مهری خوش طینت
اصول فیلمبرداری برای اخبار را می توان به پنج دسته تقسیم کرد: نظارت بر صدا، تثبیت تصویر، تصویربرداری برای یک سکانس، مصاحبه با سوژه ها و نور. تسلط بر این پنج مهارت فقط به زمان و تمرین بستگی دارد.
- نظارت بر صدا
مهم است که به طور مداوم صدا را از طریق دستگاه سنجش و هدفون کنترل کنید. اگر سیگنال صوتی شما به اوج برسد یا بیش از حد مدوله شده باشد، ولوم سنج نمایش داده می شود. میخواهید مطمئن شوید که صدای شما به رنگ زرد در -۶ دسیبل (dB) تا رسیدن به رنگ قرمز است؛ مطمئن خواهید شد که سیگنال صوتی کافی اما تحریف نشده است. اگرچه ولوم متر یک سیگنال بیش از حد مدوله شده را نشان می دهد، اما به شما نمی گوید که تداخل سیگنال وجود دارد یا خیر. به همین دلیل است که برای گوش دادن به تداخل باید از هدفون نیز استفاده کنید.
تداخل سیگنال زمانی رخ می دهد که شما و شخص دیگری میکروفون بی سیم با فرکانس یکسان داشته باشید. در این موارد، برای جلوگیری از تداخل، به سادگی محدوده تهیه ویدیو را برای یک کانال آزاد اسکن کنید. یک سیگنال صوتی خوب مهم است زیرا در صورت بد بودن کیفیت صدا، ارتباط بینندگان با ویدیوی شما قطع می شود.
در نهایت، باید مطمئن شوید که دوربین شما طوری تنظیم شده است که نوع صحیح سطح را از منبع دریافت کند. منبع می تواند یک میکروفون یا یک جعبه چندگانه باشد. خروجی از منبع می تواند “سطح خط” یا “سطح میکروفون” باشد.
- تثبیت تصویر
از سه پایه یا مونوپاد استفاده کنید تا مطمئن شوید عکس های دوربین شما ثابت هستند. فیلمی که بیش از حد لرزان است می تواند بیننده را دچار سرگیجه کند و در نتیجه تماشای ویدیو را متوقف کند. موارد شدیدی وجود دارد که برای جلوگیری از خطرات ایمنی، نباید از سه پایه استفاده کنید، مانند زمانی که در اتاق عمل بیمارستان هستید. در چنین مواردی، محکم بایستید و هر دو پا را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس دوربین را در حالی نگهدارید که حرکت کمتری به شما وارد کند که درنهایت منجر به پایین آمدن کیفیت تصویر خواهد شد.
مواقعی وجود دارد که ممکن است به نظر راحتتر باشد که بهجای تنظیم یک سهپایه/مونوپاد، تصویر برداری دستی داشته باشید. بهتراست در شرایطی این اتفاق بیفتد که بخواهید با یک سوژه متحرک همراه شوید. فقط به یاد داشته باشید که ویرایش فیلم لرزان می تواند به زمان بیشتری در فرآیند پس از تولید نیاز داشته باشد.
- اصل توالی وقایع در تصویربرداری
قبل از زدن دکمه ضبط، سعی کنید تمرکز داستان را در یک جمله تعریف کنید. از خود بپرسید “چه کسی چه احساسی دارد؟” برای تعیین اینکه چگونه موضوع داستان در زمینه یک موضوع بزرگتر تحت تأثیر قرار می گیرد. این یک تمرین کوتاه است که به شما کمک می کند هوشمندانه و با هدف تیراندازی کنید. یک ویرایش خوب ویدیویی که پویا باشد، از همان لحظه ای که دکمه ضبط را فشار می دهید، شروع می شود.
