ترجمه: محمد حسن اسدی طاری
در تانزانیا، سیاستمداران صاحب بسیاری از رسانه ها هستند یا بر آنها تأثیر می گذارند. روزنامههای خصوصی در این کشور برای تامین مالی به دولت متکی هستند و بین ۴۰ تا ۸۰ درصد درآمد خود را از تبلیغات دولتی دریافت میکنند.
رسانههایی که مطابق با سیاستهای دولت محتوا تولید نمیکنند، برای ادامه فعالیت و انجام تعهدات مالی خود با مشکل مواجه شوند. این اتکا به حمایت دولتی برای پایداری، استقلال تحریریه اتاقهای خبر و توانایی پاسخگو نگه داشتن صاحبان قدرت ضعف محسوب می شود و به ویژه منجر به کاهش روزنامهنگاری تحقیقی شده است.
دئوداتوس بالیله، رئیس انجمن روزنامه نگاران تانزانیا، میگوید: «گاهی اوقات ممکن است روزنامهنگاران داستان بزرگی پیدا کنند، اما آن را کشف نمیکنند. روزنامهنگاران دستمزد کمتری دریافت میکنند و رسانهها برای تأمین بودجه روزنامهنگاری تحقیقی تلاشهای زیادی میکنند.
در تلاش برای بهبود وضعیت روزنامهنگاری در کشور، بنیاد رسانهای تانزانیا (TMF) در سال ۲۰۱۵ با هدف کمک به اتاق های خبر در تولید گزارش تحقیقی با کیفیت تاسیس شده است.
ترویج روزنامه نگاری تحقیقی
دستان کمانزی، مدیر اجرایی TMF، به فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران گفته است گفته است بنیاد رسانهای تانزانیا آموزش هایی را برای ایجاد مهارت های گزارش تحقیقی روزنامه نگاران برگزار می کند. همچنین به رسانه ها کمک می کند تا پایداری مالی خود را بهبود بخشند.
این بنیاد هنگام کمک به روزنامهنگاران و اتاقهای خبر از رویکرد “پرورش” استفاده میکند و به آنها آموزش میدهد که چگونه ایدههای داستانی تحقیقی، منابع مصاحبه، و نوشتن مقالات بعدی را بنویسند.
امفوگاله از مدیران بنیاد رسانهای تانزانیا نیز به فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران گفته است: ما پرورش می دهیم زیرا در طول زمان متوجه شدیم که روزنامه نگاران و رسانه ها روزانه در کارگاه ها و سمینارها شرکت می کنند اما کیفیت محتوای روزنامه نگاری پایین است. بنابراین اموزش نقش مهمی در ترویج روزنامه نگاری تحقیقی دارد.
PIJ بانک اطلاعات بنیاد رسانهای تانزانیا
این بانک روزنامه نگاری با منافع عمومی را اداره می کند تا به روزنامه نگاران و اتاق های خبر کمک کند تا روزنامه نگاری با کیفیت بالا تولید کنند. این بانک از سه ستون تشکیل شده است: ایده های روزنامه نگاری با منافع عمومی، داستان روزنامه نگاری با منافع عمومی، و داستان روزنامه نگاری با منافع عمومی پشت داستان.
در بخش ایدهها، خبرنگاران میتوانند طرحهای تحقیقی را برای بررسی ارسال کنند. در صورت انتخاب، از راهنمایی و حمایت مالی برای انجام گزارش خود بهره مند می شوند.
از طریق ستون داستان، روزنامهنگاران و اتاقهای خبر میتوانند داستانهایی را که منتشر کردهاند برای بررسی صلاحیت و کیفیت ارسال کنند و در طول جوایز سالانه روزنامهنگاری تیجا که داستانهای تحقیقاتی برجسته را جشن میگیرد، به رسمیت شناخته شوند.
برای ابتکار داستان پشت داستان، روزنامهنگاران و اتاقهای خبر میتوانند اسنادی را ارائه دهند که مهمترین تأثیرات داستانهای تحقیقی را که تولید کردهاند، برای ارزیابی TMF و برای تجلیل در جوایز Tija ارائه دهند.
کمکهای مالی بنیاد رسانهای تانزانیا
بنیاد رسانهای تانزانیا کمک های مالی به روزنامه نگاران و رسانه ها را برای انجام تحقیقات مدیریت می کند. به گفته کمانزی، از امروز، همزمان با روز جهانی قلم این بنیاد از بیش از ۳۰۰۰ روزنامه نگار و ۱۵۰ رسانه در سراسر تانزانیا حمایت کرده است. با این حمایت مالی، روزنامه نگاران گزارش های منحصر به فردی را با تمرکز قوی بر مسائل و صداهای روستایی منتشر کرده اند.
میز تیجا
بنیاد رسانهای تانزانیا میز تیجا را که در زبان سواحیلی به معنای «بهرهوری» است، در رسانه Mwananchi Communications Limited تأسیس کرد. این واحد بر گزارشگری عمیق و روزنامه نگاری تحقیقی تمرکز دارد و در تلاش است تا استانداردهای بهره وری و گزارش دهی را افزایش دهد.
رشید کجو، سردبیر موانانچی، گفت: «این میز شامل نه خبرنگار است که از طریق برنامههای بنیاد رسانهای تانزانیا آموزش و پشتیبانی دریافت کردهاند و تحقیقات مختلفی را دنبال میکنند.
ماه مه امسال، موانانچی اولین گزارش ویژه خود را منتشر کرد که بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه وضعیت نامناسب کشتیها در دارالسلام، و عدم نگهداری آنها، جان بیش از ۶۰۰۰۰ مسافری را که روزانه از خدمات کشتی استفاده میکنند، به خطر میاندازد.
چالش ها و نگاه به آینده
مانند بسیاری از ابتکارات رسانه ای این روزها، تامین مالی یک چالش اصلی برای بنیاد رسانهای تانزانیا بوده است.
به گفته مدیران بنیاد رسانهای تانزانیا، این بنیاد قصد دارد به دانشگاه ها و مدارس روزنامه نگاری در تانزانیا نزدیک شود تا در مورد چگونگی پر کردن بیشتر شکاف بین تدریس در کلاس و تجربه میدانی برای دانش آموزان بحث کند.
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org