وقتی خبرنگاران درباره زمینلرزه و بلایای طبیعی دیگر گزارش تهیه میکنند، باید اطمینان یابند که از نظر ایمنی، آماده هستند. به همین دلیل، زمانی که فرصت دارند باید در دورههای آموزش گزارشگری از بلایای طبیعی و بحران شرکت کنند و قبل از رفتن به محل واقعه، خطرات را بسنجند.
خبرنگاران باید به یاد داشته باشند که زلزله غیر قابل پیشبینی است. فدوی کمال، یکی از مدیران پروژه مرکز بینالمللی خبرنگاران، میگوید که مهم است خبرنگاران انعطافپذیر باشند و زمانی که از بلایای طبیعی گزارش تهیه میکنند، آمادگی سازگاری با شرایط را داشته باشند.
وی میافزاید که منطقه زلزلهزده در مراکش، کوهستانی است و خبرنگاران باید درباره جادههای ناهموار و پر پیچ و خمی که پس از رانش سنگ در پی زلزله، خطرناکتر هم میشوند، اطلاعات داشته باشند. طایع توصیه اکید میکند که خبرنگاران، راهنماهای محلی را که با جادهها آشنایی دارند، استخدام کنند. خبرنگاران باید تاریخچه زمینلرزهها را در مناطق زلزلهخیز مطالعه کنند و سناریوهای احتمالی پس از زلزله را در مکانهای مشخص در نظر داشته باشند. این گامها میتواند به خبرنگاران کمک کند تا مناطقی را که شاید در آینده به پوشش خبری فوری نیاز داشته باشند، پیشبینی کنند.
فدوی همچنین پیشنهاد میکند که خبرنگاران در موقع وقوع زمینلرزه، اصول ایمنی هنگام زلزله را به یاد داشته باشند.
توصیههای دیگر:
-اطمینان یابید که خبرنگاران در محل واقعه از حمایت روانی و منابع لازم برخوردارند.
-منطقهای را که از آن گزارش تهیه میکنید زیر و رو کنید و راههای فرار و مکانهای پناه گرفتن، دریافت کمک اضطراری و مراکز بهداشتی نزدیک را پیدا کنید.
-برای رسیدن به مناطقی که دسترسی به آنها محدود است، با مقامات محلی، تیمهای نجات و نهادهای مدیریت بحران هماهنگی کنید.
-همکاران و اعضای خانوادهتان را از برنامه سفر و اطلاعات تماستان باخبر نگاه دارید.
مقابله با اطلاعات نادرست درباره زلزله
به گفته یکی از خبرنگاران بحران در خبرگزاری فرانسه؛ در جریان بلایای طبیعی، اطلاعات نادرست و تأیید نشده بهوفور پخش میشوند. خبرنگاران قبل از انتشار هرخبر یا اطلاعاتی، باید آن را راستیآزمایی کنند. تأیید اطلاعات را با نظارت بر تحولات آغاز کنید و تمام اطلاعات را قبل از انتشار یا بازنشر دنبال کنید. اطلاعات را راستیآزمایی کنید و اخبار رسانههای اجتماعی را هم تأیید کنید. بنابراین پیشنهاد می شود خبرنگاران از موتورهای جست و جوی معکوس استفاده کنند تا دریابند که تصویرها و ویدیوها در کجا و چه زمانی منتشر شدهاند.
به گفته لعبی خبرنگاران باید آن دسته از سازمانهای خبری را دنبال کنند که به طور منظم با آنها در محل رویداد همکاری میکنند. آنها همچنین برای دریافت اطلاعات درباره آمار تلفات، خوب است با منابع محلی مشورت کنند. به عنوان نمونه در جریان زلزله مراکش برخی از رسانههای مراکشی ابتکاراتی را برای کمک به تأیید اطلاعات اِعمال کردهاند. خبرگزاری مراکش۱ صفحهای بهنام SOS Fake News را برای بررسی و تأیید اطلاعات درباره زمینلرزه ایجاد کرده است.
۱- Agence Marocaine De Presse
عکس مربوط به زلزله مراکش است.
انتهای پیام/ مهری خوش طینت/ منبع: شبکه بین المللی خبرنگاران