در سال ۲۰۱۵ میلادی، مرکز دارت برای خبرنگاری و تراما (آسیب یا شوک روحی) دریافت که بین ۵۹٫۴ درصد خبرنگاران بسته به محل یا موضوعات کاری خود، علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را دارند. در سالهای بعد، همهگیری ویروس کرونا، ناآرامی اجتماعی و طیفی از بحرانهای اقتصادی در جهان این وضعیت را تشدید کرده است.
امروز خبرنگاران برای توجه به سلامت روانی خود چه کاری میتوانند بکنند؟ آیا به وقفه کاری نیاز دارند؟ شماری از کارشناسانی که راهنمای حرفهای هستنند و در سراسر جهان به حرفهای های خبر مشاوره میدهند:
آنچه در دانشکده خبرنگاری به شما نیاموختند
Phoebe Gavin که راهنمای حرفهای و هدایتگری است، میگوید شاهد افزایش علائم «کارزدگی یا خستگی مفرط و یا چیزی مشابه آن» بوده است. او در مصاحبهای گفته است: «حداقل شاهد واکنشهایی بودهایم که نشان از کوفتگی کاری دارند و مردم تجربیات خود را از کار، این گونه بیان کردهاند.» این همه، نتیجه لایههای زیادی از عوامل استرسزاست که خبرنگاران به عنوانی بخشی از کار خود تجربه میکنند. شغل خبرنگاری مرتباً با موضوعات دشوار سر و کار دارد؛ به خصوص در سالهای اخیر که همهگیری ویروس کرونا، اعتراضات و جنگها جریان داشتهاند.
خط قرمزها(حد و مرزها)ی خود را برای دیگران روشن کنید
به گفته Martitegui، بنیاد The Self-Investigation تلاش میکند برای خبرنگاران فضایی ایجاد کند که کمک کند تا از شرایط کار خود آگاه شوند. یکی دیگر از هدفهای این بنیاد، شناسایی نیازهای ما برای کار خبرنگاری به شیوهای است که آن را باور داریم و این که آن را با «وضوح ذهنی و در یک حالت روحی آرام، نه آشفته» انجام دهیم.
Martitegui میگوید شاید از این مساله پرسشهایی به میان آیند، مثل اینها: ۱– «آیا وصل بودن دائمی من به اطلاعات و رسانههای اجتماعی مفید است؟» ۲– «این کار بر زندگی من چه تاثیری دارد؟» ۳– «من میخواهم چه نوع خبرنگاری باشم؟» ۴– «آیا میتوانم در سازمان خبری که کار میکنم همان خبرنگاری باشم که میخواهم؟»
یکی از بزرگترین چالشهایی که تیم Self-Investigation در بین خبرنگاران شاهد بوده است، ناتوانی آنها در ابراز احساسات و افکار خودشان بوده است. «میبینیم که خبرنگارانی که کارهای بسیاری را بر عهده میگیرند، خسته شدهاند و احساس میکنند نمیتوانند بگویند (کافی است، نمیتوانم این کار را انجام دهم)، و از این نظر، ترس بسیاری وجود دارد.»
این پدیده در بین خبرنگاران آزاد هم وجود دارد؛ شاید آنها از رد کردن یک طرح و تهیه نکردن یک گزارش، ترس داشته باشند. زیرا میترسند که اگر آن را رد کنند، شاید دوباره به آنها پیشنهاد نشود.
Gavin که با این موضوع موافق است میگوید: «این مساله واقعاً مربوط به حد و مرزها و انتظارات است، و این که مطمئن شویم که حد و مرزها و انتظارات چیستند.» به گفته او خبرنگاران باید چیزهایی را که فکر میکنند برای آنها مفید است، به دیگران بگویند: «خبرنگاران نمیتوانند انتظار داشته باشند که همکار، رئیس و یا همکارانشان به طور معجزهآمیزی بدانند که آنها به چه چیزی نیاز دارند.»
نقش صنعت رسانه
مدیران باید حد و مرزها و انتظارات کارمندان خود را بشنوند و مایل باشند درباره این موضوع بحث کنند که «چه چیزی میتواند برای تو به عنوان یک فرد معنا داشته باشد و همزمان برای مخاطبان جالب باشد و باعث حفظ کسب و کار ما شود.» شاید برای هر سازمان خبری این طور نباشد. به همین دلیل مهم است که تحقیق کنیم و «اتاقهای خبری را که کارمندان خود را به سرعت در کار وامیدارند و آنهایی که مشکل را درک میکنند، شناسایی کنیم.»
شماری از مدیران متوجه شدهاند که چگونه استرس، بر کارمندان آنها تاثیر میگذارد. در حالی که خبرنگاران به کارهای دیگر روی میآورند، سردبیران میدانند که استعدادها را از دست میدهند. Martitegui در این مورد میگوید: «نگرانی وجود دارد، زیرا خبرنگاران، فرسودگی شغلی را تجربه میکنند و اکنون برخی میخواهند این حرفه را ترک کنند.» او فرض میکند که این موضوع شاید علاقه مدیران را به سلامت عاطفی و روانی خبرنگاران آنها بیشتر کند: «خبرنگاری به خبرنگاران سالم نیاز دارد. باید حالت روانی مناسب برای انجام کار خبرنگاری، فراهم شود.»
راهنماییهای بیشتر
۱- از فکرتان بیرونش کنید
Gavin توصیه میکند که زمانی را به نوشتن در مورد کاری که انجام میدهید، احساس خود و گونهای که میخواهید کارتان احساس شود اختصاص بدهید. او میافزاید: «وقتی که این چیزها را نوشتید، از فاصله عاطفی دورتری نسبت به آنچه که در ذهنتان است، آنها را تجزیه و تحلیل کنید.» از خود بپرسید: من بر کدام یک از این مشکلات نفوذ دارم؟ من در مورد خود و دیگران چه پنداشتها یا فرضیاتی دارم؟
۲- ارزش خود را بدانید
هر چه بهتر خود را بشناسید، بهتر میتوانید خود را به عنوان یک همکار ارزشمند معرفی کنید. Gavin میگوید: «هرچه در مورد ساختن مهارتها و مقام خود راهبردیتر عمل کنید، به همان اندازه فرصتهای بیشتری برای انتخاب خواهید داشت.»
۳- قاطع بودن را تمرین کنید
Martitegui میگوید قاطع بودن دو عنصر کلیدی دارد: احترام و ثبات. او برای فهماندن این مساله به خبرنگاران، مثالی میآورد: «میدانم که تو به این کار نیاز داری. میدانم که نیاز تو به این کار مهم است. اما نمیتوانم این کار را انجام دهم، به این خاطر این که اگر این کار را انجام دهم، به این معناست که استراحت نخواهم کرد.»
۴- با همکاران خود صحبت کنید
صحبت کردن با همکاران میتواند در مقابله با بیانگیزگی و پریشانی به شما کمک کند. Martitegui میگوید: «این کار به ما کمک میکند که بار دیگر به ارزشها، اصول و هدفهای خبرنگاری بپیوندیم و شور و اشتیاق دوبارهای نسبت به حرفه خود پیدا کنیم.»
انتهای پیام/ منبع: ijnet