«رضوان حکیم زاده» معاون سابق آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست غلط جداسازی موجب از دست رفتن باور دانش آموزان مدارس دولتی نسبت به توانمندیهایشان شده است. جذب و انتخاب معلمان و بکارگیری داوطلبان ورود به حرفه معلمی، یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین تصمیمهایی است که میتوان برای سرمایههای انسانی یک کشور گرفت، به خصوص زمانی که موضوع کودکان در میان باشد که اهمیت دوچندانی دارد.
به گزارش ایلنا در مورد شاخص و معیارهای انتخاب معلم گفت: اگر قرار باشد به معلمی صرفا به عنوان شغل نگاه کنیم، برداشت متفاوتی از آن خواهیم داشت، ولی اگر معلمی را تعهد و ماموریت بدانیم، شرایط تغییر میکند و در این حالت آنچه بسیار اهمیت دارد، موضوع انگیزه افراد است. پژوهشهای متعددی که انجام شده نشان میدهد که انگیزه درونی و اشتیاق و ویژگیهای شخصیتی و علاقه مندی افراد به معلمی میتواند در وضعیت تفاوتی ایجاد کند و منجر به نتایج آموزشی و تربیتی بسیار خوبی شود.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به معیارهای کمی در حرفه معلمی از جذب بهترین استعدادها با مهارتهای بالای زبانی، سواد پایه و… محروم میشویم. شاخصهای کیفی در حرفه معلمی اهمیت زیادی دارد، مانند بحث اشتیاق، انگیزه، نگاه به معلمی به عنوان حرفهای اثرگذار و به کلی دوست داشتن بچهها بسیار مهم است. به نظر من اگر به دنبال مصلحت دانش آموزان هستیم باید به این نکات توجه ویژه داشت. به همین دلیل است که معتقدم تمرکز بر موضوع سن معلمان نمیتواند مسائل متعدد آموزش و پرورش ما را حل کند، چراکه شواهد پژوهشی و بررسی رویکردهای کشورهای توسعه یافته به آموزش نشان میدهد، سن تنها خط برش و معیار برای معلمی نیست. چه بسا افرادی در ۳۰ سالگی به بلوغی برسند که بخواهند حرفه معلمی را انتخاب کنند. نگاه چنین فردی با دیگری که تنها برای استخدام شدن رشتههای فرهنگیان را انتخاب کرده متفاوت است.
او یادآوری کرد: پژوهشهای میدانی در کشورهای دیگر نشان میدهد که داوطلبان ورود به حرفه معلمی در سنین بالاتر از ۳۰ سال، عملکرد خوبی دارند و حتی در مقایسه با جوان ترها بهتر عمل میکنند. زمانی که قرار است معلمانی را جذب کنیم، تاکید صرف بر معیارهای سن ورود درست نیست و شاخصهایی مانند انگیزه، شوق و تعهد به شغل معلمی نیز باید مورد تاکید قرار بگیرد.
به گفته حکیم زاده؛ یکی از مهمترین کمکهایی که در زمینه جذب معلم میتوان به مدارس دولتی ارائه داد، فراهم کردن فرصت ورود افراد توانمند، باانگیزه و با اشتیاق به حرفه معلمی است که هم میتوانند کمبود نیرو را جبران کنند هم میتوانند انگیزه بخش باشند و با دیدگاه تحولی و تعهدی در دانش آموزان خود شوق ایجاد کنند. او در این رابطه ادامه داد: ما نیاز به افزایش باور به کارآمدی مدارس دولتی هستیم؛ چیزی که امروز وجود ندارد. کیفیت معلمان از این منظر میتواند در ارتقای کیفیت مدارس دولتی موثر باشد. تاکید بر اعداد و ارقام و سن معلمان را باید کنار گذاشت و به سمت تهیه چارچوب جامع برای تعیین صلاحیت افرادی که میخواهند وارد حرفه معلمی شوند برویم.
انتهای پیام/