
در سال جاری وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان روده ۳ میلیون نفر اقدام کرد که یک میلیون نفر آنها با کیتهای نانویی تولید یکی از شرکتهای دانش بنیان داخلی غربالگری شدند.
به گزارش ایسنا، حامد باقری، مدیرعامل این شرکت کفته است دو نوع کیت برای تشخیص سرطان روده داریم؛ کیت نسل قدیم که در ایران وارداتی است و کیت نسل جدید و هر دو کیت نانویی هستند، از کیت نسل قدیم در حال حاضر یک میلیون کیت در سال تولید داریم که برای غربالگری در خانههای بهداشت استفاده میشود و وزارت بهداشت اقدام به ارزیابی ۳ میلیون نفر برای غربالگری سرطان روده کرده که یک سوم از این افراد با کیت نانویی این شرکت غربالگری شدهاند. کیت جدید نیز در مرحله کارآزمایی بالینی است.
دکتر حامد باقری دانشآموخته دکتری رشته بیوتکنولوژی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس گفت: سرطان روده سومین سرطان شایع در بین انواع سرطانها و دومین علت مرگ ومیر ناشی از سرطان است، یکی از فاکتورهایی که شانس درمان را افزایش میدهد، تشخیص زودهنگام سرطان است. افراد بالای ۵۰ سال هر سال یک بار باید برای سرطان روده غربالگری شوند. برای این تعداد نمیتوان از کولونوسکوپی استفاده کرد. کولونوسکوپی یک روش تهاجمی است و باید از روشهای ارزان، سریع و کمتهاجمی استفاده کرد. در این فناوری، با یک نمونهگیری ساده از مدفوع میتوان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلا هست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیصی، فرد برای کولونوسکوپی معرفی شود. بهزودی بیمهها برای استفاده از این کیتها پیش از انجام کولونوسکوپی الزاماتی را خواهند داشت.
انتهای پیام/