۶AM City اکنون یکی از بزرگترین ناشران خبرنامه در آمریکاست. در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط رایان جان استون Ryan Johnston و رایان هییفای Ryan Heafy که هیچ کدام‌شان خبرنگار نبودند، یکی کارآفرین و دیگری مهندس در شهر Greenville ایالت South Carolina تاسیس شد. شش سال بعد، خبرنامه‌های ۶AM City هر روز ساعت شش صبح در صندوق‌های ورودی ایی‌میل‌های مردم در ۲۵ شهر آمریکا، دیده می‌شود. راهبرد آنها در بازار رسانه که شمار اندکی از رسانه‌های محلی باقی مانده، عمدتاً بر جرائم و گزارش‌های پلیس تمرکز داشتند، ارائه محتوای متفاوت بود.

خبرنامه‌های آنها ساکنان محلی را تشویق می‌کند که در مسائل مربوط به سبک زندگی، غذا و گزارش رویدادها دخیل شوند. در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر مشترک خبرنامه‌های روزانه آن هستند و این میزان در حال افزایش است. از ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ دو ویراستار و یک فروشنده، مسئول کار و کسب روزانه این نشریه بودند. من به عنوان نویسنده، از کارهای ویراستاران حمایت می‌کردم، راهنماهای شهری و مقاله‌هایی در مورد تاریخچه شهر می‌نوشتم و مهمتر از همه با کسانی که مسئول تولیدات و راهبرد شرکت بودند، ایده‌های بسیاری را تبادل می‌کردم.

پس از آن‌که مدتی آنجا کار کردم، این پنج درس را در مورد کار در یک گروه کوچک خبرنامه و به طور عموم در مورد کسب و کار خبرنامه در ایالات متحده یاد گرفتم که عبارتند از:

به جایی بروید که اطلاعاتی در دسترس نیست

«پر کردن خلا» یکی از راهبردها برای موفقیت است که خبرنامه‌ها در آمریکا آن را دنبال می‌کنند. به عبارت دیگر، این به معنای شناسایی جوامع فاقد منابع نیرومند اخبار محلی است، زیرا در برخی از موارد، رسانه‌های چاپی گزارش‌دهی را کاهش داده‌اند و یا بسته شده‌اند. در ایالات متحده بیشتر از آلمان «صحراهای خبری» واقعی وجود دارند. مکان‌ها و مناطقی که رسانه‌های محلی بسیار اندک هستند و یا اصلاً وجود ندارند و در آنها کمبود شدید یا فقدان خبر هست. هر دو رسانه ۶AM City و Axios که یک ناشر بسیار موفق خبرنامه در آمریکاست، این خلاها را شناسایی کرده‌اند و انجام برنامه‌های آزمایشی و تاسیس خبرنامه‌های منطقه‌ای و محلی، پیوسته آنها را پر می‌کنند.

«نباید»ها را بشناسید

در ۶AM City برای تولیدات، یک افق دید مشخص وجود دارد: رسیدن به کاربران با موضوعات روزانه و اخباری که شاید در مورد جایی که در آن زندگی می‌کنند احساس افتخار را به وجود بیاورد، آن هم از راهی سازنده و از لحاظ عاطفی مثبت.

۶AM City چه چیزی را آشکارا کنار می‌گذارد؟ سیاست‌های ملی و گزارش جرائم. اوایل این مساله برای من به عنوان یک خبرنگارِسازمان ملی رسانه آلمان (که وظیفه آن خدمت به تمام مخاطبان است، نه کسب درآمد) عجیب بود. اما ۶AM City آن را به عنوان یک نیاز واضح کاربران و بازار شناخته است.

به نیازهای کاربران رسیدگی شود، مردم می‌خواهند که به محل زندگی‌شان به شکلی مثبت و در سطح فردی وصل شوند و از آن آگاه شوند. ۶AM City با آمیزه‌ای از سبک زندگی، رویدادها، غذا، فرهنگ و جامعه به این نیازهای کاربران رسیدگی می‌کند و آنها را به طور پایداری پیوند می‌دهد.

