مهری خوش طینت
هوش مصنوعی مولد به سرعت رشد کرده و دستاوردهای مثبت و منفی بیشماری داشته است. اما در ارتباط با روزنامه نگاری و مخاطب، گزارشها نشان می دهد که مخاطبان و روزنامهنگاران به طور یکسان نگران این هستند که سازمانهای خبری چگونه از هوش مصنوعی مولد مانند چتباتها، تولیدکنندههای تصویر، صدا و ویدئو و ابزارهای مشابه استفاده میکنند.
از دیدگاه حرفه ای روزنامه نگاری معمولا امکاناتی که هوش مصنوعی در تولید محتوای پیامهای ارتباطی در اختیار دبیران و گزینشگران اخبار قرار می دهد سرعت رشد گرافیک مطبوعاتی و دستاورد آن در تولید اخبار مکتوب را چشمگیر کرده است. ولی این نگرانی در میان گروهی از مخاطبان وجود دارد که عدم شفافیت در این فرایند مداخلات تعمدی یا حتی ناخواسته ای داشته باشد.
خطر این اتفاق آن است که نوعی عدم شفافیت بالقوه سازمان های خبری در هنگام استفاده از هوش مصنوعی مولد ایجاد شود که می تواند نشان دهنده عدم اعتماد بین رسانه ها و مخاطبان باشد.
چه کسی یا چه چیزی اخبار شما را – و چگونه – به دلایل متعددی مهم می کند.
برخی از رسانه ها تمایل دارند از منابع متنوعی استفاده کنند. برخی از رسانه ها بخش هایی از جامعه را درست یا نادرست معرفی می کنند. این گاهی اوقات به این دلیل است که روزنامه نگاران آنها نماینده مخاطبان خود نیستند. اینجاست که استفاده بی دقتی از هوش مصنوعی برای تولید یا ویرایش روزنامه نگاری می تواند برخی از این نابرابری ها را بازتولید کند.
در روزنامه نگاری محتوی محور، ده ها روشی را که روزنامه نگاران و سازمان های خبری می توانند از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند، نشان می دهد که مخاطبان اخبار چه میزان رابطه معنی داری با محتوای تولید شده بر این اساس دارند.
ممکن است از نظر مخاطبان تلاشهای خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای کارهای پشت صحنه استفاده می کنند، محدود به استفاده از هوش مصنوعی برای رونویسی مصاحبه یا ارائه ایده هایی در مورد نحوه پوشش دادن یک موضوع است.
تهدیدها و فرصتها
هوش مصنوعی مولد تقریباً در هر بخش از روزنامه نگاری قابل استفاده است:
به عنوان مثال، یک عکاس می تواند یک رویداد را پوشش دهد. سپس، یک ابزار هوش مصنوعی مولد میتواند بهترین تصاویر را انتخاب کند، تصاویر را برای بهینهسازی آنها ویرایش کند و به هر کدام کلمات کلیدی اضافه کند.
اینها ممکن است برنامه های نسبتاً بی ضرری به نظر برسند. اما اگر هوش مصنوعی چیزی یا شخصی را به اشتباه شناسایی کند و این کلمات کلیدی منجر به شناسایی نادرست در شرح عکس شود، چه؟ چه میشود اگر معیارهایی که انسانها فکر میکنند تصاویر «خوب» میسازند با آنچه که یک کامپیوتر ممکن است فکر کند متفاوت باشد، چه؟ این معیارها همچنین ممکن است در طول زمان یا در زمینه های مختلف تغییر کنند.
حتی چیزی به سادگی روشن کردن یا تیره کردن یک تصویر می تواند باعث خشم در هنگام دخالت سیاست شود.
هوش مصنوعی همچنین می تواند همه چیز را به طور کامل بسازد. تصاویر می توانند واقعی به نظر برسند اما چیزهایی را نشان می دهند که هرگز اتفاق نیفتاده اند. ویدیوها را می توان به طور کامل با هوش مصنوعی تولید کرد یا با هوش مصنوعی ویرایش کرد تا زمینه آنها تغییر کند.
