سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه متاسفانه در سالهای اخیر دولت چندان موضوع کاهش تصادفات را جدی نگرفته است، گفت: در طول سالهای اخیر بسیاری از کارهای اساسی نظیر نوسازی ناوگان، تجهیزات و امکانات پلیس، هلال احمر، اورژانس و … صورت نگرفته است و با وجود تاکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به رفع نقاط حادثهخیز جادهها نشده و هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است.
وی در گفتوگو با ایلنا درباره ارزیابی خود از مباحث مطرحشده در لایحه برنامه هفتم توسعه پیرامون کاهش تصادفات در سطح کشور اظهار داشت: لایحه برنامه هفتم توسعه هماکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار دارد و نهایی نشده است. جدیترین موضوعی که پلیس راهور در این برنامه پیگیری میکند، تامین اعتبارات لازم و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مسئول در زمینه کاهش تصادفات است، چراکه در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و حدود ۳۷۸ هزار نفر نیز در این حوادث مجروح شدند. بنابراین حتما باید یک عزم ملی برای کاهش آمار تصادفات و کم شدن تعداد جانباختگان سوانح رانندگی در کشورمان ایجاد شود و میتوان از ظرفیت برنامه هفتم در این زمینه استفاده کرد.
به گفته وی در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی در جادهها و شهرها جان خود را از دست میدهند. براساس قوانین جاری کشور، ۳۲ دستگاه در پیشگیری از وقوع تصادفات و رسیدگی به سوانح رانندگی و مصدومان آن نقش دارند و در قانون تصریح شده است که دولت به عنوان نهادی که منابع مالی و امور اجرایی کشور را در اختیار دارد، مسئول هماهنگ کردن این دستگاهها با یکدیگر است، اما متاسفانه در سال گذشته و امسال بسیاری از اقدامات لازم برای کاهش آمار جانباختگان تصادفات را انجام نشده است؛ به نحوی که با وجود کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در چند سال اخیر، سال گذشته تعداد کشتهشدگان سالیانه سوانح ترافیکی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بالا رفت که این عقبگرد بسیار نامطلوب است.
جلسات شورای عالی حملونقل و ایمنی ترافیک هر ۵ ماه یکبار برگزار میشود
سرتیپ پاسدار سید هادیانفر همچنین با انتقاد از تاخیر دولت در برگزاری جلسات شورای عالی حملونقل و ایمنی ترافیک گفت: جلسات شورای عالی حملونقل و ایمنی ترافیک هر ۵ تا ۶ ماه یکبار برگزار میشود که در بیشتر آنها به جای شخص رئیسجمهور، معاول اول ایشان شرکت میکند. خروجی تمام این جلسات نیز کمک چندانی به ارتقای سطح ایمنی جادهها، خودروهای داخلی و سایر زیرساختهای لازم برای کاهش تصادفات نیز نکرده است.
وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر دولت شاهد اتفاق ملموسی برای بهبود وضعیت موجود نبودهایم و همچنان دستگاههای امدادی و انتظامی ذیربط در موضوع سوانح رانندگی، با کمبود اعتبارات، تجهیزات، ناوگان و امکانات مواجه هستند.
انتهای پیام/