مهری خوش طینت
عصر فراوانی محتوا همراه با شتاب حرکت از چاپ به دیجیتال، تغییرات قابل توجهی در نحوه برنامه ریزی اتاق های خبر برای محتوای خود ایجاد کرده است. دورانی که دروازه بانان جریان اطلاعات را کنترل می کردند و رقابت محدود بود، گذشته است. اکنون، با فراوانی اطلاعات در دسترس و رقابت قوی از طریق رسانههای اجتماعی و کانالهای دیگر، اتاقهای خبر باید خود را برای درخشش هرچه بیشتر آماده کنند.
یکی از راههای کلیدی برای برنامهریزی محتوا در این دوره، تمرکز بر آنچه که خوانندگان واقعاً میخواهند بخوانند، است. این به معنای درک علایق، نیازها و ترجیحات آنهاست. برای انجام این کار، اتاق های خبر باید به ابرداده ها مانند موضوعات، مخاطبان و نیازهای کاربران توجه کنند. اتاق های خبر با درک آنچه که خوانندگانشان به دنبال آن هستند، می توانند محتوای خود را متناسب با نیازهایشان تنظیم کنند.
پیگیری علایق و تامین نیازهای خوانندگان در برنامه ریزی روزانه اتاق خبر فراتر از بررسی فهرستهای رویدادها و پوشش دادن آنها در ابعاد مختلف، از جمله مخاطبان، نیازهای کاربر و علایق موضوعی است. ترکیب این سه عنصر در تولید محتوا ضروریست.
کاربرد ابرداده در گردش کار شما می تواند راهی قدرتمند برای بهبود اثربخشی برنامه ریزی محتوای اتاق خبر شما باشد. برای شروع، مهم است که ابتدا دستههای ابرداده خود را تعریف کنید. هنگامی که دستههای ابرداده خود را تعریف کردید، آنها را با همه اعضای اتاق خبر درمیان بگذارید. این فرایند کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که همه حبرنگاران، دبیران و سردبیران اهمیت داده ها و نحوه استفاده از آنها در فرآیند برنامه ریزی محتوا را درک می کنند.
در مرحله بعد، استفاده از دستههای فراداده را هنگام ایجاد و ویرایش محتوا برای همه اجباری کنید. این فراین تضمین می کند که همه محتوا به درستی طبقه بندی شده و بر اساس موضوع به راحتی قابل جست و جوست. در پایان از فراداده به روشی آیندهنگر استفاده کنید، مثلاً بپرسید: «آیا در چند روز آینده محتوای کافی در مورد موضوعات روز و مسائل پیش رو دارید؟ این رویکرد به اتاق خبر شما کمک می کند تا بهتر برنامه ریزی کند و محتوایی تولید کند که نیازها و علایق مخاطبان شما را برآورده کند..
انتهای پیام/ منبع: journalists.org