیغات و لوحه‌ای که حالا در خیابان وجود دارند، در آن زمان نبوده‌اند. این می‌تواند برای یافتن این که مثلاً یک نهاد مشخص از چه زمانی کارش را در یک ساختمان مشخص آغاز کرده و این که قبل از آن نهاد، چه شرکت یا نهاد دیگری در آنجا فعال بوده، مفید باشد. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن Google Earth نیز استفاده کنید و یا در مرورگر کامپیوترتان از آن استفاده کنید.

در Google Earth هم امکان دیدن نقشه‌های گذشته مکان‌ها را دارید که می‌تواند برای مثال در یافتن زمان ساخت یک ساختمان، خشک شدن دریاچه‌ها و غیره مفید باشد. اگر عکس یا ویدیویی را می‌بینید که ادعا می‌شود در مکان خاصی گرفته شده است، می‌توانید با استفاده از سرنخ‌هایی که در تصویر وجود دارد، آن مکان را در Google Maps یا Google Earth بیابید و ببینید که آیا تصویر واقعاً مربوط به همان منطقه است یا نه. ابزارهای دیگر نقشه‌یابی مثل Wikimapia نیز می‌توانند به شما در یافتن موقعیت تصویرها کمک کنند.

انتهای پیام/ محمد حسن اسدی طاری