Skip to content
  • فیسبوک
  • توییتر
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • کانال های خبری ارتباط امروز
  • تلویریون امروز
  • گزارش ویژه
  • بازار
ارتباط امروز

ارتباط امروز

تاسیس: سال 1394

  • اخبار
    • آشپزی
    • جوانان
    • زنان
    • ایران
    • مدیریت شهری
    • خارجی
    • گفت و گو
  • اجتماعی
    • امور اجتماعی
    • بهداشت و سلامت
    • حوداث
    • ورزشی
  • فرهنگی
    • فرهنگی – هنری
    • فیلم و سینما
    • تئاتر
    • موسیقی
  • برندینگ
  • رسانه ها
  • ارتباط تک
  • پیشنهاد سردبیر
  • یادداشت امروز
  • گالری
  • Podcast
  • کمکهای شما
  • آگهیهای دولتی
  • Toggle search form

مفاهیم کلیدی در سواد رسانه­‌ای

Posted on ۱۴۰۱-۰۱-۰۵۱۴۰۱-۰۲-۲۸ By editor

بهمن علی بخشی

سواد رسانه­‌ای به رویه‌­های درک رسانه­‌های جمعی و کاربرد آن می­‌پردازد. هدف آموزش سواد رسانه‌­ای افزایش درک از چگونگی کار رسانه، تولید معنا، ساماندهی و ساخت واقعیت از سوی رسانه است.  در ادامه به برخی نکات کلیدی در سواد رسانه ای اشاره می کنم:

-همه رسانه‌­ها ساختارمند هستند

رسانه با دقت ساختارهای زیرکانه‌­ای ارائه می­‌کند که بسیاری از تصمیم­‌گیری­ها و نتایج را از عوامل تعیین ­کننده منعکس کنند. بیشتر دیدگاه ما نسبت به واقعیت بر مبنای پیام‌های رسانه­‌ای است که پیش­‌ساخته هستند و حاوی نگرش­‌ها، تفسیرها و نتایجی است که تقریباً شکل گرفته است. رسانه تا اندازه زیادی برداشت­‌هایی از واقعیت برای ما ارائه می­‌کند. زمان تحلیل یک متن رسانه‌­ای به این نکات توجه می­‌کنیم: این پیام چگونه شکل گرفته است؟ و چگونه واقعیت را بازنمایی می­‌کند؟

-همه افراد پیام­‌ها را به سختی تفسیر می‌­کنند.

کسانی که برنامه تلویزیونی یا وب­سایت مشابهی می­‌بینند اغلب تجربه مشابه ندارند یا با برداشت­‌های مشابه مواجه نمی­‌شوند. هر کسی می­‌تواند یک پیام را با توجه به سن، فرهنگ، تجربیات زندگی، ارزش‌­ها و عقاید به صورت‌­های مختلف تفسیر یا قبول کند. زمان تحلیل یک متن رسانه­‌ای توجه می­‌کنیم به: چگونه دیگران پیام‌­ها را به صورت متفاوتی درک می­‌کنند؟

-رسانه منافع تجاری دارد.

بیشتر رسانه­‌ها برای سود ایجاد شده‌­اند. عموماً تبلیغات بزرگترین منبع درآمدی است. آگهی­‌های تجاری بدیهی­‌ترین ابزار تولید درآمد هستند، اگرچه پیام­‌های تبلیغاتی شکل­های زیادی دارد که شامل بر تبلیغ کالا (به طور مشخص کالایی را در برنامه­‌ها و فیلم‌‌ها نشان می­‌دهند)، حمایت­ کنندگان، جوایز، تبلیغات سه بعدی و پیمایش در اینترنت، حمایت­‌های اشخاص مهم یا نام­‌نویسی برای استادیوم یا تئاتر. در تحلیل این متن رسانه‌­ای توجه می­‌کنیم به: چه کسی و چرا متن رسانه‌­ای را تولید می‌­کند؟ اگر پیام اقبال عمومی یافت چه کسی سود و چه کسی ضرر می‌­کند؟

– رسانه پیام­‌های ایدئولوژیک و ارزشی دارد.

تولیدکنندگان پیام­‌های رسانه‌­ای عقاید، ارزش­ها، باورها و تعصب‌­هایی دارند. این عوامل می­‌توانند بر اینکه چه چیزی و چگونه گفته شود تأثیر ­گذارد. تولیدکنندگان باید چیزی که شامل متون رسانه‌­ای باشد یا نباشد انتخاب کنند، بنابراین هیچ پیام بی­طرف یا عاری از ارزش وجود ندارد. از آنجا که این پیام­‌ها اغلب از سوی بینندگان زیادی دیده می­‌شود، می­‌تواند تأثیر اجتماعی و سیاسی زیادی بر روی افراد داشته باشد. در تحلیل یک متن رسانه‌­ای به این نکات توجه می­‌کنیم: چه سبک زندگی، ارزش­‌ها ودیدگاه­‌هایی از این پیام بازنمایی یا چشم­ پوشی شده است؟ لازم است که پیام‌­های رسانه‌­ای درباره موضوعاتی نظیر ماهیت سبک زندگی، واقعیت مصرف­‌گرایی، نقش زنان، پذیرش اقتدار و میهن پرستی محض رمزگشایی شود.

– هر رسانه‌­ای زبان، سبک، تکنیک، اخلاق، باور و اصول هنری خاص خود را دارد.

