تجزیه و تحلیل رفتار کاربران، بینش ارزشمندی را در مورد الگوهایی که مخاطبان هنگام بازدید از وبسایت شما نشان می‌دهند ارائه می‌کند. این ابزارها از طریق نقشه‌های حرارتی (نقشه‌های رنگی)، *Session recording یا ضبط عملکرد تک تک کاربران و تجزیه و تحلیل، داده‌های عملی ارائه می‌دهند و به یافتن پاسخ پرسش‌هایی از این دست کمک می‌کنند:

  • خوانندگان به چه چیزی در وبسایت شما علاقه‌مندند و از چه چیزی صرف نظر می‌کنند؟
  • آیا با امکانات غیرمحبوب، فضای ارزشمندی را در صفحه اصلی وبسایت‌تان هدر می‌دهید؟
  • کجای وبسایت شما خوانندگان را به چالش یا تقلا وامی‌دارد و برایشان مشکل‌ساز می‌شود؟
  • احتمال نام‌نویسی برای دریافت خبرنامه در کدام صفحه وبسایت‌تان بیشتر است؟
  • عناصری که در موضوعاتتان به آنها پرداخته‌اید، چقدر ارزشمندند؟

حتی یک دوره آزمایشی می‌تواند به نفع راهبرد وبسایت شما باشد. شما برای نصب این نوع ابزارها و تفسیر یافته‌های آن نباید حتماً متخصص باشید. هیچ بهانه‌ای برای امتحان نکردن آن وجود ندارد.

گام اول، امتحان کردن یکی از این برنامه‌هاست. اما برنامه‌های بسیاری وجود دارند و شاید ندانید از کجا باید آغاز کنید. من پس از ثبت نام برای چندین دوره آزمایشی رایگان و تماشای ویدیوهای آزمایشی چندین برنامه، فهرستم را به این چهار ابزار محدود کردم.

Hotjar

Hotjar یک نمای کلی از رفتار کاربر در طول زمان ارائه می‌دهد. ویژگی‌های برجسته آن شامل نقشه‌های حرارتی و ضبط رفتارهای فردی بازدید کنندگانی ا‌ست که با وبسایت شما تعامل دارند. نقشه‌های حرارتی از یک طیف رنگی  — قرمز تا آبی —  برای تجسم محبوب‌ترین عناصر (گرم) و نامطلوب‌ترین عناصر (سرد) در یک وبسایت استفاده می‌شوند. نقشه‌های حرارتی Hotjar نشان می‌دهند که مخاطبان یک وبسایت کجا کلیک می‌کنند، چه تعداد از آنها به پایین صفحه می‌روند، به چه چیزی نگاه می‌کنند و چه را نادیده می‌گیرند. این نقشه‌ها بیشتر برای تشخیص اشکالات و مشخص کردن این که آیا یک ویژگی تازه، توجهی را که می‌خواستید، گرفته یا نه، مفید هستند.

Microsoft Clarity

برنامه Microsoft Clarity که شبیه Hotjar است، یک ابزار تجزیه و تحلیل رفتار کاربران است که نقشه‌های حرارتی و ضبط کارکردهای کاربران را به صورت فوری ارائه می‌دهد.

این ابزار همچنین به وسیله داده‌های وارد شده به آن با Google Analytics تلفیق می‌شود تا درک بهتر و دقیق‌تری فراهم کند. برای مثال اگر در Google Analytics متوجه شوید که میانگین زمان حضور کاربران در یک صفحه کم است، می‌توانید بسته ضبط شده هر جلسه (زمان حضور هر کاربر) را بررسی کنید تا علت آن را دریابید. در Microsoft Clarity به rage clicks، بالا و پایین رفتن بیش از حد و *dead clicks دسترسی دارید که همه شان، به ستوه آمدن کاربران را نشان می‌دهند.

Clarity به عنوان یک ابزار رایگان عالی‌ است، اما گزارش داده آن به اندازه Hotjar پیشرفته نیست. نقشه‌های حرارتی آن حرکت ماوس را ردگیری نمی‌کنند و قابلیت‌های اندکی برای ضبط جلسات دارند. برای مثال فیلترهای انتخابی اندکی دارید و نمی‌توانید عدم فعالیت کاربر را نادیده بگیرید. شاید در به‌روزسانی‌های آینده این کاستی‌ها برطرف شوند.

