گزارش از مهری خوش طینت
شرکتهای هواپیمایی، کسبوکارها، و دولتها روز شنبه ۳۰ تیر، یک روز پس از اختلال گسترده جهانی در سیستمهای مایکروسافت، در تلاش برای راهاندازی مجدد سیستمهای آنلاین خود هستند.
اختلال روز جمعه ۲۹ تیر، بیشترین تاثیر را بر شرکتهای هواپیمایی گذاشت؛ شرکتهای هواپیمایی بزرگ آمریکا، از جمله امریکن ایرلاینز، دلتا ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز، صبح جمعه توقف زمینی را اعلام کردند و به مشکلات ارتباطی اشاره کردند، هزاران پرواز لغو شد، بسیاری از هواپیماها و خدمه آنها در فرودگاهها زمینگیر شدند، و اکنون فرودگاهها با مشکلات بسیاری در زمینه تایید امنیتی مسافران مواجه هستند. شرکت امنیت سایبری «کراودسترایک» که نرمافزار در اختیار شمار زیادی از شرکتها در سراسر جهان قرار میدهد، اعلام کرد اختلال روز جمعه حادثه امنیتی یا حمله سایبری نبود بلکه بر اثر نصب یک بروزرسانی معیوب روی رایانههای دارای مایکروسافت ویندوز به وجود آمده است و کمتر از یک ساعت پس از اینکه مایکروسافت معضل قطع خدمات ابری خود را که بر چندین شرکت هواپیمایی ارزانقیمت تأثیر گذاشته بود، حل کرد.
منابع مایکروسافت در همان ساعات اولیه اعلام کردند که قطع خدمات آن در حدود ساعت ۶ بعد از ظهر ET پنجشنبه آغاز شد و بخشی از مشتریان آن مشکلاتی را با چندین سرویس Azure در منطقه مرکزی ایالات متحده تجربه کردند.
زومیت در گزارشی در معرفی آژور (Azure) آن را به عنوان پلتفرم ابری (زیرساخت بهعنوان سرویس) شرکت مایکروسافت است. مایکروسافت آژور مانند دیگر پلتفرمهای ابری مثل AWS آمازون و گوگل کلاد پلتفرم، مجموعهی گستردهای از ابزارهای قدرتمند یکپارچهسازی خدمات و محصولات دراختیار کسبوکارها و توسعهدهندگان قرار میدهد. این ابزارها که به کلاد وابسته هستند و روی سرورهای ریموت اجرا میشوند، میتوانند به بهبود امنیت و توان پردازشی کامپیوترها کمک کنند.
خبرگزاری آنادولو نیز گزارش داد بهدنبال پدید آمدن اختلال فنی در سیستمهای CrowdStrike که نرمافزار امنیت سایبری را در اختیار مایکروسافت قرار میدهد، اختلال گسترده در فعالیت شرکتها، فرودگاهها، بانکها، رسانهها، بورس و خطوط هوایی که از خدمات آژور (Azure) در سراسر جهان استفاده کرده اند، رخ داده است.
به طوری که در بیانیه مایکروسافت اشاره شد که مشکل فنی موثر بر برنامههای مختلف در سیستم مایکروسافت به ویژه در ۳۶۵ در حال بررسی است.
اگرچه منابع خبری می گویند سیستمها به تدریج به حالت عادی بازگردانده می شوند، بورس اوراق بهادار لندن در بیانیه ای اعلام کرد که پلتفرم اخبار و داده های LSEG قطع شده و کاربران در سراسر جهان از دسترسی به آن ناتوانند. در جریان معاملات آسیایی نیز این مشکل با LSEG به چشم می خورد. علاوه بر آن اخبار منعکس شده در رسانهها تایید می کند که بسیاری از پروازها بهدلیل مشکلات فنی در بسیاری از فرودگاههای آمریکا و همچنین فرودگاههای آلمان، اسپانیا و استرالیا انجام نشده است.
تلاش سیستم حمل و نقل بریتانیا برای بازگشت به وضعیت عادی
به دنبال اختلال امنیتی گسترده روز جمعه و لغو یا تاخیر بسیاری از پروازها در بریتانیا، صنایع مسافرتی و حمل و نقل این کشور در تلاش برای بازگشت به وضعیت عادی است.
فرودگاه «گتویک» لندن اعلام کرد که غالب پروازها طبق برنامه انجام میشوند. فرودگاه «منچستر» نیز اعلام کرد که تایید ورود مسافران به صورت دستی انجام میشود و ممکن است برخی پروازها در دقیقه آخر لغو شوند. بندر «دوور» هم اعلام کرد با جمعیت عظیم مسافرانی مواجه است که به دلیل لغو پروازهای شان قصد دارند از راه دریایی به فرانسه بروند.
در عین حال برخی خطوط مسافربری راه آهن بریتانیا به مسافران هشدار داده اند که باید در انتظار اختلال در حرکت قطارها باشند.
پروازهای در آلمان طبق برنامه انجام میشوند
«یورو وینگز»، یکی از شرکتهای تابعه «لوفتهانزا»، خبر داد که غالب پروازهایش روز شنبه از سر گرفته میشوند. این در شرایطی است که یورو ویگنز ۲۰ درصد پروازهایش در روز جمعه را که غالبا داخلی بودند، به دلیل اختلال سایبری جهانی قطع کرده و از مسافران خواسته بود از قطار استفاده کنند. شرکت مزبور با این وجود افزود که به دلیل گستردگی اختلال سایبری روز جمعه احتمال بروز اختلالهای انگشتشمار در برنامه پروازها وجود دارد.
لغو صدها پرواز دلتا و شرکتهای وابسته به آن
«دلتا» و شرکتهای وابسته به آن بیش از یکچهارم پروازهای بعد از ظهر جمعه خود در ساحل شرقی ایالات متحده آمریکا را لغو کردند. «یونایتد» و «یونایتد اکسپرس» حدود ١٢ درصد پروازها و «امریکن ایرلاینز» نیز ٧ و نیم درصد پروازهای روز جمعه خود را لغو کردند. اما «ساوتوست» و «آلاسکا» که از نرمافزار کراودسترایک استفاده نمیکنند، مجبور به لغو شمار اندکی از پروازهای خود شدند.
گفتنی است در بخشهای مختلفی از جهان این اختلال تاثیرات مخربی داشته است.
انتهای پیام/ عکس تزیینی است.