هر رسانه‌­ای معنایی خلق می­‌کند که به صورت متفاوتی از واژگان، تکنیک­‌ها و سبک­‌ها یا اخلاقیات و باورهای خاصی استفاده می‌شود. در یک فیلم یا برنامه تلویزیونی، زمانی که تصویر محو می­‌شود، آن پیامی از زمان را نشان می­‌دهد. لینک­های داغ یا دکمه‌های جهت­‌یابی نشان می­‌دهد که چیزی را که نیاز دارید در وب سایت پیدا کنید. یک داستان نویس باید از کلمات خاصی برای خلق فضا و شخصیت­‌ها استفاده کند، در حالی که رسانه از تصویر، متن و صدا استفاده می­‌کند. در هر زمان، ما ابزار تکنیکی را درک می­‌کنیم. ما در درک زبان­ رسانه‌­های مختلف روان و سلیس شدیم و می‌­توانیم کیفیت هنری آنها را درک کنیم. هنگام تحلیل یک متن رسانه­‌ای توجه می­‌کنیم به: چه تکنیکی و چرا استفاده شده است؟ توسعه مهارت­‌های سواد رسانه‌­ای ما را قادر می­‌سازد نه تنها متون رسانه‌­ای را درک و رمزگشایی کنیم، بلکه از اصول هنری منحصربه فرد هریک از آنها متمتع شویم. تمتع ما از رسانه با آگاهی از چگونگی خلق اشکال و تأثیرات خوشایند افزایش می‌­یابد.

– رسانه معانی تجاری دارد.

سواد رسانه­‌ای بر آگاهی از پایه­‌های اقتصادی تولیدات رسانه­‌های جمعی مبتنی است. شبکه‌­ها دنبال مخاطبانی هستند که از آنها حمایت مالی کنند. دانش در این زمینه به دانشجویان اجازه می­‌دهد تا درک کنند که چگونه محتوای برنامه، مخاطبان را هدف تبلیغات خودشان کرده‌­اند و چگونه بینندگان را در گروه­‌های بازاری ساماندهی کرده‌­اند. موضوع مالکیت و کنترل اهمیت حیاتی دارد در زمانی که انتخاب­‌های زیادی در این زمینه وجود دارد ولی با این حال باورهای کمی وجود دارد (نود درصد از روزنامه‌­ها، مجلات، ایستگاه­‌های تلویزیونی و شرکت­‌های نرم­‌افزار کامپیوتری جهان در مالکیت هفت شرکت ادغام شده می­‌باشد).

– رسانه معانی اجتماعی و سیاسی دارد.

یک بعد مهم از سواد رسانه­‌ای آگاهی از گستره تأثیرات اجتماعی و سیاسی ناشی از رسانه می­‌باشد. تغییر ماهیت زندگی خانوادگی، استفاده از اوقات فراغت و نتایج مباحثات سیاسی تلویزیونی سه نمونه از این موارد هستند. رسانه­‌های جمعی تلاش می­‌کنند تا ارزش‌­ها و نگرش­‌های اجتماعی را منطقی نشان دهند. رسانه همچنین نقش بزرگی در رسانه‌­ای کردن حوادث و مسائل جهانی از حقوق مدنی تا تروریسم دارد.

– در رسانه شکل و محتوا مرتبط با هم هستند

رابطه شکل و محتوا مرتبط با مقاله مارشال مک­ لوهان با عنوان «رسانه پیام است» می­‌باشد. یعنی هر رسانه­‌ای برنامه و جهت­‌گیری‌­های تکنیکی خاص خود را دارد و واقعیت را در شیوه‌­های منحصربه فردی رمزگذاری می­‌کند. بنابراین رسانه­‌های مختلف ممکن است حادثه مشابهی گزارش کنند ولی برداشت­‌ها و پیام‌­های متفاوتی ایجاد کنند.

انتهای پیام/ منبع: http://alibakhshi-pr.ir/1400/12/24/%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%C2%AD-%D8%A7%DB%8C

یادداشت امروز Tags:سواد رسانه ای

راهبری نوشته

Previous Post: ایستگاهی برای هوشمندی
Next Post: اهمیت ورزش در میان کودکان

مطالب مرتبط

ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای با تأملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد سردبیر
هوش مصنوعی و اخلاق رسانه‌ای یادداشت امروز
همیاری رسانه ها در توسعه همگون آموزش امور اجتماعی
بهمن علی بخشی لُمپنيسم رسانه ­ای/ رسانه های زرد احساسات افکار عمومی را هدف قرار می دهند یادداشت امروز
محمد حسن اسدی طاری سرانه مطبو عات زرد در ایران از دیگر نشریات بالاتر است گفت و گو

رادیو گفت و گو

https://ertebatemrooz.ir/news-press/uploads/2021/02/radio.mp3

لینک امروز

برق سبز/ خرده فروشی برق/ پارتیشن شیشه ای اداری/

شناسنامه

غذای امروز

عکس روز

فراارتباط

برچسب‌ها

chat gpt open ai آشپزی آسان آلودگی هوا آموزش مجازی آموزش و پرورش احمد جعفری چمازکتی ارتباط امروز اسکار امنیت اطلاعات امنیت شبکه ایران ایلان ماسک بازاریابی برندینگ بنیاد علوی بهداشت و سلامتی بیمه همگانی تقویم روز توییتر تکنولوژیهای نوین ارتباطی حقوق شهروندی روزنامه نگاری الکترونیک روزنامه‌نگاري انتخابات سرطان سرطان پروستات شبکه های اجتماعی طرح سلامت عمومی فناوری اطلاعات قانون کار قهوه مارک زاکربرگ مجلس شورای اسلامی محمد حسن اسدی طاری محیط زیست مرجان جانقربان معرفی کتاب مهران بهروز فغانی ناسا هوش مصنوعی ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی کروناویروس کسب و کار کمبود دارو

Copyright © ۱۴۰۴ ارتباط امروز.

Powered by PressBook Blog WordPress theme