هوش مصنوعی مولد همچنین اغلب برای نوشتن سرفصل ها یا خلاصه کردن مقالات استفاده می شود. به نظر میرسد که این برنامهها برای محدودیت زمانی مفید هستند، اما برخی از خبرگزاریها از هوش مصنوعی برای حذف محتوای دیگران استفاده میکنند.
هشدارهای خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی نیز حقایق را اشتباه گرفته است. به عنوان مثال، اپل اخیراً ویژگی اعلان خبری خود را که به طور خودکار تولید می شود، تعلیق کرده است. این کار پس از آن انجام شد که این فیلم به دروغ ادعا کرد مظنون قتل آمریکایی، لوئیجی مانژیونه، خود را کشته است، و منبع خبری آن سرویس جهانی بیبیسی معرفی شد.
نظر مخاطبان در مورد خبرنگارانی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند چیست؟
تحقیقات نشان می دهد که مخاطبان احتمالا با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای کارهای خاص استفاده میکنند، راحتترند، در حالی که خودشان از آن برای اهداف مشابه استفاده میکنند.
به عنوان مثال، افراد مصاحبه شده تا حد زیادی با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای محو کردن بخشهایی از تصویر استفاده میکنند، راحت بودند. حتی گروهی اظهار کرده اند که از ابزارهای مشابهی در برنامههای کنفرانس ویدیویی یا هنگام استفاده از حالت «پرتره» در تلفنهای هوشمند استفاده میکنند.
به همین ترتیب، هنگامی که یک تصویر را در نرم افزار پردازش کلمه وارد می کنید، ممکن است به طور خودکار یک توضیح نوشتاری از تصویر برای افراد دارای اختلال بینایی ایجاد کند. کسانی که قبلاً با چنین توصیفهای هوش مصنوعی از تصاویر مواجه شده بودند، با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای افزودن کلمات کلیدی به رسانهها استفاده میکردند، احساس راحتی بیشتری داشتند.
رایجترین روشی که مخاطبان با هوش مصنوعی مولد در روزنامهنگاری مواجه شدند، زمانی بود که روزنامهنگاران در مورد محتوای هوش مصنوعی که ویروسی شده بود گزارش میدادند.
برای مثال، زمانی که تصویری که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود نشان میداد شاهزادهها ویلیام و هری در مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز، وی را در آغوش گرفتهاند و خبرگزاریها این تصویر نادرست را گزارش کردند.
آنها همچنین اعلامیههایی را دیدند که از هوش مصنوعی برای نوشتن، ویرایش یا ترجمه مقالات خبری استفاده شده است. آنها تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را به همراه برخی از این تصاویر مشاهده کردند. این یک رویکرد محبوب در دیلی تلگراف است که از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی برای نشان دادن بسیاری از ستون های نظرات خود استفاده می کند.
دیلی تلگراف اغلب به هوش مصنوعی مولد روی می آورد تا ستون های نظرات خود را نشان دهد، گاهی تصاویر واقعی تر و گاهی تصاویر خیالیتر ایجاد می کند.
بدیهیست مخاطبان با خبرنگارانی که از هوش مصنوعی برای طوفان فکری یا غنیسازی محتوای رسانهها استفاده میکنند، راحتترین احساس را داشتند.
به این ترتیب مخاطبان ترجیح می دهند هوش مصنوعی مولد علاوه براینکه انتشار پیام را تسریع کند، نقش مهمی در ایجاد انگیزه مخاطب برای روی آموردن به رسانه داشته باشد.
حتی عده ای بر این عقیده اند که باید با استفاده از هوش مصنوعی فرایند متحرک کردن تصاویر تاریخی نیز به کار گرفته شود. بنابراین هوش مصنوعی را می توان برای “جان بخشیدن” یک تصویر ثابت به امید جلب علاقه و تعامل بیننده استفاده کرد.
انتهای پیام/