رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری در مدارس خارج از کشور، ۲۰ درصد به جمعیت دانشآموزان روزانه، شیفت دوم و فارسیآموز ایرانی و غیرایرانی افزوده شد گفت: همچنین ۶۷۰ هزار دانشآموز اتباع در حال تحصیل در مدارس ایران داریم و امسال ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر افزایش جمعیت نسبت به سال گذشته و در سال تحصیلی جاری افزایش جمعیت دانشآموزی داشتیم.
مهدی فیاضی در جمع خبرنگاران افزود: در سال تحصیلی جاری در مدارس خارج از کشور، ۲۰ درصد به جمعیت دانشآموزان روزانه، شیفت دوم و فارسیآموز ایرانی و غیرایرانی افزوده شد. درواقع به جمعیت دانشآموزان ایرانی مدارس ما براساس سامانه ثبتنام دانشآموزی سیدا حدود ۱۵ درصد و به جمعیت دانشآموزان غیرایرانی حدود پنج درصد افزوده شده که جمع آن به ۲۰ درصد میرسد و نشان دهنده اقبال ایرانیان مقیم خارج از کشور به مدارس ایرانی است.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تبلیغات موسسات خارجی و برگزاری آزمونهای غیرقانونی در ایران برای بورسیه کردن دانشآموزان نیز گفت: مهاجرت در سنین دانشآموزی جز گسست خانوادگی و متلاشی شدن جمع خانواده هیچ دستاورد دیگری ندارد. اگر مایل هستید فرزندانتان ارتباطی به خارج از کشور داشته باشند باید در سنین کار و آموزش عالی شناخت بینالمللیشان تقویت شود، نیازی نیست فرزندتان را به راحتی و تنها به خارج از کشور اعزام کنید. برخی خانوادهها فقط یک میلیارد تومان در سال هزینه شهریه بچهها و حدود یک میلیارد تومان هم هزینه پانسیون و خوابگاهشان را میپردازند.
وی درباره روند اعزام معلمان به خارج از کشور عنوان کرد: دستوری که داریم این است که آمار معلمان اعزامی را افزایش ندهیم، حتی اگر شده کاهش بدهیم. مدارس خارج از کشور باید با طی مراحل گزینش، صلاحیت سنجی کرده و از ظریت دانشجویان، اساتید و معلمان ایرانی و حتی غیرایرانی که در دانشگاههای ایران درس خواندهاند و فارسی بلدند معلمانی را جذب کنند. ما در حال هماهنگیهای اولیه هستیم که سطح معلمان اعزامی را کاهش دهیم.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: اکنون حدود ۱۳۰۰ معلم در خارج از کشور داریم که ۱۴۰ نفرشان اعزامی هستند و مابقی نیروهای بومی و ساکن همانجا هستند. باتوجه به این وضعیت ارزی کشور، در تلاشیم بتوانیم صرفهجویی هم کنیم. قصد داریم آمار این ۱۴۰ معلم را به حدود ۸۰ نفر برسانیم و از معلمان ساکن کشورهای دیگر، جذب و جایگزین کنیم. ایجاد کلاسهای چندپایه به کمبود معلم باز نمیگردد، بلکه به علت به حدنصاب نرسیدن جمعیت دانشآموزی است.
انتهای پیام/