برای عکاسی از یک سکانس، قانون کلی این است که با ۲۵% عریض، ۲۵% متوسط و ۵۰% نمای درشت عکس بگیرید. نماهای عریض با قرار دادن سوژه در زمینه، صحنه را تثبیت می کنند. به قاببندی نماهایی فکر کنید که نشان میدهند داستان کجا در حال وقوع است. سپس سعی کنید سوژه خود را در آن عکس ها قاب کنید. عکس های متوسط سوژه را از قسمت بالای بدن قاب می کنند. این یک فاصله کانونی خوب است که اجازه می دهد تا فضای زیادی برای انجام عمل در کادر انجام شود. عکسهای فشرده کل کادر را با جزئیات دقیقتری پر میکنند. عکسهای فشرده از اهمیت ویژهای برخوردارند، زیرا برای شکستن یکنواختی ویرایش ویدیو استفاده میشوند. به نماهای فشرده به عنوان وسیله ای برای انتقال بین صحنه ها در ویرایش فکر کنید. آنها می توانند شامل جزئیات یا افراد دیگری در صحنه باشند. از نزدیک شدن با یک لنز بلند نترسید.
- مصاحبه با سوژه ها در بهترین شرایط دوربین
هنگام مصاحبه با سوژه ها، بهتر است دوربین و نور خود را قبل از ورود آنها تنظیم کنید. در غیر این صورت، اگر آنها به شما نگاه کنند که تمام وسایل را تنظیم کرده اید، ممکن است سوژه احساس ترس کند. شما می خواهید هر کاری که ممکن است انجام دهید تا سوژه شما احساس راحتی کند تا بتوانند صدایی صادقانه را در دوربین به شما ارائه دهند. مصاحبه کننده را در کنار دوربین قرار دهید و سوژه را هدایت کنید تا با مصاحبه کننده تماس چشمی برقرار کند.
همچنین باید تمرکز داستان را قبل از شروع مصاحبه تعیین کنید. شاید ویرایش ویدیو شامل مصاحبه کننده و سؤالات او باشد. در مورد دیگر ویرایش ممکن است مصاحبه کننده را حذف کند و فقط از موضوع و پاسخ های او استفاده کند. اگر دومی است، مطمئن شوید که سوژه شما جملات کاملی ارائه می دهد که سوال را در پاسخ خود بازنویسی می کند.
از تنظیم فاصله کانونی خود در بین سؤالات مصاحبه گر نترسید. این تنوع بصری را برای ویرایشگر فراهم می کند. هنگامی که مصاحبه کننده سؤالات شخصی یا شخصی می پرسد، عکس های محکم را قاب کنید. با این حال مطمئن شوید که فضای سر در محدوده ایمنی شما وجود دارد.
- نورپردازی مناسب
قبل از راهاندازی وسایل خود، بهترین مکان را با حداقل پسزمینه که حواستان را پرت نمیکند، پیدا کنید. هنگام تعیین محدوده مکانی، به نورپردازی خود فکر کنید. اگر کیت نوری در دست ندارید، به دنبال پنجره بزرگی باشید که نور طبیعی را به داخل راه دهد. سوژه خود را در مقابل این منبع نور قرار دهید تا نور به طور یکنواخت به صورت آنها بتابد.
برای یک فیلمبردار که همیشه در حال حرکت است، همه کاره ترین و کاربردی ترین کیت نور به شما امکان می دهد یک تنظیم نور دو نقطه ای ایجاد کنید.
از انداختن سایه روی صورت سوژه برای ایجاد تصویری خنثی از شخصیت او اجتناب کنید. اگر سوژه شما عینک دارد، ارتفاع نور را افزایش دهید تا مشکلات تابش خیره کننده کاهش یابد. چراغ دوم باید مستقیماً در مقابل نور کلید شما قرار گیرد. به عنوان «نور پرکننده» شناخته میشود و برای پرتاب کردن نور بر روی شانهها و موهای پشت سوژه استفاده میشود. نور پر کننده سوژه شما را از پس زمینه جدا می کند. در بسیاری از موارد، اگر از یک سوژه در محیط طبیعی آن عکس میگیرید، یک نور پنل LED قابل حمل کوچک نیز میتواند مفید باشد.
انتهای پیام/ برگرفته از: /ijnet.org/en