Smartlook

Smartlook یک ابزار محبوب است که در کنار خدمات معمول ضبط جلسات و نقشه‌های حرارتی، ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران ارائه می‌کند. هرچند ویژگی‌های Smartlook بیشتر برای پلتفرم‌های تجارت آنلاین مفیدند، اتاق‌های خبر می‌توانند از برخی از ویژگی‌های آن مثل events و conversion funnels اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورند.

با Smartlook ترکیب کردن تجزیه و تحلیل کمی و کیفی کاری ساده است. مثلاً اگر بخواهید بدانید که چه چیزی باعث افزایش نام‌نویسی برای دریافت خبرنامه یا هر چیزی دیگری (دکمه اهدا یا کمک مالی، دانلود گزارش و غیره) می شود (که آن را در Google Analytics تعیین کرده اید)، می‌توانید جست و جوی کاربران را در وبسایت‌تان بررسی کنید و دریابید که کجا با مشکل روبرو می‌شوند. تمام یافته‌های شما در یک داشبورد سفارشی و واضح قابل دسترسی هستند. تیم‌هایی که شاخص‌های عملکرد کلیدی مختلف دارند می‌توانند داشبوردهای قابل تنظیم خود را ایجاد کنند و گزارش‌های خود را به راحتی با هم به اشتراک بگذارند.

Oribi

Oribi اولین ابزار تجزیه و تحلیل رفتار بود که آزمایش کردم. کار آن بر ردیابی تمام فعالیت‌ها در یک وبسایت و دسته‌بندی آنها به عنوان رفتارها استوار است. در Oribi موارد بر اساس حدس و گمان به پیش نمی‌رود، بلکه مثل آن است که یک مشاور متعهد داشته باشید که بر اساس تجزیه و تحلیل خودتان، به شما مشاوره بدهد. در یک دوره آزمایشی کوتاه Oribi یافته‌های شگفت‌انگیزی ارائه کرد. پیشنهاد کرد که موضوعات بسیار جذاب برجسته شوند تا خوانندگان مدت بیشتری را در وبسایت بمانند، ارتباط میان صفحات و نام‌نویسی در خبرنامه را روشن کرد، و انواع لینک‌های داخلی را معرفی یا پیشنهاد کرد که بهترین کارکرد را داشتند.

اوایل سال ۲۰۲۲، لینکدین Oribi را خرید و از پس از آن، این شرکت مشتری تازه نمی‌پذیرد. به گفته وبسایت آن، Oribi دیگر به صورت محصولی مستقل قابل دسترسی نیست، بلکه تنها برای تبلیغ کنندگان و کاربران لینکدین قابل استفاده خواهد بود.

آیا اتاق خبر شما از ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران استفاده می‌کند؟

* توضیحات متن:

session که در این مطلب به آن جلسه می‌گوییم، مدت زمانی‌ است که یک کاربر طی آن یک وبسایت را مرور می‌کند، یعنی از زمانی که وارد صفحه اول وبسایت می‌شود تا زمانی که از آن خارج می‌شود.

* session recording یا ضبط‌ جلسه، نمایش‌ اقدامات واقعی بازدیدکنندگان هنگام مرور یک وب‌سایت است.

* rage-clicking یا کلیک‌ از روی خشم، به مواردی گفته می‌شود که کاربران در مدت زمان کوتاهی در یک نقطه خاص یا بر روی یک عنصر خاص از وبسایت شما مکرراً کلیک می‌کنند که علت آن بیشتر کندی وبسایت، ابهام، یا درست نبودن عنصری خاص در وبسایت است.

* فیلتر u-turning نشان می‌دهد که کدام کاربران هفت ثانیه پس از دیدن یک صفحه جدید، به صفحه‌ای که در آن بودند، باز می‌گردند.

* dead clicks کلیک‌هایی هستند که هیچ تاثیری روی صفحه یا عنصری که روی آن کلیک می‌شود، ندارند.

انتهای پیام/ نوشته Renata Johnso، منبع:  ijnet.org