در روزهای پایانی ماه ژوئن، عده بسیاری جلوی صرافیهای منطقه امین اونو در شهر استانبول برای خرید دلار صف بستند. آنها نگران از سقوط ارزش لیر ترکیه بودند. لیری که روز ۲۳ ژوئن به قله جدید تاریخی ۲۵.۷۴ لیر صعود کرد و در روزهای پایانی ژوئن با رکورد جدیدتر ۲۶ لیر برای هر دلار آغاز شد.
به گزارش رویترز، این افزایش ناگهانی قیمت دلار بعد از آن روی داد که بانک مرکزی ترکیه در ۲۲ ژوئن تصمیم گرفت تا نرخ بهره در این کشور را افزایش دهد. ارزش لیر در ۲۴ ساعت پس از اولین تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۲۱ به میزان ۸.۵ درصد در برابر دلار کاهش یافت. با این کاهش جدید ارزش لیر، در مجموع از ابتدای سال تاکنون ۲۷.۵ درصد پایین آمده است. اگر چه بانک مرکزی گفت که تا کنترل تورم سیاستهای انقباضی را پیش خواهد گرفت و وزیر خزانهداری این کشور تاکید کرد «افزایش این نرخ یک وضعیت فرایندی دارد؛ این روند به تدریج و با قاطعیت مدیریت خواهد شد». اما، نگرانیها از وضعیت اقتصادی ترکیه در نبود اصلاحات ساختاری همچنان ادامه دارد.
اکنون، حدود یک ماه پس از انتخابات ترکیه، صدای نارضایتی جمعی از وضعیت ارزش پول ملی بالا گرفته است. اگرچه برخی از مردم ترکیه سیاستهای اردوغان را بهترین راه حل می دانند ولی این کاهش ارزش لیر، به ویژه درزندگی کسانی که با حداقل دستمزد گذران زندگی میکنند تاثیرات منفی زیادی دارد. حتی با وجود افزایش ۳۴ درصدی حداقل دستمزد در ۲۰ ژوئن، نگرانیها کاسته نشده است؛ زیرا در زمان اعلام نرخ جدید ۱۱ هزار و ۴۰۲ لیری حداقل دستمزد، این رقم معادل ۴۸۲ دلار بود، حال با افزایش نرخ دلار، این رقم بدون آنکه به دست کارگران برسد، حدود ۴۵ دلار آب شده است. در ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه روز ۲۶ ژوئن حداقل دستمزد تقریباً معادل ۴۳۷ دلار شده بود.
گفتنی است با ناکارآمد شدن مدل اقتصادی ترکیه بسیاری از رسانههای نزدیک به حزب عدالت و توسعه خبر از آن دادند که رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور این کشور، با محمت شیمشک، وزیر خزانهداری پیشین، برای سکانداری مجدد وی گفتوگو میکند. در آن دوره بسیاری نوشتند که شرط او برای حضور افزایش نرخ بهره بانکی بوده است. موضوعی که کمتر از یک ماه پس از حضورش تا حدودی اجرایی شد. اما آثاری که سیاست پیشین در اقتصاد ترکیه بر جای گذاشتهاند عمیق است. به عنوان مثال گزارش فدراسیون صادرکنندگان اتومبیل ترکیه خبر از آن داد که در ماه می، ترکیه سه میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است و بیشترین درآمد صادراتی کشور نیز از این راه به دست آمده است. اما با این حال امروز تقریباً کمتر خودرو دست اولی در ترکیه زیر یک میلیون لیر به فروش میرسد.
انتهای پیام/ عکس از رویترز