موج کوچ کاربران توئیتر به پلتفرم جدید بلواسکای پس از اعمال محدودیتهای مختلف از سوی مالک جدید توئیتر ایلان ماسک توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. اما چرا بلو اسکای؟
به گزارش ارتباط امروز به نقل از خبرگزاریهای بین المللی، توئیتر در مارس ۲۰۰۶ بنیان نهاده شد و رسماً فعالیت خود را از ماه ژوئیه همان سال آغاز کرد، یک پلتفرم جدید اجتماعی که بر مبنای پیامهای نوشتاری کوتاه بنیان گذاشته شد و کاربران آن می توانستند پیامهای متنی کوتاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در محدوده ۱۴۰ حرف به ابراز نظر بپردازند، البته محدودیت تعداد حروف در نوشتار بعدها در سال ۲۰۱۷ به ۲۸۰ حرف در هر توئیت تغییر یافت.
خیلی سریع توئیتر در نقاط مختلف جهان جای خود را باز کرد تا آنجا که در سال ۲۰۱۲ بیش از یکصد میلیون کاربر داشت و در سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از ده پلتفرم برتر دنیا شناخته شد و در ایران اما محبوبیت توئیتر ناگهانی و در سال ۲۰۰۹ و همزمان با انتخابات سال ۱۳۸۸ بود.
اما با رشد دیگر شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام که بر پایه انتشار تصاویر بود و حس بهتر بصری به کاربرانش میداد کمی تا سال ۲۰۱۶ از محبوبیت توئیتر کاسته شد، انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا اما نقطه عطفی برای توئیتر بود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحد علاقه زیادی به این پلتفرم اجتماعی داشت و گاهاً مهمترین تصمیمات دولتش را پیش از تصویب در هیات دولت، در همین پلتفرم اعلام میکرد.
رشد کاربران توئیتر در حال گسترش و اهمیت این پلتفرم رو به افزایش بود تا یک انتخابات دیگر این بار تاثیر مهم خودش را بر روی سرنوشت این شبکه اجتماعی گذاشت، گویی که سرنوشت توئیتر و انتخابات به نوعی با هم گره خوردهاند، انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا اما گذری سخت برای توئیتر و مدیرانش بود، دونالد ترامپ با انتشار مکرر توئیت نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد را به چالش می کشید تا جایی که در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ حمله گروهی از هواداران ترامپ به کنگره نهایتاً جک دورسی مالک پیشین توئیتر را به اندیشه بستن اکانت ترامپ در توئیتر انداخت.
از همان زمان رقبای توئیتر فرصت را مناسب برای اعلام وجود در رقابت با این پلتفرم قدرتمند دیدند، چندین اپلیکیشن جدید در همین ارتباط وارد فروشگاههای مختلف نرمافزاری شد، اما قدرت و نفوذ توئیتر تا جایی بود که آنها کمتر مورد اقبال کاربران قرار گرفتند و جز هواداران سیاسی گروهی خاص دیگران همچنان توئیتر را برای نشر نوشتار خود ترجیح میدانند.
همزمان با گسترش نارضایتیها از نحوه مدیریت جک دورسی به یکباره سرخط خبرهای جهان یک نام آشنا را که برای خرید توئیتر اعلام آمادگی کرده بود به خود دید، ایلان ماسک مالک تسلا و اسپیس اکس حالا میخواست توئیتر را به داراییهایش اضافه کند.نهایتاً پس از بالا و پایینهای بسیار آقای ماسک موفق شد تا این پلتفرم را از آن خود کند، دقیقاً از همان ابتدای خرید و آغاز کار آقای ماسک با توئیتر، مشکلات کاربران هم آغاز شد، هر توئیت او با یک تغییر بزرگ برای کاربران در نحوه استفاده از توئیتر همراه بود از تغییر در توئیتر آبی و مبلغ حق اشتراک ماهیانهاش تا حذف تیک آبی کاربران از پیش تایید شده و اخیراً هم محدودیت در میزان تعداد خواندن توئیتها توسط کاربران.
اما این بار یک تفاوت بزرگ دیده میشود، برخلاف گذشته، توئیتر بیرقیب به نظر نمیرسد و صدای پای یک رقیب قدرتمند به گوش میرسد. بلواسکای که توسط جک دورسی مدیر اجرایی پیشین توئیتر و البته با الهام گرفتن از توئیتر در زمان مدیریت آقای دورسی آغاز به کار کرده بود؛ حالا با مدیریت خانم جی گربر به یکی از اصلیترین رقبای توئیتر تبدیل شده است. جی گربر، مدیر اجرایی بلواسکای ماه گذشته در یک پست نوشت تصادفی نیست که این شبکه اجتماعی ساختاری مشابه توئیتر دارد اما بر خلاف توئیتر، بلواسکای یک سیستم غیرمتمرکز است و در آینده این امکان را در اختیار کاربرانش قرار میدهد تا جوامع کوچک خود را در بلواسکای بسازند و نتوانند برای تمام کاربران تعیین تکلیف کنند. نام گذاری بلواسکای اما گویا از تمایل آقای دروسی به رهایی پرنده معروف نشان توییتر نشات میگرد، آسمانی آبی برای پرواز یک پرنده، این پلتفرم همانند اسمش امکان اشتراک گذاری پستها را از یک اکانت به اکانتی دیگر آسانتر کرده و سعی دارد تا انحصار گرایی را کمی کاهش دهد.
از زمانی که محدودیتهای جدید توسط آقای ماسک اعلام شد موج عظیمی از مهاجرت کاربران به بلواسکای به چشم میخورد تا جایی که مدیران بلواسکای پس از آنکه با این حجم از تقاضا برای ثبت اکانتهای جدید مواجه شدند ثبت نام در این پلتفرم را منوط به داشتن کد دعوت کردند که همین امر سببی بر داغ شدن خرید و فروش کدهای دعوت در میان کاربران شد، آقای ماسک حالا با هشتگهای جدید در توئیتر مواجه است که در آن کاربران توئیتر به دنبال کد دعوتنامه بلواسکای هستند.
گفتنی است چندماهی میشود که بلو اسکای شروع به کار کرده ظاهرش بسیار شبیه به توئیتر ولی فاقد برخی از امکانات پیشرفته توئیتر است، کاربران در این پلتفرم مانند توئیتر میتوانند پیامهای نوشتاری خود را تا ۳۰۰ حرف نوشته و با دیگران به اشتراک بگذارند، اما شاید نام جک دورسی و پیشینه موفقش در ارائه پلتفرمهای این چنینی اعتماد کاربران را برای مهاجرت به سرزمین مجازی جدید تحت سلطه او به خود جلب کرده است. در مقابل اما به گفته بسیاری از کارشناسان و به گواه مقاله جدید نیویورک تایمز، تصمیمات اخیر آقای ماسک به شدت بر آینده توئیتر تاثیر گذار بوده و سبب تضعیف این پلتفرم خواهد شد.
انتهای پیام/ عکسها از گوگل