مرجان جانقربان: یک تیم فوتبال را در نظر بگیرید. مربی،سرپرست، بازیکنان و… که هر کدام وظیفه خاص خود را بر عهده دارند. وقتی تیم برنده می شود همگی اعضا در این برد دخیل هستند. یک گروه کنسرت محبوب، یک فیلم سینمایی پر فروش، اعضای یک خانواده و حتی بدن انسان همگی حاکی از آن است که برای درست کار کردن یک سیستم، باید کلیه اجزا در حدی قابل قبول به وظایف خود عمل کنند.با این مقدمه وارد بحث اصلی می شویم. کسب و کار شما دارای بخشهای متفاوتی است. شما در صورتی برندی ماندگار و موفق خواهید بود که کلیه این بخشها به صورت هماهنگ با یکدیگر در تعامل بوده و مسئولیتهای خود را به درستی انجام دهند.
مجدد به مثالهای قبل بر می گردیم:
سوال اول : فرض کنید یک تیم فوتبال گل می خورد. آیا فقط دروازبان مقصر است؟
سوال دوم : تصور کنید یک گروه کنسرت، موسیقی دلنوازی را اجرا می کند. آیا فقط نوازنده ویولن آن در این موفقیت نقش دارد؟
در تمامی سوالات مشابه سوالات فوق، بدون شک جواب منفی است. زیرا شما نمی توانید در یک سیستم، نقش بخشی را بارزتر بدانید و یا بخشی را حذف کنید. بزرگترین صدمه به کسب و کارها نشات گرفته از همین دیدگاه است. به این موضوع کاملا دقیق و جدی توجه داشته باشیم که کلیه قسمتهای کسب و کار شما دارای اهمیتند. شاید بعضا به اقتضای شرایطی خاص شما مجبور باشید که در مقطعی از زمان بخشی را در اولویت قرار دهید و یا تمرکز بیشتری روی آن بخش داشته باشید اما حتما همه بخشها به یک میزان ارزشمند هستند.
اجازه بدهید یک مثال دیگر بزنیم. یک دایره را تصور کنید. آن را به چند بخش تقسیم کنید. هر قسمت از دایره را به یک بخش از کسب و کار خود اختصاص دهید. اگر شما به بخش برندینگ اهمیت بیشتری بدهید و به عنوان مثال از بخش منابع انسانی غافل شوید، چه اتفاقی برای دایره خواهد افتاد؟ صد در صد از حالت طبیعی خارج می شود. تبعات این موضوع این خواهد بود که چرخ کسب و کار شما به درستی نمی چرخد و به قول معروف پنچر است!
گاهی شاهد این موضوع هستیم که به دلیل تخصص خاص خود، سعی می کنیم که آن تخصص را برجسته تر کنیم. این امر باعث خواهد شد که دیدگاهی را برای مدیران و صاحبان کسب و کارها ایجاد کنیم که نتیجه آن گریبان گیر خودمان و موجب غفلت آنها از سایر قسمتها خواهد شد و همین موضوع موجب می گردد تا به نتایج مطلوب دست نیابیم و همیشه سرگردان و به دنبال راه حل درست برای پیشبرد برند خود باشیم. شیوه صحیح آن است که تخصص خود را تنها و تنها بخشی موثر در روند کسب و کارها معرفی کنیم و این دیدگاه را فرهنگ سازی کنیم تا علاوه بر تخصصی که داریم، کل کسب و کار نیاز به مشاورینی دیگر در زمینه های مختلف دارد.
قلب کسب و کار شما، کلیه اجزا و بخشهای آن است
تمام بخشهایی که شما را روزانه یاری می کنند تا برند خود را در بین سایر رقبا در بازار متمایز کنید. حتی آبدارچی سازمان خود را هم از یاد نبرید. برای هر قسمت از کسب و کار خود علاوه بر اینکه از مشاوران و متخصصان درخواست راهنمایی می کنید، باید به طور ویژه نیز توجه خاصی به آن اختصاص دهید. امیدواریم چرخ کسب و کارتان همیشه بر وفق مراد بچرخد و ضربان قلب برند شما تا ابد ادامه داشته باشد.
انتهای پیام/