روحالله حجازی با اشاره به اینکه تلفیق کهنالگوهای ایرانی با فضای مدرن اتفاقی چالشبرانگیز در ساخت «نوبت لیلی» بود، خاطرنشان کرد: رئالیسم جادویی را در «هفتپیکر» نظامی هم میتوان دید.
به گزارش ایلنا، به تازگی پخش سریال «نوبت لیلی» به کارگردانی روحالله حجازی به پایان رسیده است. این سریال روایتگر قصهای پر رمز و راز بود و جهانهای موازی موضوع محوری آن به حساب میآمد و بازیگرانی چون پردیس احمدیه، لادن مستوفی، مهران غفوریان، مریلا زارعی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و… در آن ایفای نقش کردهاند.
روحالله حجازی که پیشتر ساخت فیلمهایی چون «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی» و «روشن» را در کارنامه خود دارد، با ساخت «نوبت لیلی» فضایی کاملاً متفاوت با دیگر آثارش را تجربه کرده است. با این کارگردان درباره سریال «نوبت لیلی» در بخشی از مصاحبه خود به ایلنا گفته است:
این سریال مخاطبانی داشت که شاید معمولاً سریالهای ایرانی را دنبال نمیکنند و آثار خارجی بیشتر مورد پسند آنها بود. ما بازخودهایی داشتیم که ساخته شدن چنین سریالی در ایران را جالب میدانستند، سریالی که رازآلود است، نیاز به رمزگشایی دارد و ساختارش مبتنی بر جزئیات بسیار است. به دلیل همین ویژگیها ساخت «نوبت لیلی» ریسک بالایی داشت و تجربه متفاوتی برای ما و همچنین شبکه نمایش خانگی بود چرا که اکثر سریالهای ما در دو گونه کمدی یا اجتماعی قرار میگیرند.
سریال «نوبت لیلی» توسط یک گروه نویسندگان سه نفره نوشته شده که آقای شیرزاد و چیتساز برای آن زحمات بسیاری کشیدند و من هم در کنار آنها حضور داشتم. در این اثر نوعی جاهطلبی وجود دارد که اگر مخاطب در دنبال کردن اثر صبوری کند، پاسخ سوالاتش را دریافت خواهد کرد.
با دنبال کردن ایده جهانهای موازی سعی داشتیم به نوعی به کهنالگوهای ایرانی نیز بپردازیم و از طرفی به روز باشیم. بارها درباره رئالیسم جادویی گابریل گارسیا مارکز شنیدهایم که منتقدان ادبی ایرانی هم به تحسین آن پرداختهاند، سریالهای زیادی هم در دنیا ساخته شدهاند که از ساختار ادبی رئالیسم جادویی الگو گرفتهاند اما ما نویسندگانی چون نظامی داریم که سالها پیش از مارکز آثارشان را خلق کردهاند و در درون آثار آنها میتوان نوعی رئالیسم جادویی را به وضوح دید و «هفت پیکر» یکی از این آثار است.
«هفت پیکر» اثر وزینی است که فکر میکنم نسبت به آثار حافظ، شاهنامه و… کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ما از جهان «هفت پیکر» در روایت قصهمان بهره بردیم و نگاه خود را هم با آن تلفیق کردیم که جهان «نوبت لیلی» را شکل دادند. تمام تلاش ما این بود که در این سریال جهان تازهای خلق کنیم و همانطور که میدانید جلمه “جهان خودت را بساز” شعار سریال است و منظور از آن هم جهانهای موازی بود که هنرمند خلق میکند.
انتهای پیام/