در مواجهه با اطلاعات نادرست یا جعلی شایع در فضای مجازی، ویدیو وسیله قدرتمندی است که خبرنگاران می توانند برای رساندن اطلاعات واقعی و مستند با تکیه بر اخلاق حرفهای خبرنگاری به کاربران، از آن استفاده کنند. گزارش تصویری که اندیشمندانه و هدفمندانه تهیه شده باشد، میتواند بهطور گستردهای در فضای مجازی منتشر شود و مدتها پس از انتشار، در ذهن بینندگان بماند.
جاکوب تمپلین[i]، رییس بخش ویدیو در بنیاد تامسون رویترز، در نخستین نشست جهانی توانمندسازی حقیقت مرکز جهانی خبرنگاران گفت: “من واقعاً میخواهم تأکید کنم که مهندسی معکوس در تحقیق پیرامون دیده شدن ویدیوها، دیوانه کننده است. مسائل بسیاری هستند که قبل از فکر کردن به همرسانی ویدیو، باید به آنها اولویت دهید”. آنها عبارتند از:
مواردی که مخاطبان را درگیر میکنند، بشناسید
وقتی محتوای یک موضوع رسانهای میشود، به این معناست که با سرعت گسترش و انتشار مییابد و مخاطبان از راههای مختلفی با آن درگیر میشوند. برای مثال، کاربران بسیاری ممکن است آن را بپسندند (لایک کنند)، در مورد آن نظر بدهند و یا آن را به اشتراک بگذارند. برای دستیابی به تعامل بالا، مؤلفههای مختلفی وجود دارد. برخی از ویدیوهای پرطرفدار شامل عناصری با طنین عاطفی هستند: مثلاً آیا ویدیو باعث خنده یا حتی گریه مردم میشود؟
ساختن ویدیو برای ایجاد واکنش احساسی میتواند در افزایش لایکها، نظرات و میزان همرسانی بسیار مؤثر واقع شود. برخی از مخاطبان ممکن است به علت کیفیت بالای یک ویدیو از نظر بصری به آن جذب شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است به روزآمد بودن ویدیوها، مانند آنهایی که به تحولات اخبار فوری میپردازند، علاقهمند شوند.
تعامل بیشتر، باعث رسیدن ویدیو به افراد بیشتر نیز میشود. الگوریتمهای رسانههای اجتماعی پستهایی با نرخ تعامل بالا را ترجیح میدهند، بنابراین هر چه محتوای شما تعامل بیشتری جلب کند، بیشتر برای سایر کاربران آنلاین ظاهر میشود. درک اینکه چرا برخی ویدیوها ممکن است محبوبتر از ویدیوهای دیگر باشند، اولین گام به سمت ایجاد محتوایی است که بیشتر مورد توجه بینندگان قرار میگیرد و در نتیجه، به مخاطبان بیشتری برسد.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را درک کنید
درک راههای منحصربهفردی که الگوریتمهای هر پلتفرم رسانههای اجتماعی برای ظاهر ساختن محتوا استفاده میکنند، حیاتی است. برخی شاید فکر کنند که نشر یک ویدیو در همه جا ممکن است باعث افزایش قرار گرفتن آن در معرض دید و در نتیجه همگانی شدن ویدیو شود، اما حتماً اینطور نیست. در پلتفرمهای مختلف تعداد و ساختار بازدید متفاوت است. مثلا بازدیدها در YouTube و TikTok با هم متفاوتند.
همچنین برای درک جمعیتشناسی مخاطبان خود وقت بگذارید زیرا این میتواند به شما اطلاعات بدهد که محتوا را در کجا منتشر کنید و به کار خود چه شکلی بدهید. جزئیات مهم برای ردیابی شامل سن، حرفه، درآمد، موقعیت جغرافیایی و شیوه مورد علاقه کاربران برای مصرف محتواست. اکثر کاربران TikTok جوانتر هستند، در حالی که کاربران فیسبوک مسن تر هستند. توییتر از گروههای سنی مختلف، کاربر دارد. درک اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و انتشار آن در پلتفرم مناسب، میتواند به بیشتر دیده شدن محتوای شما کمک کند.
معیارهای مناسب را دنبال کنید
برای اندازه گیری میزان تعامل مخاطبان، اطلاعات زیادی خواهید داشت. با این حال، با درنظر گرفتن محتوای شما و نحوه تعامل با مخاطبان، برخی معیارها خاصی برای شما مهمتر از معیارهای دیگر خواهد بود. از خود بپرسید وقتی صحبت از مشارکت به میان میآید، موفقیت را چگونه تعریف میکنید؟ مهمترین معیارهای شما چیست؟
بدیهی است که همه اینها با یکدیگر مرتبطند، اما من فکر میکنم واقعاً مهم است که ابتدا در مورد چیزی فکر کنید که برای شما بیشترین ارزش را دارد و برای سنجش موفقیت خود در آن حوزه یا موضوع خاص، سیستمی تنظیم کنید.
آزمایش، سنجش، تغییر و تکرار
وقتی صحبت از تولید محتوای ویدیویی باشد، آزمایش، سنجش، تغییر دادن و تکرار موفقیت بسیار مهم است. فرمتهایی که برای ویدیوهای خود استفاده میکنید یکی از جنبههای مهم برای آزمایش هستند. به عنوان مثال، برخی از قالبهای ویدیویی ممکن است به سبک بسته خبری باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از رویکرد داستانگویی شخصیت محور استفاده کنند. یافتن یک قالب یا فرمت کارآمد برای ارائه پیام به گونهای که مخاطبان شما را درگیر کند، کلیدی است.
نسبت به آغاز ویدیو رویکردی داشته باشید که انگار تیتر یک خبر نوشتاری است و آن را آزمایش کنید. مچنین توجه داشته باشید که چه آغازی به بهترین وجه مخاطب را جذب میکند و تعامل را افزایش میدهد.
از تجزیه و تحلیلی که میکنید برای گرفتن اطلاعات در مورد تولید محتوای ویدیویی در آینده استفاده کنید. اگر در برخی موارد به اندازهای که میخواهید موفق نبودهاید، دلیل آن را تجزیه و تحلیل کنید و ویدیوهای خود را بر آن اساس تغییر دهید. هنگامی که فرمتی را شناسایی کردید که با اهداف شما مطابقت دارد، آنچه را که برای شما و مخاطبانتان بهتر عمل میکند، تکرار کنید.
انجام این کار می تواند تفاوت میان ارائه واقعیتها -نه اطلاعات نادرست- به کاربران فضای مجازی باشد.
به عنوان خبرنگار، کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که بتوانیم در پلتفرمهایی که اطلاعات نادرست در آنها منتشر میشود، گزارشهای خود را به گونهای به اشتراک بگذاریم که بتوانیم از منابع زیادی برای تلاش برای ارائه اطلاعات به مردم استفاده کنیم. ویدیو توان آن را دارد که برای مقابله با اطلاعات نادرست بسیار خطرناک، یک ابزار واقعی باشد.
انتهای پیام/ منبع: ijnet.org
[i] Jacob Templin