شاید به جرات بتوان گفت یکی از بزرگترین رویدادهای بین المللی که توجه کل دنیا را به خود جلب می کند، جام جهانی فوتبال است. تیم های ملی به عنوان نماینده ملتها و یا بهتر بگویم به عنوان برند ملی آن کشور در مقابل حریفان در مستطیل سبز رقابتی، عرض اندام می کنند.
از آموخته هایی که از بازی فوتبال در دنیای رقابت برندها می توان به بهترین نحو استفاده کرد نمی توان به این سادگی ها گذشت. بنابراین سعی بر آن دارم که برخی از این موارد را به شرح زیر و با زبان فوتبال عنوان کنم :
۱- قبل از ورود به بازار رقابتی، با آمادگی کامل و با برنامه ریزی پیش بروید. ( بازی های تدارکاتی خوبی برای برند خود در نظر بگیرید)
۲- هرگز ناامید نشوید، هر لحظه امکان وقوع معجزه و فرصت فراهم است. ( فوتبال نود دقیقه است و آرژانتین یکی از مدعیان قهرمانی در آستانه حذف به مرحله بعدی صعود کرد.)
۳- موفقیت برند شما مدیون کار گروهی است. (تک روی ممنوع!)
۴- رعایت اصول اخلاق حرفه ای و ارزشهای انسانی از مهمترین اجزای هویت برند شماست . ( در غیر این صورت VAR به ضرر شما تمام خواهد شد!)
۵- حتی اگر رقیبان سرسختی دارید، دست از تلاش بر ندارید، خوب مبارزه کردن حتی اگر به شکست ختم شود اما مایه سربلندی برند شما خواهد شد. ( حتی اگر در گروه مرگ هستید.)
۶- نگرش و نحوه مدیریت و رهبری کل سازمان شما تاثیر مستقیمی بر روی برند شما خواهد داشت. نواقص خود در این زمینه را هر چه زودتر برطرف کنید. ( کی روش به عنوان یک رهبر و Coach تاریخ ساز شد.)
۷- گاهی اوقات داوری بازار رقابت به نفع شما نیست، خونسردی خود را حفظ کنید و از حاشیه ها فاصله بگیرید و وارد بازی روانی حریف نشوید. همچنان به راه خود ادامه دهید.
۸- از فرصت های پیش روی برند خود به خوبی استفاده کنید و آنها را به طور مرتب رصد کنید. در غیر این صورت این صورت رقیب شما از آنها استفاده خواهد کرد و شما بازنده مسابقه هستید.
۹- حتی اگر در بازار پیشرو هستید، هرگز مغرور نشوید و یادتان باشد که از کجا شروع کردید. ( آلمان قهرمان جام جهانی گذشته در دور اول مسابقات به بدترین شکل ممکن حذف شد.)
۱۰- تک تک افراد سازمان شما و حتی هواداران شما، نماینده برند شما هستند. ( لطفا در محل سکونت رقیب شعار ندهید و اجازه بدهید استراحت کنند!! ) انجام هر گونه حرکات ناشایست موجب تخریب فرهنگ سازمانی شما و تصویر برند شما در اذهان عمومی خواهد شد و آن را خدشه دار خواهد کرد.
۱۱- درست است که خوب بازی کردن اهمیت دارد اما هرگز فراموش نکنید که نتیجه بازی هم به همان اندازه مهم است.
و در آخر
به امید قهرمانی در مستطیل سبز رقابت. دستکش طلا، توپ طلا و جام جهانی برند تقدیم به برند شما…
مرجان جانقربان – مشاور برندینگ و طراح برند
انتهای پیام/