ترجمه مهری خوش طینت
پوشش خبری جهانی امروز نقش مؤثری در تداوم برداشت های منفی و کلیشه ای در مورد آفریقا دارد. بهویژه روایتهای پیرامون فقر، بیماری، درگیری، رهبری ضعیف، و فساد
برناردو موتا، استادیار روزنامه نگاری در دانشگاه راجر ویلیامز می گوید “ذهنیت استعماری” فراگیر در غرب به گسترش این روایت ها کمک می کند. او گفت: «[رسانههای جهانی] فکر میکنند که کار آنها گاهی افشای بدیهاست و نسبت به آنچه که آن را ایجاد می کنند، احساس مسئولیت نمیکنند. این چیزی است که ما باید تغییر دهیم زیرا افشای چیزهای بد مهم است، اما اگر همین جا متوقف شوید باعث آسیب می شوید.
دانشگاه کیپ تاون که مصمم به شناسایی بهتر این روایتها و نحوه اجرای آنها است، فهرست جهانی رسانه برای آفریقا را موسوم به “ایندکس” راهاندازی کرد، پایگاهدادهای جدیدی که نحوه گزارشدهی ۲۰ ارائهدهنده اخبار برجسته جهان را در مورد آفریقا ردیابی و ارزیابی میکند.
اوگوندایرو، سرپرست پروژه ایندکس، گفته است که ایندکس که به طور مشترک توسط آفریقا بدون فیلتر و مرکز آفریقا تامین می شود، به دنبال “آینه ای برای رسانه های جهانی” است به این امید که اتاق های خبر بتوانند در آینده پوشش مسئولانه تری از آفریقا ایجاد کنند.
همچنین هدف از آن کمک به رسانهها است تا بفهمند پوشش آنها چگونه میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر سرمایهگذاری خارجی و سیاست جهانی مربوط به آفریقا داشته باشد.
جمع آوری داده ها
برای ایجاد این شاخص، محققان بیش از ۱۰۰۰ مقاله خبری آنلاین را بین ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲ در چهار شاخص تجزیه و تحلیل کردند: تنوع موضوعات تحت پوشش، منابع مصاحبه شده و نقلشده، تعداد کشورهای آفریقایی تحت پوشش، و عمق پوشش.
از جمله رسانه های مورد ارزیابی می توان به سی ان ان، دویچه وله، روسیه تودی، بلومبرگ، شین هوا، لوموند، گاردین، آسوشیتدپرس، الجزیره، اکونومیست، اخبار صدای آمریکا، خبرگزاری فرانسه، رویترز، بی بی سی، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست اشاره کرد.
درباره هدف این بررسی، اوگوندایرو گفت: «ما میخواهیم رسانههای جهانی از نظر کمی و کیفی آنچه را که انجام میدهند، تأثیر کاری که انجام میدهند و چگونه میتواند بهتر باشد، ببینند».
تغییر پوشش خبری آفریقا
شاخص ارزیابی اخبار آفریقا در پروژه ایندکس نشان داد که اتاقهای خبر معمولاً در مورد «عمق پوشش» که تعادل، زمینه، چارچوببندی و کلیشهها را در نظر میگیرد، عملکرد خوبی داشتند.
در همین زمینه اوگوندایرو گفت که ایندکس ارزیابی می کند که بسیاری از فروشگاه ها تنها چند کشور آفریقایی را به طور عمیق پوشش می دهند، که آنها را از کاوش راه حل های نوآورانه و توسعه در سایر نقاط قاره محدود می کند. برخی از اتاقهای خبر نیز نمیتوانند منابع گزارشی خود را متنوع کنند و در عوض صدای مردان قدرتمند را تقویت میکنند.
الکساندر چیجینا، مدیر محتوای استراتژیک در دیده بان بهداشت نیجریه، تصویر رسانه های جهانی از آفریقا را “تک بعدی” توصیف کرد و استدلال کرد که این تصویر فرهنگ و نوآوری های غنی این قاره را نشان نمی دهد.
او گفت که این روایتهای رایج «تنوع و تحولات مثبت قاره را نادیده میگیرند [که در حال ایجاد تصویری ناهنجار است که آفریقا قارهای است که دائماً در آشوب است».
داستانی که به صورت محلی گفته می شود
کارشناسان روزنامه نگاری آفریقا میگویند، یکی از راههای پوشش مؤثرتر آفریقا، توانمندسازی خبرنگاران و سردبیران محلی برای گفتن داستانهای خود و پوشش راهحلهای محلی است.
اوگوندایرو، سرپرست پروژه ایندکس، گفت: «ما نمیتوانیم برای روایت داستان آفریقا به غیر آفریقاییها تکیه کنیم. من نقشی را می بینم که خبرنگاران و سردبیران محلی می توانند ایفا کنند. ما باید بدانیم که سود بردن از گفتن داستان های نماینده بیشتر در مورد آفریقا، بسیار خوب است.
برناردو موتا دراین زمینه پیشنهاد کرد که رسانه های محلی با یکدیگر همکاری کنند تا برای مخاطبان جهانی داستان تولید کنند. وی گفت: «این تبدیل به داستانی میشود که به صورت محلی روایت میشود، اما در سطح جهانی دیده میشود. این نگاه بینالمللی به این موضوع ندارد. این رسانههای محلی هستند که این کار را انجام میدهند و خودشان همه مزایا را دریافت میکنند.»
از جمله توصیهها و دستاوردهای ایندکس برای سازمانهای خبری این بود که بر روی تنوع رسانهای و برابری جنسیتی سرمایهگذاری کنند، اصول گزارشدهی اخلاقی را اتخاذ کنند، و سواد رسانهای و برنامههای تبادل بینفرهنگی را اجرا کنند.
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org انگلیسی