انتخاب: دسترسی وسیع برای گروه‌های کوچک

در ۶AM City دو «ویراستار شهری» خبرنامه‌های هفتگی هر رسانه را پیش می‌برند. بر علاوه، آنها محتوای خود را در چهار پلتفرم شبکه‌های اجتماعی توزیع می‌کنند. هر روز روی یک مقاله اصلی کار می‌کنند. بخشی از اخباری که برای مردم آن شهر مهمند، از رسانه‌های دیگر انتخاب می‌شوند.

اخبار طوری طراحی می‌شوند که وقتی منابع انسانی اندک است، انتخاب عالی بخش مهمی از آن باشد. با این کار، با آن اخبار یا پُست‌های رسانه‌های اجتماعی ۶AM City که با رویکرد سازنده آن سازگار هستند و در خبرنامه‌ها نمایش داده می‌شوند یا لینک‌های آن همرسانی می‌شوند، رقیبان آن در بازار رسانه‌ هم سود می‌برند. به این ترتیب این سردبیران و ویراستاران صدای مردمان آن محل می‌شوند و تحقیق و توصیه‌های آنها ارزش پیدا می‌کند.

اخبار بسیار محلی به جای اخبار منطقه‌ای

این، موضوع تازه‌ای نیست: مردم به آنچه علاقه‌مندند که در جامعه یا محلی که در آن زندگی می‌کنند بر آنها تاثیر داشته باشند. به همین علت ۶AM City شعاعی را که رویدادها و اخبار برای خبرنامه‌های محلی مهم هستند، تعریف می‌کنند. هشتاد و پنج درصد محتوای خبرنامه بر خود شهر متمرکز است و اگر رویداد منطقه‌ای مهمی باشد که مستقیماً به ساکنان شهر پیوند داشته باشد، به طور محدود پوشش خبری می‌یابد. وبلاگ‌های بسیار محلی آلمانی مثل «Mit Freude» از مدت‌ها پیش در این زمینه بسیار موفق بوده‌اند.

تمام گروه‌های هدف را زیر نظر داشته باشید

بسیاری از ناشران خبرنامه‌ها در هنگام طراحی محصولات خود تنها به فکر کاربر و دریافت کننده نهایی نیستند. محصول هنگامی موفق است که از رهگذر مالی هم قابل دوام باشد. در ۶AM City، مشتریانی که تبلیغات بازرگانی خود را آنجا پخش می‌کنند از همان اول، یک گروه هدف را در نظر گرفته بودند. تبلیغات کنندگان محلی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از بازارهای تبلیغات خارج شده‌اند زیرا نمی‌خواهند که کسب و کار آنها با گزارش‌های عمدتاً منفی در بسیاری از رسانه‌های محلی مرتبط باشند.

۶AM City با این رویکرد سازنده می‌تواند مشتریانی را که خواهان تبلیغات هستند قانع بسازد که در محصولات آن سرمایه‌گذاری کنند تا از لحاظ مالی پایدار باشد.

بیشتر بخوانید: مبارزه با شیوع اطلاعات غلط و جعلی

تمرکز متمایز بر کاربران

اگر راهبرد تولید واضحی وجود داشته باشد که بایدها و نبایدهای محصول را مشخص کند، تیم‌های کوچک می‌توانند بسیار موفق عمل کنند. ایجاد یک محصول موفق دیجیتال همیشه به معنای شناسایی و پذیرفتن نیازهای کاربران و ترکیب آنها با ایده‌های خبرنگاری است. این موفقیت همچنین به این معناست: تمرکز متمایز بر کاربران برای رسیدگی دقیق به نیازهای آنها ضروری است.

انتهای پیام/ منبع: شبکه بین المللی خبرنگاران، نویسنده: Eva Limmer